Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 nejdražších vozů prodaných o letošním Týdnu aut: Ferrari není první, ani druhé
23.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Obvykle jsou to vzácné italské stroje, které se stávají těmi nejdražšími v rámci v té či oné aukci klasiků. Jenže v Pebble Beach bylo letos všechno jinak.
Minulý týden byl v zasvěcen tzv. Monterey Car Week. Tedy Týdnu aut v Monterey, relativně malém kalifornském městě, které se ovšem každý rok v srpnu stává centrem automobilového světa. V jeho rámci a především během závěrečné přehlídky elegance v Pebble Beach se pak koná hned několik významných aukcí, kde majitele pravidelně změní řada výjimečných vozů.
I my jsme se několika z nich věnovali, mimo jiné McLarenu F1 se šasí č. 044, který změnil majitele za nejvyšší sumu, jakou kdy kdo za toto britské kupé zaplatil. Spolu s poplatkem aukční síni šlo o částku 347,14 milionů korun, obrovskou sumu na 21 let starý vůz. Přesto nešlo o nejdražší stroj, který byl v Monterey vydražen.
Co je tedy víkendovým rekordmanem? A jaká další auta byla během aukcí prodána za nemalé sumy? Níže najdete žebříček deseti „nejlepších“. Asi nepřekvapí, že řada z nich nese logo vzpínajícího se koníka, překvapivě to ovšem není vůz této značky, který by letos byl první. A není ani druhý. Tipnete si vítěze? Nebo se k němu postupně „prokoušete“? To již necháme na vás, za nás jen dodáme, že onu desítku jsme seřadili od nejlevnějšího vozu až po ten nejdražší.
10. Ferrari 166 MM/212 Export „Uovo“ by Fontana z roku 1950
Tento model nejspíše nepřitahoval pohledy ani jako nový. A pokud ano, pak spíše svou bizarností než krásou. Nicméně ani to nezabránilo novému majiteli, aby za něj utratil v přepočtu 100,01 milionu korun. Karoserii stvořila společnosti Fontana, jež se snažila o maximální aerodynamiku. I proto vůz získal přezdívku Uovo (v překladu z Italštiny to znamená Vejce). Kupé si objednal hrabě Giannino Marzotto, jenž s ním několikráte zamířil na závody Mille Miglia. Nikdy však nedojel.
9. Ferrari 250 GT Series I Cabriolet z roku 1959
Ferrari 250 GT se na aukcích objevilo již mnohokrát, tentokráte však pod dražební kladívko zamířil vůbec poslední exemplář ze 40kusové první série. Na tachometru má toto Ferrari 69 tisíc kilometrů, přesto se pyšní originálním motorem, převodovkou i diferenciálem. Kromě toho má i původní registrační značku a součástí prodeje bylo také veškeré nářadí na opravu zabalené v originální dřevěné truhle. Nový je modrý exteriér a žlutohnědé čalounění, původně šlo totiž o žlutý vůz s hnědým interiérem. Prodán pak byl za 107,56 milionů korun.
8. Ferrari 410 Superamerica Series III Coupe by Pinin Farina z roku 1959
Italská automobilka vyrobila pouze 12 exemplářů modelu 410 Superamerica, přičemž tento se navíc pyšní ještě unikátními zadními nárazníky a koncovými světly. Karoserii původně zdobil černý lak, ten byl nahrazen kombinací zelené a zlaté. Motor V12 o výkonu 400 koní je již ryzím originálem, stejně jako převodovka, diferenciál či šasí. Dražební kladívko odkleplo sumu 118,57 milionů korun.
7. Ferrari 121 LM Spider by Scaglietti z roku 1955
Ani v případě čtvrtého vozu v pořadí nebudeme měnit značku. Spider s karoserií od společnosti Scaglietti se prodal za 127,12 milionů korun, za čímž stojí mnohá účast na závodních kláních zejména v 50. letech minulého století. Na Mille Miglia a Le Mans v roce 1955 tento exemplář nedojel, v dubnu 1956 pak dokonce během podniku SCCA v Kalifornii havaroval. Ačkoliv šlo o totálku, nakonec došlo ke kompletní renovaci a v 70. letech se toto modré Ferrari ji mohlo účastnit závodů historických vozů v Monterey.
6. Aston Martin DB4GT Prototype z roku 1959
Z Itálie zamíříme do Velké Británie, konkrétně k Astonu Martin, který v roce 1959 vyrobil prototyp modelu DB4GT. Následně vzniklo 75 aut, nicméně ty již nejsou tak vzácné. A to přesto, že v případě tohoto exempláře jde vlastně o „zbastleninu“. Automobilka vzala standardní kupé DB4, které rozřízla a za řidičem o pár centimetrů zkrátila. Vozu zároveň dodala odlehčenou karoserii, větší palivovou nádrž, náhradní kolo pro vytrvalostní závody a nový šestiválec s odlišnými hřídelemi, válci či svíčkami. V roce 1989 Aston Martin tento exemplář zrenovoval, v jednu chvíli jej vlastnil i Rowan Atkinson alias Mr. Bean. Cena se vyšplhala na 150,35 milionů korun.
5. Ferrari 250 GT SWB Berlinetta by Scaglietti z roku 1961
Jsme zpátky u Ferrari, konkrétně u jednoho ze 167 vyrobených exemplářů modelu 250 GT SWB. Tento vůz je vybaven i certifikátem, jenž prokazuje původní karoserii, šasí, motor či veškeré další součásti hnacího ústrojí. O závodních úspěších či slavných majitelích se aukční síň RM Sotheby's nezmiňuje, nicméně ani to nezabránilo zájemcům, aby hodnotu tohoto vozu vyšroubovali až na 184,57 milionů korun.
4. Porsche 917K z roku 1970
Dostáváme se k vozu, jehož spletitou historii jsme též nedávno probírali. Jde o Porsche 917K, které Steve McQueen použil ve slavném filmu Le Mans. Stále jej zdobí dnes již legendární barvy petrolejářské firmy Gulf, v posledních letech jde pak již o druhý prodej tohoto exempláře. Ve srovnání s předchozí šesticí přitom cena skokově narostla, a to na 312,92 milionů korun.
3. Ferrari 275 GTB/C z roku 1966
Stejně jako výše zmíněný Aston Martin DB4GT se i toto Ferrari zaměřilo především na nízkou hmotnost a rychlost na závodních okruzích. Oproti standardním verzím proto dostalo tenčí hliníkovou karoserii a boční i zadní okna z Perspexu. Má také větší palivovou nádrž, která napájí modifikovaný dvanáctiválec. Jde o jeden z dvanácti vyrobených exemplářů a jeden z osmi, jenž má volant vlevo. Naposledy se 275 GTB/C zúčastnilo závodu Targa Florio v roce 1969, v roce 2007 pak bylo zvoleno druhým nejkrásnějším v rámci přehlídky Concours d'Elegance Pebble Beach. Letos se pak vydražilo za 322,69 milionů korun.
2. McLaren F1 z roku 1995
Jsme u stříbrného místa a tedy u onoho McLarenu F1, který majitele změnil za již avizovaných 347,14 milionů korun. Na této sumě se podepsal nejen jeho prvotřídní stav a relativně nízký nájezd kilometrů, ale hlavně jasná historie daná už tím, že auto „od novoty” vlastnil jediný člověk. Kromě toho jde o první importovaný McLaren F1 do Spojených států a jeden ze sedmi, které získaly homologaci. Nemá pak nejspíše ani smysl zmiňovat, že jde o jeden ze 64 vyrobených silničních exemplářů.
1. Aston Martin DBR1/1 z roku 1956
Čekali jste, že králem letošních aukcí v Pebble Beach se stane nějaké Ferrari? My rovněž, všem nám ale vypálil rybník Aston Martin. Závodní speciál DBR1/1 totiž změnil majitele za neskutečných 501,15 milionů korun, což z něj dělá nejdražší britský vůz prodaný na aukci. Co přitom za onou cenou stojí? Už jen fakt, že právě tento exemplář vyhrál v roce 1959 Le Mans. Mimo to vyhrál i 1 000 kilometrů Nürburgringu. Za jeho volantem se střídala závodní esa jako Sir Stirling Moss, Jack Brabham či Carroll Shelby, k mání pak byl nejen s původním, ale rovněž i novějším motorem, se kterým se účastnil mnoha klání historických vozů. Také si začínáte myslet, že půlmiliarda korun je za něj málo?
Takto to vypadalo na prohlídce vozů dražených firmou Gooding&Company. Člověk nevěděl, kde dříve oči nechat...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 4 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 6 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 7 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 9 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva