Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 oblíbených aut, která rychle zmizela ze silnic
2.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Bývaly to prodejní hity a silnice jich byly plné. Dnes o ně v provozu sotva zavadíte, i když časy jejich slávy nepominuly zase tak dávno.
Jistě znáte ten dojem, že najednou na silnicích není vidět auto, kterých ještě před nedávnem byla všude kolem spousta. Byla prodejně úspěšná, byly jich plné reklamy, měl je soused a možná jste je vlastnili i vy sami. Uběhla ale relativně krátká doba a na silnicích na ně narazíte jen zřídka, pokud vůbec.
Na jednu stranu je to přirozené. Auta stárnou s časem i najetými kilometry a jejich život se dříve nebo později uzavře. Přesto jsou některá vidět v provozu déle a jiná nikoli a není to nutně tím, kolik se jich svého času prodalo. Některé vozy zkrátka rychle „vyhynou” a my jsme se pokusili pár takových vyjmenovat.
Důvody jsou různé, nejčastěji je ale najdeme v kombinaci vysokých provozních nákladů (daných vším od nespolehlivosti přes drahý servis až po vysokou spotřebu) s nízkou zůstatkovou hodnotou. Auto to jinak může být svými kvalitami zajímavé, předem můžeme vyjmenovat třeba Opel Omega. Pokud ale neexceluje ve spolehlivosti, opravovat jej je drahé a prodat jej pomalu není komu, je mu vrakoviště souzeno podstatně dříve než vozu, který dále dokáže sloužit za rozumných nákladů a má tedy i své kupce.
Takových aut by se našla spousta, zmíněný dojem ale podtrhuje ještě jeden fakt - neexistence nástupce stejného jména, popř. neexistence nástupce vůbec. Ta ale s výše zmíněným faktorem obvykle souvisí - pokud automobilka vyrábí vůz, který je pro všechny své vlastnosti na trhu dlouhodobě vyhledávaný, obvykle s jeho výrobou neskončí nebo nepřijde s nástupcem jiného jména. Sama tím ale dojem „vyhynutí” umocní - že ze silnic zmizel Ford Escort si všimnete spíše než že na nich nejezdí tolik Volkswagenů Golf třetí generace.
Těchto 10 aut představuje právě takové případy. Že skutečnost není jiná, budete vědět už z toho, co denně vídáte kolem sebe na silnicích, masivnost úbytku ale dosvědčíme i úbytkem registrovaných vozů v britském registru, neboť dostat se k stejně přesným českým číslům nebylo rozumně možné. Tamní trh samozřejmě tomu českému úplně neodpovídá, protože nebyl brzděn dekádami rudé izolace od vyspělého světa, úbytek některých aut na tamních silnicích je ale vidět úplně stejně a situaci na těch českých dobře dokladuje. Tady je ona desítka.
1. Citroën Xantia
Xantie byla oblíbeným autem střední třídy. Byla zajímavý svým jednoduše elegantním designem typickým pro Citroëny té doby a vyznačovala se vysokým komfortem daným také hydropneumatickým odpružením či šestiválcovými motory. U nás byla těchto aut k vidění spousta, dnes o ně sotva zavadíte. A to se Xantie vyráběla až do roku 2001.
Nejvíce registrovaných Xantií bylo právě na sklonku výroby, ke konci roku 2000. Od té doby, za pouhých 15 let, jich zmizelo z provozu 97 procent.
Vývoj počtu registrací Xantie v Británii dokazuje drastický pokles výskytu Xantie v provozu - o 97 procent během necelých 15 let
2. Daewoo Nexia
Po značce Daewoo dnes v Evropě neštěkne ani pes, protože ji před lety převzal Chevrolet, přeznačkoval všechna auta - a později se odtud sám stáhnul. Byla to navzdory pozdějšímu americkému jménu korejská automobilka a Nexii berme jako příklad zoufalé neschopnosti korejských vozů 90tých let přežít více než pár let provozu.
Nexia byla na vrcholu na sklonku roku 1999, od té doby jich zmizelo neskutečných 99,2 procenta. Stejný stav ale platí třeba i pro raná Hyundai a Kie. Trochu starší Hyundai Pony je to samé v bledě modré
I před 10 léty byly Nexií v provozu spousta, dnes jsou raritou
3. Fiat Brava
Starší Fiaty nikdy nevynikaly odolností vůči čemukoli, přesto to byla dobrá a dosti oblíbená auta. Modely Brava a třídveřové Bravo byly dokonce auty roku 1996 a v 90tých letech jich byly české silnice plné. Dnes jich jezdí jen hrstka a nejlépe to ukáže případ verze Brava, která se nedočkala nástupce.
Registrace tohoto typu vrcholily v roce 2001, na konci roku 2015, tedy po pouhých 14 letech, se smrskly o 96,7 procenta.
Z Fiatů Brava nezbylo na silnicích prakticky nic a tehdejší Bravo na tom není jinak
4. Ford Escort
Escortem jezdil i zámecký pán ze seriálu Život na zámku. A spousta dalších lidí, kteří v 90tých letech měli na něco víc než Felicii. Byl to po dekády velepopulární model, jeho poslední generace ale Ford odflákl a musel jej nahradit Focus, který zase vídáme na silnicích běžně dnes.
Ani z Escortů na silnicích mnoho nezbývá. Jeho éra vrcholila před 20 roky, v polovině 90tých let. Ve Velké Británii jich jezdily neskutečné 2 miliony, dnes je jich o 98 procent méně.
Ford s Escorty zaplavil evropské silnice, Českou republiku nevyjímaje. Nevalná kvalita posledních generací ale éru amerického kompaktu ukončila docela násilně
5. Mazda 626
Chtělo by se zmínit nejvíc tu kulatou s podivným zadním spoilerem, který byl spíš jen dírou v pátých dveřích a jestli byl nějak funkční, je otázka. Uvnitř byla spousta místa a tenhle vůz si u nás vybrala spousta lidí, byla to svého času oblíbená volba. Tohle auto ale mimo jiné rezlo a i když dostalo jednu další generaci, přesto ze silnic rychle mizí.
Mezi vrcholným rokem 1999 a koncem roku 2015 je úbytek 94procentní, i když jste ještě v roce 2002 prodávala jako nová v pozdější generaci.
Mazda 626 rychle vyklidila pole, ač byla velmi populární. Je paradox, že dnešní Mazdě 6 se tolik nedaří, i když je to lepší auto
6. Opel Omega
Opelů Omega u nás jezdila spousta, zejména ve své poslední generaci. Bylo to auto s pohonem zadních kol, do kterého si člověk mohl vybrat i vidlicové šestiválce a ač to dnes zní skoro nepochopitelně, tehdy úspěšně konkurovalo autům jako BMW řady 5 nebo Mercedes třídy E. A dávalo to jistý smysl - prestiže bylo méně, místa ale dost a komfortu ještě víc, za menší peníze.
Dnes už ale na dobrou Omegu skoro nenarazíte, jednu výjimku jsme vám ukázali nedávno. Je to ale opravdu výjimka, pravidlem pro tento vůz byla smrt - za posledních 12 let jich zmizelo ze silnic přes 90 procent.
Opel Omega byl na vrcholu slávy až skoro v polovině minulé dekády. Přesto jich dnes přežívá méně než desetina a i to se zdá být moc na to, jak málo jsou Omegy dnes k vidění
7. Peugeot 405
Peugeot 406 je velmi oblíbené auto a ještě dnes ho občas potkáte. Jeho předchůdce, modelu 405, se sem v 90. letech dovezly mraky. Kvalitou ale tohle auto vyhlášené nebylo a potkat dnes 405 je vážně vzácnost.
Registrace tento stav dokládají dokonale - 99,2procentní úbytek přihlášených aut za necelých 19 let je ohromný.
405 byla hitem střední třídy, na vrakovišti ale skončila skoro každá
8. Renault 19
Tenhle hranatý Renault, který se hlavně po faceliftu tvářil kulatě, byl předchůdcem Méganu a existoval i v ostřejší verzi 16S podle 16 soupapes, 16 ventilů. Měl 135 koní a byl v ČR dost vzácný - ale o to líp jezdil. Renault 19 jako takový tady ale byl velmi populární, potkat nějaký dnes je ale také svátek.
Ještě v roce 2001 byl tento vůz s registracemi skoro tam, co na svém vrcholu, dnes je - podržte se - o 99,6 procenta níže.
Životnost Renaultu 19 se navzdory jeho popularitě ukázala být dosti krátkou
9. Škoda Favorit
Je samozřejmé, že v Británii bylo Favoritů mnohem méně než u nás, protože tehdy tam o Škodovce ještě kolovaly vtipy typu: „Víte, proč má Škoda vyhřívané zadní sklo? Aby nezábly ruce, když tlačíte.” Favority se tam ale normálně vyvážely a lidé si je kupovali. A ne málo. Dnes jich tam je už jen hrstka a stejně tak u nás jich už jich na ulici tolik nepotkáte. Tento osud dříve potkal Škody 120 a spol. a zanedlouho stejného osudu dojdou i Felicie.
Ve Velké Británii zmizelo Favoritů ze silnic během 20 let 99,3 procenta. U nás situace nebude o mnoho jiná - i když v absolutních číslech vozů přežívá více, na silnicích jsou k vidění zřídka
10. Toyota Carina E
Ani japonská auta vážně nejsou imunní proti rychlému vyhynutí, jak jsme si už ukázal. A výjimkou nejsou ani vozy značky, která je spolehlivostí vyhlášena nejvíce - Toyoty. Ta vyráběla model Carina od 70. let, ale tehdy se k nám pochopitelně nedovážel. Byl ale ve výrobě do roku 2001 a to už si u nás našel spoustu zákazníků, však si jistě vzpomenete na dobové, nutno dodat úspěšné reklamy.
Dnes je posledním vyrobeným autům nějakých 15 let a vídáte je na silnicích? Moc asi ne. Také statistiky hovoří o 96procentním úbytku během 18 let - což není číslo nejhorší, přesto je vysoké.
Ani Carin dnes na silnici moc nezbylo
Tohle je tedy naše desítka. Zapomněli jsme na něco? Vídáte některý z těchto modelů denně cestou do práce, a to nikoliv zarostlý kopřivami či na východě Evropy? Dejte nám vědět v komentářích. A pokud vás zajímá jakékoliv další auto, které se v nějaké verzi prodávalo i v Británii, přiložený odkaz vás zavede na web, kde můžete prozkoumat kterýkoli model, co se v posledních dekádách objevil alespoň na chvíli v prodeji.
Britské statistiky: HowManyLeft
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva