Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší
24.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Někdy se facelift povede a omlazené auto je hezké ještě léta. Jindy ale z elegantního či výjimečného designu udělá nehomogenní či příliš tuctový.
Nemůže být pochyb o tom, že při faceliftu je cílem vývojářů a designérů automobil vylepšit. Alespoň papírově zvýšit výkon a snížit spotřebu, přidat třeba něco do výbavy nebo vylepšit kvalitu zpracování. A také modernizovat zevnějšek, aby se v jádru to stejné auto dalo prodávat ještě pár let v konkurenci jiných, později představených automobilů.
Často se to povede. Často jsou auta po faceliftech pohledná ještě léta po ukončení výroby a stále žádoucí na trhu ojetin. Jenže také existují případy, kdy tomu tak není, kdy facelift povedené auto naopak pokazí. Stává se to i po technické stránce, kdy přijdou třeba nepovedené downsizingy, změny v naladění podvozku či řízení, které z dobře fungujícího auta učiní horší. A občas upadne také design. Někdy se to prostě jen nepovede, jindy se na vůz přilepí nová korporátní příď, která koresponduje se zbytkem nabídky, ale ne se zbytkem auta. A nebo „lifting” udělá ze zajímavého auta naprostou tuctovku.
Vybrali jsme deset takových faceliftů posledních dvou dekád. Deset případů, kdy modernizace autu ne že neprospěla, ale že ho pokazila. A to o hodně. Máme tu nižší třídu, luxusní auta i jeden supersport, protože nezáleží na tom, jestli jste výrobce levných náhrad autobusu nebo špičkových sporťáků - i mistr tesař se někdy utne. Máte podobný, či třeba zcela jiný názor? Rádi si ho přečteme v komentářích.
1. Alfa Romeo 147
Původní design Waltera de Silvy je dodnes zajímavý a vyhledávaný, mimo jiné tvarem předních světlometů. Ty se s faceliftem v roce 2004 bohužel změnily a 147 s ním vypadá sice moderněji, ale trochu moc obyčejně, nespecificky, asijsky.
2. Citroën Xsara
Xsaru před faceliftem dnes člověk označí za auto designově zastaralé, přesto elegantní. Facelift se jistě snažil změnit to první, ale neuspěl - příď dostala podivná světla, připomínající větší C5, která jí moc nesedí, vypadá trochu jako prase. A podobná změna k horšímu stihla tou dobou i menší Saxo a později také samotnou C5.
3. Ferrari 512M
Nemáme teď na mysli historický závodní vůz, nýbrž facelift 512 TR, který byl sám o sobě facelift Testarossy. 512 TR mělo ještě mřížkou krytá zadní světla a vpředu „mrkačky” - pamatujete, co jsme o nich nedávno psali? 512M, které přišlo v roce 1994, o vyklápěcí světla přišlo a nárazník byl jako z menšího 355. A proboha, proč jsou na mřížce vzadu kulatá světla, když je celá záď hranatá? Tohle je zřejmě nejhorší modernizace, která se kdy Ferrari „povedla”. Ostatně, zájem o 512M byl minimální, na rozdíl od předchozích verzí.
4. Hyundai Coupé
První generace Hyundai Coupé nikdy nebyla zrovna hezká, její design byl v tu dobu velmi korejský. Jenže dokud nedostala v roce 1999 facelift se dvěma páry kulatých světel vpředu a blinkry, které vypadaly, že jsou z předfaceliftové verze, ještě to docela šlo. Pak už ne, když tohle auto dnes náhodou zahlédnete na ulici, leknete se.
5. Mercedes-Benz SL
Pátá generace Mercedesu SL začala s přídí velmi podobnou té na CL. Byla elegantní, s dvojicí světel na každé straně, obdiv sklidí i dnes. Pak ale v roce 2008 přišel facelift, který příď SL přiblížil tehdy novému CL - tomu vulgárnímu, které dnes už nahradilo kupé třídy S. Elegance byla ta tam, záď přitom zůstala téměř stejná, patřící dříve kulatější tváři.
6. Peugeot 406 Coupé
Tento vůz s karoserií od Pininfariny přišel na svět v roce 1997 s přídí, která se podobala tehdejším Peugeotům, ale s tenčími světly a kapotou dlouhou jak týden před výplatou byla mnohem hezčí. V roce 2003 se faceliftem měla přiblížit tehdejším ohromným tlamám v předních maskách běžných Peugeotů. Vypadá moderněji, to ano, a naštěstí se nepřiblížila zas tolik, ale stačilo to k tomu, aby dnes novější verze tak oblíbená nebyla. A podobná změna stihla několik tehdejších vozů značky, bez výjimky směrem k horšímu.
7. Renault Clio
Třetí generace Renaultu Clio měla koherentní design od předního nárazníku po koncovku výfuku. Tedy, před faceliftem. Po něm se snad designéři snažili přiblížit odpudivému Méganu; zkrátka, opět byla na povedené auto naroubována nehezká příď a leckdo si dnes myslí, že předfaceliftový model je ten novější. Nikoli, je to naopak.
8. Saab 9-5
První generace Saabu 9-5 nebyla vzhledově dokonalá, držela se ale tradičních hodnot značky - byla konzervativní a elegantní. Facelift v roce 2005 chtěl učinit vůz modernějším, nespravil ale nic a čistým liniím přimaloval brýle. Výsledek vypadá trochu jako čínská kopie z domácí dílny, není hezký, elegantní ani nadčasový.
9. Škoda Octavia II
Bavíme-li se o nepovedených faceliftech, nelze nezmínit Škodu Octavia druhé generace. Před faceliftem, se špičatými předními světlomety, se na ni celkem dalo dívat; resp. dalo by se, kdyby jí nebyly všude hejna. Když ale dostala pro rok 2009 korejsky působící příď, nejeden fanoušek se zašklebil. Tento facelift je dodnes obtížné pochopit, nešel ani ruku v ruce s tím, kam Škoda tehdy designově kráčela. Jako by jen zkoušel něco změnit, úspěšný pokus to nebyl.
10. Volkswagen Passat CC
„Čtyřdveřové kupé” na bázi Passatu přišlo v roce 2008 možná s nedostatky na kvalitě, ale s zakulacenou karoserií vypadalo docela elegantně. V roce 2012 přišel facelift, který z něj udělal kombinaci obyčejného Passatu a Phaetonu, přiblížil ho masám. Pozměnil sice příď i záď, což se cení a nedá se říci, že jej učinil ošklivým. Připravil ho o kus unikátnosti, což facelifty také dělávají. Taková Škoda Yeti by mohla vyprávět...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před hodinou - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 3 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva