Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 nejlepších filmových aut: od vozů z bondovek po KITT
13.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Auta k filmům prostě patří. Někdy jsou jen auty, jindy hrdiny, někdy jen jezdí, jindy umí i plout. Těchto 10 je podle nás nejzajímavějších.
Akční filmy se bez aut většinou neobejdou. Někdy jsou v nich jen dopravními prostředky, někdy jako trochu víc než jen to a někdy hrají hlavní roli. V záplavě relativně obyčejných vozů, s nimiž ale honičky také bývají pořádně peprné, některá auta vynikají.
Ať už to je umělá inteligence, futuristický či velmi extravagantní design, až nadpřirozené schopnosti létat desítky metrů daleko nebo prostě jen excelentní představení scénáristů, kaskadérů a režisérů, tuto desítku aut zná snad každý fanoušek stříbrného plátna nebo čtyř kol - anebo ideálně obého. A třebaže filmy, ve kterých se tyto vozy objevily, nepatří vždy ke klenotům světové kinematografie (viz třeba film Ronin z roku 1998 nebo Bullittův případ se Stevem McQueenem), na kvalitách strojů to nic nemění. Podívejme se na ně podrobněji.
Aston Martin DB5 Jamese Bonda
Tajný agent Bond, James Bond, jinak též 007, je neodmyslitelně spojen s vozy Aston Martin, třebaže to nebyly jediné, se kterými kdy jezdil. Aston DB5 ve filmu Golfinger, kde Bonda ztvárnil Sean Connery, je po střechu nabitý ne zrovna standardní výbavou - zmiňme například samopaly vpředu, vysouvací neprůstřelný štít vzadu, otáčecí mechanismus registračních značek se třemi různými čísly nebo nože, které se vysunou z nábojů kol a tak zničí pneumatiky vedle jedoucího auta. A samozřejmě otvírací střechu nad spolujezdcem a vystřelovací sedadlo.
Aston DB5 se kromě Goldfingeru objevil také ve filmech Thunderball, Zlaté Oko, Zítřek nikdy neumírá, Casino Royale a Daniel Craig, poslední představitel Bonda, s ním jezdí i v nejnovějším filmu Skyfall. Pro mnohé fanoušky této filmové série je právě DB5 tím nejlepším vozem, kterým kdy agent 007 jezdil. Ve filmu Goldfinger byly celkem dvě DB5, jedna se všemi bondovskými hračkami a druhá obyčejná. John Stears, expert na speciální efekty, za tu upravenou získal Oscara.
James Bond jezdil za svou dlouhou kariéru tajného agenta mnoha vozy, Aston Martin DB5 je však často považován za nejlepší
Lincoln Futura alias Batmobil
Batman jezdil ve své historii mnoha auty a všechna byla svým způsobem úžasná, některá se dokonce uměla přeměnit v helikoptéru či se z nich mohla oddělit menší motorka pro snazší úprk. První Batmobil z 60. let minulého století však patří k těm nejzajímavějším, třebaže tak zázračné schopnosti nemá.
Za základ posloužil tvůrcům filmu koncept Lincoln Futura, který sám o sobě byl dost avantgardní. To bylo výhodou - po stránce designových úprav stačilo v podstatě jen vůz nalakovat na černo a hranám dát červenou barvu. Na palubě byl telefon, počítač, systém automatického nafukování pneumatik, zabezpečení proti krádeži a vůz uměl vytvořit kouřovou clonu. A taky měl pod kapotou osmiválec.
Za jeho vznikem stojí George Barris, který v roce 1965 v šibeničním termínu tří týdnů udělal z deset let starého konceptu první Batmobil, který jezdil v televizním seriálu o netopýřím muži. Dost možná proto si Batmobil zachoval okřídlenou karoserii Futury bez velkých změn. I tak vstoupil do dějin, loni se z Barrisovy sbírky prodal v aukci za neskutečných 89 milionů Kč.
První Batmobil vznikl za pouhé tři týdny z tehdy desetiletého konceptu Lincoln Futura
Volkswagen Brouk alias Herbie
V 60. letech byly Volkswageny Brouk ve Spojených státech velmi populární, dokonce do té míry, že snad každá fotka ze silnic či měst Ameriky té doby aspoň jednoho VW Brouka obsahuje. Na konci tohoto desetiletí tomu dost možná pomohla i rodinná komedie Můj miláček Brouk a několik pokračování, kde tento předchůdce Porsche 911 zastal hlavní roli.
Kromě bílého laku, modrých a červených pruhů a nezapomenutelného čísla 53 totiž měl taky vlastní duši, a to ne ledajakou - byl to závodník, chtěl vyhrávat a byl pro to ochotný udělat všechno. Jeho majitel, John Douglas, byl závodní jezdec. Film jako takový za moc nestojí, ale divoký čtyřkolý hlavní hrdina si zaslouží místo v tomto seznamu.
Brouk s duší závodníka - to byl Herbie, který od roku 1968 hrál v několika filmech
Lotus Esprit S1 Jamese Bonda
Nejen Astony jezdil James Bond - jednou ze značek, se kterou také měl co do činění, byl Lotus. Z třiadvaceti filmů o agentovi 007 byl bílý Lotus Esprit S1 jediný, který se uměl potápět. Objevil se ve filmu Špion, který mě miloval z roku 1977, kdy v roli Bonda stál Roger Moore. Tedy, až na chvíle, kdy je Esprit skutečně pod vodou - tehdy seděl za volantem Donald Griffin z tzv. Seals amerického námořnictva.
Samozřejmě, že ve skutečnosti auto neumělo zároveň jezdit a plout pod vodou, byly to různé stroje. Lotus dodal dva kompletní silniční vozy a šest dalších karoserií a jedna z nich byla upravena na ponorku, několik dalších ale bylo uzpůsobeno pro použití na vodě. Ponorka nebyla autem ani trochu, o pohon se staraly elektromotory a mohla se pohybovat jen dopředu.
Esprit byl špičkové silniční auto a při natáčení nebyli filmaři schopni s ním na silnici získat ani trochu adrenalinové záběry - přilnavost prostě byla příliš velká. Když byl kaskadér pryč, jeho místo za volantem zaujal Roger Becker, testovací řidič Lotusu. Jel s autem jako nikdo jiný a poté, co smykem zastavil před kamerami, producent Cobby Broccoli ho požádal, aby to udělal znovu a tentokrát že už kamery poběží.
Bond měl mnoho skvělých aut, ale jen Lotus Esprit S1 uměl být také ponorkou
Dodge Charger alias General Lee
Třebaže existuje novější film s oranžovým Chargerem v hlavní roli a s Johnnym Knoxvillem a Seanem Williamem Scottem v kabině, originál pochází ze seriálu Dukes of Hazzard z konce 70. let. Dva členové rodiny bývalých výrobců nelegálního alkoholu v dobách americké prohibice by s oranžovým Chargerem možná chtěli závodit, ale víc než na trati používají 375koňový osmiválec k útěkům před šerifem.
Na tomto Chargeru modelového roku 1969 není vlastně nic tak zvláštního, až na čísla 01 na bocích, vlajku konfederace na střeše, ochrannou klec a čtyřbodové pásy uvnitř a fakt, že se muselo vylézat oknem, neboť dveře byly pevně svařené s karoserií. A také na to, že barva Hemi Orange je pro některé vrcholné modely značky Dodge k mání dodnes a že některé skoky v seriálu byly speciálními efekty už na první.
Přesto je právě tento stroj hlavní hvězdou, dvojice herců tam byla jen proto, že Generál Lee neuměl na rozdíl od Herbieho jezdit sám. Produkce seriálu „spotřebovala” během let několik desítek Chargerů, což je občas i vidět - v některých sériích je uvnitř čtyřstupňový manuál, jinde má vůz automat s voličem na sloupku řízení a pak je zase vidět volič automatické převodovky na středovém tunelu.
Generál Lee, tedy Dodge Charger z roku 1969, byl hlavním hrdinou seriálu Dukes of Hazzard, třebaže největší specialitkou byly zavařené dveře
Ford Falcon XB GT Šíleného Maxe
Mel Gibson si kromě Statečných srdcí zahrál také v postapokalyptické trilogii Šílený Max, zasazené do Austrálie „v blízké budoucnosti” - tedy, blízké od roku 1979, kdy šel do kin první díl. Autem, kterým se Max vozil, byl Ford Falcon XB GT ročníku 1973. Když v roce 1976 začala příprava filmu, producenti potřebovali silné a drsně vyhlížející australské auto, které by zastalo roli policejního interceptoru - a to Ford Falcon přesně splňoval.
Příď Concorde, kterou vidíme na černém filmovém Falconu, původně vznikla jen jako koncept přímo u australského Fordu. Přátelství jednoho z producentů s člověkem zodpovědným za její vývoj stálo u toho, že se dostala do filmu. Až obrovský zájem veřejnosti zapříčinil její uvedení do prodeje. Z hromady dalších změn, kterých se Falconu dostalo, zmiňme tu nejviditelnější, aspoň zepředu - obří kompresor, koukající ven dírou v kapotě. Podobně jako většina ostatních doplňků, i tahle věc byla jen na parádu.
Ford Falcon s obřím, i když falešným kompresorem byl ve trilogii Šílený max k vidění nejčastěji dost zaprášený
Knight Industries 2000 alias KITT
V roce 1982 se na amerických televizních obrazovkách objevil černý Pontiac Trans Am, který měl být v rukou kudrnatého hezouna Michaela Knighta, kterého hrál David Hasselhoff, dokonalým nástrojem proti zločincům všeho druhu. Klíčovou součástí byla umělá inteligence, která byla tak dokonalá, že zvládla komunikovat s lidmi, učit se, odhadnout jak přesně Michaelovi pomoci a samozřejmě sama řídit vůz snad i pomocí skeneru v přední části auta. A také bylo dokonale neprůstřelné a odolné výbuchům.
Třebaže pro natáčení toto auto skutečně existovalo i s palubní deskou plnou světýlek a zoufale nepraktickým volantem, všechny speciální vlastnosti pochopitelně byly triky. Maximální rychlost okolo dvou set mil za hodinu nebyla s tehdy novým pětilitrovým osmiválcem se čtyřkomorovým karburátorem reálná ani zdaleka, stejně jako schopnost přeskočit jakoukoliv zeď nebo prorazit pancéřové dveře věznice. To nám jako malým ale nezabránilo tohle auto moc chtít, ostatně i repliky se dnes prodávají za velké peníze.
KITT byl ve filmu Knight Rider dokonalým pomocníkem Michaelu Knightovi v boji proti zločincům všeho druhu
Stroj času DeLorean DMC-12
Nerezový DeLorean je sice na pohled a hlavně na dotek neuvěřitelně úžasný, ale taky je velmi těžký a uprostřed umístěný 2,8litrový šestiválec o výkonu jen 130 koní na něj ani trochu nestačí. Částečně i proto nebyl nikdy moc úspěšný, navzdory tomu, že v trilogii Návrat do budoucnosti z něj doktor Emmett Brown udělal stroj času. Klíčovými součástmi jsou kapacitor v interiéru a fúzní reaktor vzadu, který běží v prvním filmu na plutonium a v dalších dvou na odpadky.
Tento vůz se potřeboval rozjet na 88 mil v hodině (142 km/h), aby se mohl přesouvat časem. K tomu používal normální spalovací motor. Řidič nastavil do časových okruhů aktuální datum a cílové datum a rozjel se. V osmaosmdesátimílové rychlosti za modrobílých blesků zmizí a objeví se na stejném místě, jen v úplně jinou dobu.
Auta pro natáčení skutečně existovala, jedno z nich je dokonce v muzeu v Hollywoodu, činnost dodatečného vybavení se však omezila na displeje s čísly a světýlka. A jak moc reálné byly prvky jako fúzní reaktor nebo vlastní cestování časem, není snad nutné vysvětlovat.
Doktor Emmett Brown stvořil v roce 1985 stroj času, který fungoval díky fúznímu reaktoru, aspoň tedy na filmovém plátně
Ford Mustang GT 500 alias Eleanor
Třebaže film 60 sekund (Gone in 60 seconds) z roku 2000 je jen ne moc povedený remake originálu z roku 1974, na spoustu špičkových aut a tehdy ještě zachovalou Angelinu Jolie se dívá docela dobře. Tým zlodějů chce během jedné noci ukrást padesát aut pro vlivnějšího gangstera. Poslední je právě onen Ford Mustang GT 500, kterému je přezdíváno Eleanor.
Názory na tento vůz jako takový se značně různí, někteří jej považují za nejošklivější Mustang vůbec, jiní naopak za designový vrchol. Jisté je jen to, že vůz ve filmu je Ford Mustang fastback z roku 1967 s nestandardním bodykitem a nitrem, aktivovaným červeným tlačítkem s nápisem Go - Baby - Go na řadicí páce. A také, že onen skok daleký na konci filmu patří k nejméně uvěřitelným speciálním efektům moderní kinematografie.
Kvality filmu 60 sekund jako takového jsou diskutabilní, na spousty špičkových aut se ale dobře dívá
Audi RSQ
Koncepční sportovní Audi RSQ vzniklo pro film Já, robot s Willem Smithem v hlavní roli. Vzhledem k tomu, že se děj odehrával v Chicagu roku 2035 a nejezdilo na kolech, ale na koulích. Zakomponovat tohle do designu bylo pro Audi údajně nejsložitější, ale z hlediska marketingu se veškeré úsilí jistě vyplatilo. Jakkoliv totiž je RSQ futuristické, například i vzadu uchycenými křídlovými dveřmi, zásadním požadavkem bylo, aby všichni diváci jasně viděli, že to je Audi.
Pro film vznikl jen jeden kus, který stále existuje. Pro scénu, kde RSQ havaruje, Audi dodalo jen prázdnou karoserii a záběry z interiéru nebyly natočeny ve skutečném autě, nýbrž v maketě interiéru ve studiu.
Koule místo kol a křídlové dveře uchycené vzadu definují Audi RSQ z roku 2035
Neberte tento seznam jako žebříček od nejlepšího po desáté nejlepší auto nebo naopak. Seřadit jakékoliv vozy tímto způsobem nikdy není snadné, což u těch filmových platí mnohem spíše. A také je to seznam docela subjektivní; rádi si přečteme vaše názory, co byste do něj třeba přidali nebo z něj odstranili...
Všechny fotky zmíněných aut
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 3 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 5 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 6 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 8 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva