Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely
6.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zdvihové objemy motorů letí dolů i u značek, co si na opaku zakládaly. Ne všude ale objem stihl kapitulovat.
Žijeme v dobře plné downsizingu. Objemy motorů letí dolů a místa atmosférického plnění živelně zaujímají turba. Najít dnes dvoulitrový motor tam, kde byl ještě nedávno běžný, je téměř nadlidský úkol a zastánce opravdu velkých, zvláště pak atmosférických motorů dnes zdánlivě nenachází zastání. A vskutku, běžná osobní auta se ve většině případů uchylují ke stále menším a menším motorům, a to přesto, že mnohdy nahrazují fungující řešení jednoznačně horšími.
Platí to kupodivu i pro sportovní a luxusní auta - kde ještě nedávno byl osmiválec, najdeme nyní válce nanejvýš čtyři a ani hot hatche se nestydí použít pouze šestnáctistovku. Najdeme ale výjimky. Inovovaný Seat Ibiza Cupra dostal 1,8litrový motor, který nahradil čtrnáctistovku, a třeba v takové Hondě Civic stále pracuje atmosférická osmnáctistovka.
Pokud ale chcete skutečně objemný motor, je potřeba se podívat do vyšších sfér. BMW i Mercedes nabídnou v řadě 5, resp. třídě E osmiválcové motory a ani Jaguar se nestydí. Ovšem, žádné z těchto aut se na náš dnešní žebříček nedostalo, a to zdaleka, protože pět a dokonce i rovných šest litrů je prostě málo.
Chcete-li pořádný objem, můžete se porozhlédnout po Spojených státech, z pochopitelných důvodů. Ovšem ani tamní stroje nejsou zárukou vstupu mezi objemovou elitu - ani takový Cadillac CTS-V a jeho 6,2litrová V8 LT4 na top 10 nedosáhnou, tento stroje je o chloupek na 11. místě. Kdo má ze silničních aut objem největší, asi tušíte. Zbytek žebříčku je ale vážně zajímavý. A Američanů tu nakonec zas tolik není, i v Evropě je z čeho vybírat a zdaleka ne všechno musí být přeplňované. Takže jak dnes vypadá smetánka mezi ignoranty dosnwizingu?
10. Dodge Charger/Challenger SRT Hellcat
Objem motoru: 6 166 ccm
Uspořádání, plnění: V8, kompresor
Výkon: 527 kW/716 koní, 885 Nm
Charger SRT Hellcat je sice nejsilnější a nejrychlejší sedan na světě, objemem motoru ale nevyniká - je „až” desátý. A stejný motor je i v Challengeru SRT Hellcat.



9. Ferrari F12berlinetta/FF/LaFerrari
Objem motoru: 6 262 ccm
Uspořádání, plnění: V12, atmosférické
Výkon: 549 kW/747 koní, 690 Nm
I Ferrari v poslední době downsizuje, na své vyhlášené dvanáctiválce si ale zatím sáhnout netrouflo. Jeho točivý klenot nevyniká zdaleka jen objemem a nachází uplatnění hned několika modelech značky, zejména pak LaFerrari.
8. Audi A8 L W12
Objem motoru: 6 299 ccm
Uspořádání, plnění: W12, atmosférické
Výkon: 368 kW/500 koní, 625 Nm
Audi příjemně překvapuje, když u A8 L W12 stále nabízí specifický, atmosféricky plněný 6,3litrový dvanáctiválec. Není to ten samý motor jako v jiných koncernových modelech používajících motory s uspořádáním W12 - třeba v některých Bentley bije „jen” šestilitr.
7. Dodge Challenger/Charger SRT8 392
Objem motoru: 6 407 ccm
Uspořádání, plnění: V8, atmosférické
Výkon: 361 kW/491 koní, 644 Nm
6,4litrový motor HEMI Chrysleru Challenger nemá 392 kubických palců, ale přesněji 391; označení 392 má spíše historický význam. A s tímto motorem jezdí i Dodge Charger.
6. Lamborghini Aventador LP750-4 SV
Objem motoru: 6 498 ccm
Uspořádání, plnění: V12, atmosférické
Výkon: 551 kW/750 koní, 690 Nm
Lamborghini je jednou z mála automobilek, které turba (zatím) odmítají zcela. Nabízí tak špičkové točivé atmosféry o skutečně obřích objemech a tohle je ta největší z nich. Tedy, také další verze Aventadoru mají stejně objemnou V12, ale proč nevybrat tu nejsilnější z nich?
5. Rolls-Royce Ghost/Wraith
Objem motoru: 6 592 ccm
Uspořádání, plnění: V12, turbo
Výkon: 420 kW/570 koní, 780 Nm
Motor jménem BMW N74B66 má jasný původ, v žádném bavorském modelu ale nepracuje. Najdeme jej jen v Rolls-Roycech, a to v Ghostu i Wraithu. A u obou se hodí sametová jemnost V12 a spousta výkonu už v nejnižších otáčkách.
4. Rolls-Royce Phantom
Objem motoru: 6 749 ccm
Uspořádání, plnění: V12, atmosférický
Výkon: 338 kW/459 koní, 720 Nm
Sametový chod dvanáctiválce je fajn i u většího Phantomu, který má ještě o něco větší objem a přirozené plnění. Je to ale předchůdce 6,6 V12 v Ghostu a Wraithu, označený N73B68, za projev downsizingu ale snad tuto změnu považovat nelze...
3. Bentley Mulsanne
Objem motoru: 6 752 ccm
Uspořádání, plnění: V8, turbo
Výkon: 377 kW/512 koní, 1 020 Nm
Osmiválec s tradičním označením 6 3/4 Litre najdeme jen pod kapotou Mulsanne, Continentaly mají čtyřlitr Volkswagen. Ohromný objem znamená také ohromný točivý moment, s náskokem nejvíc v tomto žebříčku.
2. Chevrolet Camaro Z/28
Objem motoru: 7 004 ccm
Uspořádání, plnění: V8, atmosférický
Výkon: 377 kW/512 koní, 640 Nm
Sedm litrů objemu je v dnešní době docela hodně, ale na prvenství to stále nestačí, Camaro Z/28 se musí sklonit před...
1. Dodge Viper
Objem motoru: 8 390 ccm
Uspořádání, plnění: V10, atmosférický
Výkon: 481 kW/654 koní, 813 Nm
...Viperem. Moc velké překvapení to asi není, pokud vás zajímají auta. Různé zdroje říkají různá čísla, 8 390 nebo 8 400 ccm, ale na zlaté medaili Viperu to nic nemění, všechny ostatní stroje v tomto žebříčku poráží s obrovským náskokem.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Nejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 2 hodinamiMercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12
před 3 hodinamiToyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
včeraDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva