Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 nejméně bezpečných aut roku 2015: zklamala i velká jména
17.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Toto nejsou pojízdné rakve, přesto nejde o vozy, které by dojely jen na formální nedostatky. U Italů hořelo a problémy měli i Němci.
Kde je bílá, tam se zákonitě musí objevit také černá. A tak zatímco v průběhu týdne jsme vám představili nejbezpečnější vozy roku 2015 dle crash testů organizace Euro NCAP, dnes tu pro změnu máme nejhůře hodnocenou desítku. Za tento „úspěch” NCAP žádná ocenění nerozdává, dobrat se mezi loňskými výsledky nejhorší desítky ale není nic obtížného.
Jakkoli spojení „nejméně bezpečná auta” nezní příliš sympaticky, umístění vozu v této desítce neznamená, že byste při jeho koupi byste zároveň vyjma kupní smlouvy měli urychleně sepsat také závěť. Přece jen se bavíme o roce 2015, kdy vysloveně špatné auto z hlediska pasivní bezpečnosti neexistuje. Přesto tyto vozy byly z hlediska hodnocení NCAPu nejhorší a některým k takovému výsledku pomohla i podivná pravidla.
Řeč kupodivu není ani tak o autonomních brzdách a monitoringu jízdních pruhů, které jsou nezbytností k získání pětihvězdičkového ohodnocení, ale spíše o jiných anomáliích. Kupříkladu takové BMW Z4 nebylo připuštěno k jedné z testovacích procedur, což se samozřejmě negativně projevilo na ochraně dospělých. I díky tomu mnichovský roadster získal pouhé tři hvězdy, stejně jako třeba dvojice Renault Traffic a Opel Vivaro. V jejich případě se pro změnu postupovalo dle pravidel pro nákladní vozy.
Nelze ale říci, že by tato desítka byla jen odrazem neschopnosti organizace konzistentně hodnotit jednotlivé vozy, řada z nich skutečně selhala při ochraně posádky v samotných crash testech. Které a jak, to vám blíže popíšeme u jednotlivých „vítězů” a dodáme jen, že si žebříček projdeme od nejlepšího z nejhorších. Soustřeďovat se vždy bude na následky nárazových zkoušek a jejich následků pro posádku, pokud ovšem bazírujete na oněch hvězdách, pak dodáme, že sedm vozů získalo čtyřhvězdičkové hodnocení, tři tříhvězdičkové a jeden dvouhvězdičkové. Už nezdržujme, tady je kompletní pořadí loňských „propadlíků”...
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
10. Hyundai i20
Korejský hatchback na první pohled nebezpečně nevypadá, přestože ani v jeho případě neměli testovací komisaři po čelním nárazu co do činění se zelenými figurínami. Kritiky se dočkal především boční airbag, jehož zadní část se zasekla o část interiéru, a tudíž nedošlo k potřebnému nafouknutí a v ohrožení se ocitla zejména hlava. Výsledkem je tak 85 procent za ochranu dospělých. Dalších 73 procent si Hyundai i20 odváží za ochranu dětí, za čímž stojí vyšší riziko ohrožení tříletých ratolestí. Při nárazu totiž musí počítat s větším tlakem na krční partie.
Ve zbytku ale testovací komisaři mohli hlásit uspokojení, v případě ochrany chodců pak v Bruselu musel propuknout pomalu jásot. Nohám a pánvi nehrozí žádné vážné nebezpečí, v obou ohledech byl tak přísun bodů maximální. Kritiky se dočkaly jen tuhé čelní sloupky, jež hodnocení srazily na 79 %. V případě elektronických „berliček“ pak Korejci dojeli na absenci autonomních brzd, proto je hodnocení jen 64procentní.
Tabulka s klíčovými výsledky Hyundai i20
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hyundai i20 na stránkách Euro NCAP.
9. Nissan Navara
Hodnocení japonského pick-upu sráží hlavně výsledky čelních nárazových testů, při kterých docházelo k výraznějšímu ohrožení hrudníku řidiče a spolujezdce či opravdu vážnému nebezpečí stejných partií u zadních cestujících. Za jejich ochranu tak Navara získává 79 procent, pročež klesá pod osmdesátiprocentní hranici, která je kromě již zmiňovaných autonomních brzd či monitoringu jízdních pruhů taktéž vyžadována pro udělení maximálního počtu hvězd.
Ve zbytku je však již hodnocení vesměs pozitivní, neboť ochrana dětí byla oceněna 78 procenty. Stejné hodnocení získala Navara také za ochranu chodců, za elektronické berličky si pak Nissan odváží 68 %.
Tabulka s klíčovými výsledky Nissanu Navara
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Nissanu Navara na stránkách Euro NCAP.
8. Audi TT
Pro Audi je výsledek nového modelu TT jistě zklamáním. Problém tkví především v zadních sedadlech, v jejichž případě automobilka doporučuje, aby cestující nebyli vyšší než 1,45 metru. Euro NCAP však používá figuríny, které jsou vysoké 1,5 metru. Ač při čelním nárazu byl zjištěn kontakt hlavy zadních cestujících s opěrkou předního sedadla, ten prý nebyl až tak nebezpečný. Dá se ovšem předpokládat, že pár bodů to autu sebralo. Navíc se při novém nárazu celou částí přídě ocitl ve větším ohrožení hrudník spolujezdce, výsledkem je tak 81procentní ohodnocení.
Ještě více se však stísněnost na zadních sedadlech projevila v kategorii ochrany dětí, kde Audi TT získalo jen 68 procent. Důvod je ten, že i při posunutí předních sedadel co nejvíce dopředu nebylo vzadu dostatek místa na doporučené dětské autosedačky. V rámci ochrany chodců (82 %) je ale již vše víceméně v pořádku, zejména díky „aktivní“ kapotě. Horší výsledek (64 %) je ovšem spojen s bezpečnostními systémy, neboť kupé nemá ve výbavě autonomní brzdy. Uznán byl ovšem příplatkový monitoring jízdy ve zvoleném pruhu.
Tabulka s klíčovými výsledky Audi TT
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Audi TT na stránkách Euro NCAP.
7. Volkswagen Caddy
Caddy je typickým příkladem vozu, kterému uškodila bruselská byrokracie, tedy ona vyžadovaná přítomnost autonomních brzd. Hned ve třech případech ze čtyř je totiž toto „dodávkové MPV” hodnoceno lépe než třeba nové Audi A4. Bez brzd by tedy dražšího sourozence snadno překonal, takto ovšem dosáhl jen na 84 procent za ochranu dospělých. V rámci ochrany dětí bylo shledáno vyšší pnutí u krčních partií tříletých ratolestí, ve všech ostatních případech však Volkswagen kritizován nebyl. Odváží si tedy 78 procent.
Dalších 68 procent připadá na elektronické berličky, což je možná poněkud vysoké číslo s ohledem na výše zmiňovanou absenci autonomních brzd, ty však nebyly započítány pouze v případě ochrany dospělé posádky. Ačkoliv se navíc nacházejí v příplatkové výbavě, podle Euro NCAP po nich sáhne většina zákazníků, a proto v této kategorii uznány byly. Celkové hodnocení Volkswagenu Caddy ale sráží bezpečnost pěších, kde se velké kritiky dočkal lem kapoty motoru. Ten sepsul hodnocení ochrany pánve prakticky na nulu, načež tu máme 58procentní verdikt.
Tabulka s klíčovými výsledky VW Caddy
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu VW Caddy na stránkách Euro NCAP.
6. Opel Karl
Nové mini německé automobilky kupodivu nedojelo ani tak na absenci autonomních brzd (ty ostatně v segmentu, kde se hledí na cenu, očekává jen málokdo), jako spíše na horší výsledky v rámci ochrany dospělých. Za tu vůz získává jen 74 %, přičemž kritika míří jednak k nedostatečně nafouknutému čelnímu airbagu, po němž sklouzla hlava řidiče na volant, ale také k bezpečnostnímu pásu, pod který cestující při nárazu celou částí přídě „zapluli“. Ve větším ohrožení tak byly jejich kolena, stehna a pánev. Mimo to zde pak máme ještě zhoršenou ochranu hrudníku cestujících vzadu.
Ani v rámci ochrany dětí se Opel nevyhnul výtkám, zvláště v případě tříletých pasažérů. V rámci nárazu se totiž jejich hlava dostala mimo dětskou autosedačku, a byl tak na ni vyvinut nemalý tlak, stejně jako na krční partie. Výsledkem je tedy 72 %. Dalších 68 procent pak Karl získává za ochranu chodců, kde za nebezpečné byly shledány některé části lemu kapoty i její prostřední část. A zapomenout nesmíme ani na onu kategorii berliček, kde díky oné absenci autonomních brzd vůz dostal 64 procent.
Tabulka s klíčovými výsledky Opelu Karl
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Opelu Karl na stránkách Euro NCAP.
5. BMW Z4
Přítomnost mnichovského roadsteru ve zkušebně Euro NCAP byla loni opravdu překvapující, přece jen se nejedná o nováčka na trhu. Loni se BMW Z4 navíc nedočkalo ani faceliftu, k tomu došlo již dříve. Jeho test tedy příliš nechápeme, vůz kvůli svému stáří mj. nedisponuje ani jedinou požadovanou elektronickou berličkou, na které Brusel teď tak bazíruje. Nedal se tedy očekávat vynikající verdikt, zvláště poté, co se komisaři rozhodli vynechat tzv. napichování na kůl - proč, nevíme. Ač tedy Z4 uspěla v čelních či bočních nárazech, je hodnocení ochrany dospělých s ohledem na chybějící podstatné body pouze 69 procentní.
Jelikož je možné sedadlo spolujezdce osadit dětskou autosedačkou, byla hodnocena i ochrana dětí. Kritiky se přitom dočkal systém informující o deaktivaci airbagu, který nebyl dostatečně čitelný. Verdikt je tedy 61procentní, chuť si ovšem BMW může spravit v kategorii chodců, kde i za „aktivní kapotu“ získává 91 %. Elektronické berličky, které v tomto případě de facto neexistují, jsou pak ohodnoceny 46 procenty.
Tabulka s klíčovými výsledky BMW Z4
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu BMW Z4 na stránkách Euro NCAP.
4. Fiat Panda Cross
Panda Cross je jedním z těch vozů, pro jehož výsledky už se těžko hledá omluv. Během nárazu částí přídě bylo totiž zjištěno nedostatečné množství plynu v airbazích. Díky tomu se hlava řidiče dostala do kontaktu s volantem, ještě horší měrou však byl ohrožen hrudník. Náraz celou přídí pro změnu odskákali spolujezdci, kteří mohou počítat s opravdu velkým rizikem v oblasti hlavy, krku a vlastně celé horní části těla. Bez ztráty květinky se pak neobešel ani boční test, kdy byl ohrožen hrudník. Dosažených 70 procent tak pomalu ještě vypadá jako nadmíru příznivé hodnocení.
V rámci ochrany dětí je na tom Fiat již o poznání lépe, jedinou kritiku si totiž vysloužila špatná informovanost o deaktivování čelních airbagů. Máme tu tedy 77procentní hodnocení, dalších 50 procent získala Panda Cross za bezpečnost chodců. To samozřejmě již posádku netrápí, pokud vás ovšem italský vůz srazí na silnici, pak ve velkém ohrožení budou vaše nohy a pánev, v menším pak hlava. Jen v rychlosti pak zmíníme kategorii podpůrných systémů hodnocenou 46 %, na čemž se podílí absence autonomních brzd či systému monitorujícího jízdní pruhy.
Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu Panda Cross
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fiatu Panda Cross na stránkách Euro NCAP.
2. - 3. Renault Traffic a Opel Vivaro
Přesunout se můžeme k dvojici Vivaro/Trafic, která dostala do vínku stejný mechanický základ a liší se jen drobnostmi v podobě log či tvarem čelní masky a nárazníku. Dalo by se tedy počítat s tím, že zejména v případě ochrany chodců by mohlo dojít k odchylkám. Ty jsou ale nejspíše podle Euro NCAP natolik nicotné, že bylo přikročeno pouze k testování francouzské verze. Ta k testům dorazila v ryze osobním provedení, načež se nelze divit hodnocení v rámci ochrany dětí. Nejprve ovšem přistoupíme k bezpečnosti dospělých pasažérů, která není zrovna příkladná. Při čelním nárazu totiž došlo k vyššímu ohrožení hrudníku spolujezdce a nohou obou vpředu sedících cestujících. Jelikož navíc Trafic nemá ve standardní výbavě boční airbagy, nedošlo ani k „napíchnutí na kůl“ a vůz absolvoval pouze boční náraz pojízdnou překážkou. Při té si vedl dobře, ve výsledku tak dosáhl 52 procent.
Při ochraně dětí si Trafic (a s ním tedy i Vivaro) vedl lépe a dosáhl 91 %. Na tom má vliv nejen více prostoru na zadních sedadlech, ale i ten fakt, že testován byl dle odlišných kritérií. Přistoupit proto můžeme k ochraně chodců, kde výsledných 53 procent reflektuje výtky k nebezpečným okrajům kapoty a čelním sloupkům. V rámci kategorie bezpečnostních systémů pak autonomní brzdy či monitoring jízdních pruhů asi neočekával ani největší optimista, dosažených 57 % je tak de facto dobré hodnocení. Zvláště když Euro NCAP neuznalo systém informující o nejvyšší povolené rychlosti, neboť tím jsou vybaveny pouze osobní verze, nikoliv ty nákladní.
Tabulka s klíčovými výsledky Opelu Vivaro a Renaultu Trafic
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Opelu Vivaro a Renaultu Trafic na stránkách Euro NCAP.
1. Lancia Ypsilon
Další italské mini si z Bruselu odváží pouhé dvě hvězdy, přičemž ani tentokrát verdikt komisařů nelze příliš rozporovat. Ačkoliv to totiž není z přiložené fotogalerie patrné, u hatchbacku došlo po nárazu částí přídě ke vzniku požáru, o který se postaral zkrat baterie a unikající brzdová kapalina. Značka k této záležitosti dodává, že během vývoje daný problém nikdy nevznikl, nicméně již neupřesňuje, jakým způsobem přistoupí k nápravě. Nicméně u již dodaných exemplářů se dá očekávat svolávací akce.
Za ochranu dospělé posádky se tedy Lancia dočkala pouhých 44 %, s ohledem na absenci většiny vyžadovaných podpůrných systémů pak nepřekvapí ani 38procentní hodnocení berliček. Ve zbývajících dvou kategoriích si ovšem model Ypsilon tak špatně nevede, neboť získal 79 procent za ochranu dětí a 64 za ochranu pěších. Vyčítána mu přitom byla špatná informovanost posádky o deaktivovaném airbagu nebo ostřejší lem kapoty motoru.
Tabulka s klíčovými výsledky Lancie Ypsilon
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Lancie Ypsilon na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva