Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 nejvýkonnějších dieselů dneška: vedou německé übertraktory
26.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Diesel bychom do sportovního auta nedoporučili, slabý ale už dávno být nemusí. Ty relativně nejvýkonnější překonávají poměr 100 koní na litr.
Tip: Projděte si také přehled 10 nejvýkonnějších benzinových motorů současnosti včetně zbrusu nových turb Focusu RS a Ferrari 488.
Dlouhou dobu byly dieselové motory volbou těch, kteří chtěli jezdit s menší spotřebou a zároveň jim nevadilo, že jejich auto zní jako traktor, podobně se chvěje a není o moc rychlejší. Ani dnes na trhu nenajdete diesel, který byste si spletli s benzinem a relativní i absolutní maximální výkony těch nejlepších naftových motorů pořád dalece zaostávají za benzinovou špičkou, přesto jsou na tom současná dieselová auta podstatně lépe. Slabá jsou málokdy a přiblížila se benzínovým motorům v kultivovanosti i výkonu, třebaže také ve spotřebě paliva.
Litrové výkony dieselových motorů se postupně také zvyšují, zejména v poslední době, kdy se na trh dostávají diesely s více než jedním turbodmychadlem. Stovka koní na litr tak již není zas takový problém a ty nejlepší z nejlepší tuto metu i celkem výrazně překonávají.
Náš názor na turbodiesely je věrnému čtenáři jistě dobře známý - nepohrdáme jimi, pro určité vozy jsou dokonce vhodné, modlou pro nás ale v žádné ze svých podob také nejsou. Přesto je desítka litrově nejsilnějších dieselových automobilů na evropském trhu zajímavá. Pokud tedy nesdílíte náš pohled na věc, že ke sportovní jízdě se diesel hodí až jako poslední, žebříček níže vám může pomoci i s případným kupním rozhodnutím.
10. Volvo V40 D4 Drive-E - 95 koní na litr
Vloni představený švédský stroj s přeplňovaným naftovým dvoulitrem ve své nejsilnější verzi nabídne 190 koní, což znamená 95 koní na litr objemu. Vysoký spalovací tlak i kompresní poměr jsou zde samozřejmostí, podobně jako velmi nízká katalogová spotřeba. Té se však v reálném světě přiblížíte jen dost těžko, zejména pokud budete využívat výkonový potenciál vozu častěji - ani diesel nejezdí na vzduch.
9. Mercedes-Benz C 250 CDI - 97 koní na litr
Čtyřválcový turbodiesel o objemu 2,1 litru v Mercedesu třídy C sice nemusí být etalonem kultivovanosti, s výkonem 204 koní se ale dostává na až deváté místo nejlepší desítky. Nabízí 97 koní na litr, což je číslo, o kterém si atmosférické diesely ve starých „piánech” mohly nechat zdát. Ty vydržely jezdit statisíce kilometrů; u tohoto motoru budoucnost předpovídat nebudeme.
8. Opel Astra 2,0 CDTI BiTurbo - 98 koní na litr
Nejsilnější dvoulitrový turbodiesel pod kapotou Opelu Astra jsme v testu označili za „rozverný traktor”, a to zejména proto, že se tento stroj jako traktor projevoval, zejména zvukem. To bylo ale jeho jediné podstatné minus, na rozdíl od mnohých jiných vznětových motorů tento skutečně „táhnul”, a to v podstatě na jakékoliv otáčky, i na šestý převodový stupeň těsně nad volnoběhem.
7. Renault Espace Energy dCi 160 - 100 koní na litr
Dieselových šestnáctistovek je v poslední době na trhu dost, a to i od koncernu VW, většina se však pohybuje pod 120 koňmi výkonu. Renault tedy se svou novinkou původem z Espace vede, ve velkém MPV ale touhy řidičů po rychlém naftovém autě naplní jen stěží. Až se dostane třeba do nového Méganu, bude to jiná.
6. Honda CR-V 1.6 i-DTEC - 100 koní na litr
Podobně jako v případě Renaultu, i nové CR-V z Japonska dostane v Evropě pod kapotu 160koňový diesel o objemu 1,6 litru. Honda nepřímo hovoří o spotřebě 5 litrů nafty na 100 km, Francouzi v případě modelu Espace na sedmém místě o 4,7 litrech. Jsou to samozřejmě katalogové hodnoty a motory spolu spřízněny nejsou. Jak to bude ve skutečnosti, ukáže až praxe.
5. BMW 640d - 104 koní na litr
Řadový třílitrový šestiválec, který dává 313 koní a 630 Nm, montuje BMW do několika svých modelů, kromě řady 6 to je také model X5 a pod označením 35d najdeme tento motor s na vlas stejnými čísly výkonu i např. v řadě 5 a SUV X3 a X4. Že čísla u BMW dávno neodpovídají objemu, je známá věc, nic to ale nemění na tom, že tento šestiválec nabídne 104 koní na litr a je opravdu velmi dobrý - kombinací kultivovanosti, dynamiky a spotřeby překonává i (ještě) optimističtěji označenou variantu tohoto agregátu.
4. Audi A7 3,0 BiTDI Competition - 109 koní na litr
Dvakrát přeplňovaný třílitrový diesel čtyř kruhů normálně nabídne 320 koní, v A7 Competition však poskytne 326 koní, takže se s necelými 109 koni na litr dostává těsně pod stupně vítězů na tomto seznamu. Při overboostu se výkon zvedne dokonce na 346 koní, ale stále je k mání právě 326, proto se zde držíme právě této hodnoty.
3. BMW 325d - 109 koní na litr
Jen těsně se na bronzovou příčku před Audi vyšvihl Mnichovan, který s dvoulitrem označeným 25d a dostupným např. v řadách 3 a 5, má 109 koní na litr, celkem tedy 218. Takovéhoto čísla stroj dosahuje díky dvěma turbodmychadlům. Kombinované spotřebě 4,9 litru v katalogu věřit můžete, ale musíte se připravit na možné zklamání. Přesto jde o jeden z nejefektivnějších výkonných naftových motoru na trhu, v trochu slabší verzi nás o tom kdysi přesvědčil v testu modelu 125d.
2. Volkswagen Passat 2,0 BiTDI - 120 koní na litr
Ne zase tak dávno představený i testovaný Volkswagen Passat B8 má jako naftový vrchol pod kapotou dvoulitrové TDI, které pomocí dvou turbodmychadel posílá na kola 240 koní. To znamená 120 koní na litr a na voze je spousta výkonu znát, navzdory hmotnosti, pohonu všech kol i povinnému automatu. Ani to však nestačilo na zlatou příčku mezi litrově nejsilnějšími diesely, o tu se bude moci ucházet až chystaná silnější verze tohoto stroje.
1. BMW M550d - 127 koní na litr
Zlatou příčku si odnáší Mnichov, a to díky už vícekrát testovanému derivátu M Performance s dieselovým třílitrem pod kapotou, který přes všechna kola na asfalt přenáší 381 koní a 740 Nm. Takovýto výkon dolují ze šesti válců tři turbodmychadla a snad i emblém může nosit M Performance s hrdostí, třebaže tankujete naftu. Životnost nyní nechme stranou, i když obavy o ni mohou být na místě, stejně jako o spotřebu, která se při ostré jízdě s chutí podívá i za hranici 30 litrů nafty na 100 kilometrů.
Kompletní fotogalerie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 4 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva