Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 nejdražších vozů prodaných o letošním Týdnu aut: Ferrari není první, ani druhé
23.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Obvykle jsou to vzácné italské stroje, které se stávají těmi nejdražšími v rámci v té či oné aukci klasiků. Jenže v Pebble Beach bylo letos všechno jinak.
Minulý týden byl v zasvěcen tzv. Monterey Car Week. Tedy Týdnu aut v Monterey, relativně malém kalifornském městě, které se ovšem každý rok v srpnu stává centrem automobilového světa. V jeho rámci a především během závěrečné přehlídky elegance v Pebble Beach se pak koná hned několik významných aukcí, kde majitele pravidelně změní řada výjimečných vozů.
I my jsme se několika z nich věnovali, mimo jiné McLarenu F1 se šasí č. 044, který změnil majitele za nejvyšší sumu, jakou kdy kdo za toto britské kupé zaplatil. Spolu s poplatkem aukční síni šlo o částku 347,14 milionů korun, obrovskou sumu na 21 let starý vůz. Přesto nešlo o nejdražší stroj, který byl v Monterey vydražen.
Co je tedy víkendovým rekordmanem? A jaká další auta byla během aukcí prodána za nemalé sumy? Níže najdete žebříček deseti „nejlepších“. Asi nepřekvapí, že řada z nich nese logo vzpínajícího se koníka, překvapivě to ovšem není vůz této značky, který by letos byl první. A není ani druhý. Tipnete si vítěze? Nebo se k němu postupně „prokoušete“? To již necháme na vás, za nás jen dodáme, že onu desítku jsme seřadili od nejlevnějšího vozu až po ten nejdražší.
10. Ferrari 166 MM/212 Export „Uovo“ by Fontana z roku 1950

Tento model nejspíše nepřitahoval pohledy ani jako nový. A pokud ano, pak spíše svou bizarností než krásou. Nicméně ani to nezabránilo novému majiteli, aby za něj utratil v přepočtu 100,01 milionu korun. Karoserii stvořila společnosti Fontana, jež se snažila o maximální aerodynamiku. I proto vůz získal přezdívku Uovo (v překladu z Italštiny to znamená Vejce). Kupé si objednal hrabě Giannino Marzotto, jenž s ním několikráte zamířil na závody Mille Miglia. Nikdy však nedojel.
9. Ferrari 250 GT Series I Cabriolet z roku 1959
Ferrari 250 GT se na aukcích objevilo již mnohokrát, tentokráte však pod dražební kladívko zamířil vůbec poslední exemplář ze 40kusové první série. Na tachometru má toto Ferrari 69 tisíc kilometrů, přesto se pyšní originálním motorem, převodovkou i diferenciálem. Kromě toho má i původní registrační značku a součástí prodeje bylo také veškeré nářadí na opravu zabalené v originální dřevěné truhle. Nový je modrý exteriér a žlutohnědé čalounění, původně šlo totiž o žlutý vůz s hnědým interiérem. Prodán pak byl za 107,56 milionů korun.
8. Ferrari 410 Superamerica Series III Coupe by Pinin Farina z roku 1959
Italská automobilka vyrobila pouze 12 exemplářů modelu 410 Superamerica, přičemž tento se navíc pyšní ještě unikátními zadními nárazníky a koncovými světly. Karoserii původně zdobil černý lak, ten byl nahrazen kombinací zelené a zlaté. Motor V12 o výkonu 400 koní je již ryzím originálem, stejně jako převodovka, diferenciál či šasí. Dražební kladívko odkleplo sumu 118,57 milionů korun.
7. Ferrari 121 LM Spider by Scaglietti z roku 1955
Ani v případě čtvrtého vozu v pořadí nebudeme měnit značku. Spider s karoserií od společnosti Scaglietti se prodal za 127,12 milionů korun, za čímž stojí mnohá účast na závodních kláních zejména v 50. letech minulého století. Na Mille Miglia a Le Mans v roce 1955 tento exemplář nedojel, v dubnu 1956 pak dokonce během podniku SCCA v Kalifornii havaroval. Ačkoliv šlo o totálku, nakonec došlo ke kompletní renovaci a v 70. letech se toto modré Ferrari ji mohlo účastnit závodů historických vozů v Monterey.
6. Aston Martin DB4GT Prototype z roku 1959
Z Itálie zamíříme do Velké Británie, konkrétně k Astonu Martin, který v roce 1959 vyrobil prototyp modelu DB4GT. Následně vzniklo 75 aut, nicméně ty již nejsou tak vzácné. A to přesto, že v případě tohoto exempláře jde vlastně o „zbastleninu“. Automobilka vzala standardní kupé DB4, které rozřízla a za řidičem o pár centimetrů zkrátila. Vozu zároveň dodala odlehčenou karoserii, větší palivovou nádrž, náhradní kolo pro vytrvalostní závody a nový šestiválec s odlišnými hřídelemi, válci či svíčkami. V roce 1989 Aston Martin tento exemplář zrenovoval, v jednu chvíli jej vlastnil i Rowan Atkinson alias Mr. Bean. Cena se vyšplhala na 150,35 milionů korun.
5. Ferrari 250 GT SWB Berlinetta by Scaglietti z roku 1961
Jsme zpátky u Ferrari, konkrétně u jednoho ze 167 vyrobených exemplářů modelu 250 GT SWB. Tento vůz je vybaven i certifikátem, jenž prokazuje původní karoserii, šasí, motor či veškeré další součásti hnacího ústrojí. O závodních úspěších či slavných majitelích se aukční síň RM Sotheby's nezmiňuje, nicméně ani to nezabránilo zájemcům, aby hodnotu tohoto vozu vyšroubovali až na 184,57 milionů korun.
4. Porsche 917K z roku 1970
Dostáváme se k vozu, jehož spletitou historii jsme též nedávno probírali. Jde o Porsche 917K, které Steve McQueen použil ve slavném filmu Le Mans. Stále jej zdobí dnes již legendární barvy petrolejářské firmy Gulf, v posledních letech jde pak již o druhý prodej tohoto exempláře. Ve srovnání s předchozí šesticí přitom cena skokově narostla, a to na 312,92 milionů korun.
3. Ferrari 275 GTB/C z roku 1966
Stejně jako výše zmíněný Aston Martin DB4GT se i toto Ferrari zaměřilo především na nízkou hmotnost a rychlost na závodních okruzích. Oproti standardním verzím proto dostalo tenčí hliníkovou karoserii a boční i zadní okna z Perspexu. Má také větší palivovou nádrž, která napájí modifikovaný dvanáctiválec. Jde o jeden z dvanácti vyrobených exemplářů a jeden z osmi, jenž má volant vlevo. Naposledy se 275 GTB/C zúčastnilo závodu Targa Florio v roce 1969, v roce 2007 pak bylo zvoleno druhým nejkrásnějším v rámci přehlídky Concours d'Elegance Pebble Beach. Letos se pak vydražilo za 322,69 milionů korun.
2. McLaren F1 z roku 1995
Jsme u stříbrného místa a tedy u onoho McLarenu F1, který majitele změnil za již avizovaných 347,14 milionů korun. Na této sumě se podepsal nejen jeho prvotřídní stav a relativně nízký nájezd kilometrů, ale hlavně jasná historie daná už tím, že auto „od novoty” vlastnil jediný člověk. Kromě toho jde o první importovaný McLaren F1 do Spojených států a jeden ze sedmi, které získaly homologaci. Nemá pak nejspíše ani smysl zmiňovat, že jde o jeden ze 64 vyrobených silničních exemplářů.
1. Aston Martin DBR1/1 z roku 1956
Čekali jste, že králem letošních aukcí v Pebble Beach se stane nějaké Ferrari? My rovněž, všem nám ale vypálil rybník Aston Martin. Závodní speciál DBR1/1 totiž změnil majitele za neskutečných 501,15 milionů korun, což z něj dělá nejdražší britský vůz prodaný na aukci. Co přitom za onou cenou stojí? Už jen fakt, že právě tento exemplář vyhrál v roce 1959 Le Mans. Mimo to vyhrál i 1 000 kilometrů Nürburgringu. Za jeho volantem se střídala závodní esa jako Sir Stirling Moss, Jack Brabham či Carroll Shelby, k mání pak byl nejen s původním, ale rovněž i novějším motorem, se kterým se účastnil mnoha klání historických vozů. Také si začínáte myslet, že půlmiliarda korun je za něj málo?
Takto to vypadalo na prohlídce vozů dražených firmou Gooding&Company. Člověk nevěděl, kde dříve oči nechat...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nejčtenější články
„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
10.3.2025Šéf VW už si nevidí ani na špičku nosu, jeho slova při prezentaci posledního konceptu nemají s realitou společného ani ň
10.3.2025Trh s ojetými auty v Albánii připomíná Krajní meze. Vytvoří vám iluzi čehokoli, co je schopna pojmout vaše fantazie
10.3.2025Čínské Xiaomi se svými levnými superauty boduje přesně tam, kde Apple selhal. Koupit už se dají i v Evropě
10.3.2025Aukce ukázala, jak krutě málo zbývá v rukou majitelům Tesel původně za 3,2 milionu už po 3 letech, Ferrari by je vyšlo levněji
10.3.2025
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.10. 15:36 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.10. 14:57 - GeneHawkins
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.10. 13:44 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon
- Mercedes - auto pro masy 04.08. 19:34 - M.Z.