Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 ukázek toho, jak moc auta za poslední léta natekla a ztěžkla
22.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Že jsou dnešní auta v porovnání s předchůdci o dost větší a těžší, je dobře známo. Až přímé srovnání ale ukazuje, o jak velké rozdíly jde.
Člověk leckdy slyší nářky nad tím, jak jsou moderní auta těžká a obalená nepotřebným tukem a jak byla auta kdysi lehoučká a za volantem jste všechno cítili. A nezřídka je člověk sám původcem takovýchto nářků, protože to je ve spoustě případů pravda. Auta za poslední dekády narostla na velikosti a také pořádně přibrala na hmotnosti.
Důvodů je zde několik. Jednak jako zákazníci chceme, aby auta byla neustále výkonnější, prostornější a luxusnější. A také se zvyšují nároky na auta po stránce bezpečnosti. Vyšší výkon znamenal až do nedávna větší motory, ale také potřebu větších brzd, širších pneumatik, masivnějších podvozkových dílů - a to všechno zvyšuje hmotnost.
Úplně stejně hmotnost přidává výbava. Klimatizace váží spoustu kilogramů a třeba audiosystémy dnes mohou mít desítky reproduktorů, které nejsou lehké, stejně jako kabeláž k nim. Když chceme úplně všechno potáhnout kůží, také to něco bude vážit. A chceme-li mít v autě víc prostoru, musí to auto narůst také na vnější straně, což mu jednak přidává na hmotnosti a jednak je ve srovnání se staršími vozy stejných jmen činí až monstrózně velkými. V neposlední řadě pak toužíme po komfortu, ten akustický nevyjímaje a odhlučňovacích materiálů v autech také neubývá.
Navrch toho všeho navíc za auta nechceme platit příliš, a tak se pochopitelně hledaly a hledají ty nejlevnější cesty, jak to všechno skloubit dohromady. Komfort, výkon či výbava vidět jsou, hmotnost nikoli, a tak auta těžkla a těžkla, v posledních letech až neuvěřitelným tempem. Ještě v roce 2002 prodávaný Renault Mégane první generace vážil v základních verzích okolo tuny (a stejně měl nejlepší výsledky v crash testech), o 10 let později měla srovnatelná auta o 20 i více procent hmotnosti více. A podobný posun se odehrál v předchozí dekádě.
Ano, v poslední době s nástupem vysokopevnostní oceli, hliníku a přísných emisních limitů auta začínají svá nabytá kila zase shazovat, ale radujeme se z úbytku vesměs pár desítek kilogramů poté, co nabrány byly stovky. Na úroveň před pár dekádami se nejspíše nedostaneme nikdy, protože dnes nikdo nebude chtít jezdit v téměř papírové krabici bez výbavy. I tak je zajímavý pohled na to, jak moc auta během relativně krátké doby ztěžka a zmohutněla - v těchto deseti případech je to do očí bijící.
BMW 2002 a řada 2
Nejmenší současné kupé BMW, řada 2, je oproti svému duchovnímu předchůdci zejména výrazně těžší - rozdíl tu je 485 kilogramů, tedy 51,6 %. Podívejte se ale i na rozdíl v šířce, téměř 20 cm je v tomto ohledu obrovský rozdíl. Přidejte k tomu odlišný přístup k designu a máte vedle sebe auta jiná jako den a noc.
2002
Délka: 4 230 mm
Šířka: 1 590 mm
Výška: 1 397 mm
Hmotnost: 940 kg
Řada 2
Délka: 4 432 mm
Šířka: 1 774 mm
Výška: 1 418 mm
Hmotnost: 1 425 kg
BMW M3 E30/1 M
Ovšem, nástupcem M3 E30 je nová M4 F80, ale ta už by se vedle původní em-trojky snad ani nevešla na jednu fotografii. Ono stačí vzít starší model označovaný za duchovního nástupce, 1 M, tedy o třídu menší vůz. Přesto je o 295 kg, tj. 24,6 % těžší, o 13 cm širší a o více než 5 cm vyšší. Zbytek dojmu vytváří designová otylost vedle někdejší střízlivosti.
M3 E30
Délka: 4 346 mm
Šířka: 1 679 mm
Výška: 1 369 mm
Hmotnost: 1 200 kg
1 M
Délka: 4 373 mm
Šířka: 1 803 mm
Výška: 1 420 mm
Hmotnost: 1 495 kg
Fiat 500
Původní pětistovka byla vážně malinké auto, protože musela být levná. Ze stejného důvodu měla plátěnou střechu. Dnes to je spíše stylovka a také je vážně malá, ale na dnešní poměry, ne ve srovnání se svou první inkarnací. Rozdíl ve hmotnosti tu je 481 kg, což znamená ohromných 96,4 %. Na délku přibral vůz skoro 60 cm, tedy 20 %, změna šířky je ještě markantnější. Tohle je jak otec se synem, akorát synek je trochu hromotluk...
Původní 500
Délka: 2 970 mm
Šířka: 1 320 mm
Výška: 1 320 mm
Hmotnost: 499 kg
Moderní 500
Délka: 3 546 mm
Šířka: 1 627 mm
Výška: 1 488 mm
Hmotnost: 980 kg
Ford Fiesta
Když byla na světě první Fiesta, nic jako Ford Ka neexistovalo. Dnes je pod Fiestou potřeba ještě jedno, menší auto. Ona ani nová Fiesta není tak těžká, ale oproti té první narostla o 300 kg, tedy 37,5 %. A podívejte se na rozdíly v rozměrech a dojem si dokreslete s pomocí fotky - tohle je podobný případ jako u pětistovky, i když se to na první pohled nezdá.
Fiesta Mk. I
Délka: 3 565 mm
Šířka: 1 567 mm
Výška: 1 360 mm
Hmotnost: 800 kg
Fiesta Mk. VII
Délka: 4 067 mm
Šířka: 1 722 mm
Výška: 1 473 mm
Hmotnost: 1 100 kg
Mini Cooper S rally/Countryman WRC
Že nové Mini není tak úplně Mini, ukazuje srovnání soutěžních verzí obou strojů. Zatímco kdysi bylo jen jedno, takže se s ním závodilo, dnes se do rallye dostal nikoliv Cooper, nýbrž Countryman, největší z velkých. Hmotností rozdíl tu je 514 kg, tedy 74,9 %, na délku jsou tyto vozy rozdílné skoro o metr a na šířku o 40 cm...
Cooper S rally
Délka: 3 054 mm
Šířka: 1 397 mm
Výška: 1 346 mm
Hmotnost: 686 kg
Countryman WRC
Délka: 4 110 mm
Šířka: 1 820 mm
Výška: 1 561 mm
Hmotnost: 1 200 kg
Datsun 240Z/Nissan 370Z
Značka Nissan k radosti petrolheadů před lety přišla se schopným náčiním, modelem 350Z. Jeho nástupce 370Z je luxusnější a silnější, ale také těžší a leckomu se moc nelíbí. Oproti Datsunu 240Z ze sedmdesátých let je také o pořádný kus těžší, konkrétně o 421 kg a 41,1 %. A ani velikostně si oba vozy nemohou tykat, zejména rozdíl v šířce je opět enormní.
240
Délka: 4 140 mm
Šířka: 1 626 mm
Výška: 1 283 mm
Hmotnost: 1 025 kg
370Z
Délka: 4 308 mm
Šířka: 1 816 mm
Výška: 1 318 mm
Hmotnost: 1 446 kg
Porsche 911
Porsche 911 je dalším z krásných příkladů, jak auta nabírají hmotnost. Jeho design se totiž moc nemění. Vyvíjí se, to ano, ale nemění. A také zaměření je pořád stejné - je to luxusní sporťák. Oproti generaci 930 ta poslední (991) narostla na hmotnosti o 345 kg, tedy 32,9 %. Rozměrově také kypí, ale méně, než je v tomto přehledu obvyklé.
911 (930)
Délka: 4 290 mm
Šířka: 1 700 mm
Výška: 1 300 mm
Hmotnost: 1 050 kg
911 (991)
Délka: 4 491 mm
Šířka: 1 806 mm
Výška: 1 293 mm
Hmotnost: 1 395 kg
Volkswagen Brouk/New Beetle
Původní Brouk byl mimo jiné lehoučký a docela malý, a to z podobných důvodů jako pětistovka - muselo to být levné auto pro masy. New Beetle nicméně nebyl ani levný, ani lehký a už vůbec ne pro masy, zejména ve verzi kabrio. Rozdíl tu je rovná půltuna, tedy 62,5 %. Jinak se liší zejména šířka, to jsou dva jiné světy...
Brouk
Délka: 4 079 mm
Šířka: 1 539 mm
Výška: 1 500 mm
Hmotnost: 800 kg
New Beetle
Délka: 4 278 mm
Šířka: 1 808 mm
Výška: 1 486 mm
Hmotnost: 1 300 kg
Volkswagen Golf (GTI)
Golf stál v 70. letech u zrodu třídy hot hatchů. Měl tehdy asi 115 koní, což je dnes výkon „nákupní tašky”, ale také vážil pouhých osm metráků. Šestý Golf GTI naopak váží o 570 kg, tj. o 71,3 % více. Též změny rozměrů jsou ohromné, na délku je to přes půl metru.
Golf GTI Mk. I
Délka: 3 705 mm
Šířka: 1 610 mm
Výška: 1 395 mm
Hmotnost: 800 kg
Golf GTI Mk. VI
Délka: 4 213 mm
Šířka: 1 779 mm
Výška: 1 469 mm
Hmotnost: 1 370 kg
Volkswagen Scirocco
Původní kupé Scirocco bylo ve své době terčem tužeb. U toho nového to už tak moc pravda není, i když to je dodnes, mnoho let po svém příchodu na trh, stále sexy auto, které klidně nabídne i ke třem stovkám koní. Pochopitelně, že je také těžší - konkrétně o 471 kg, tedy 58,9 % - a sakramentsky větší, i na výšku.
Scirocco Mk. I
Délka: 3 880 mm
Šířka: 1 620 mm
Výška: 1 290 mm
Hmotnost: 800 kg
Scirocco Mk. III
Délka: 4 256 mm
Šířka: 1 810 mm
Výška: 1 404 mm
Hmotnost: 1 271 kg
Zdroje: CarThrottle poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 3 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 4 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 6 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.22. 20:03 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 19:47 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch