Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
10 nesmyslů moderních aut, kterých jste si možná ani nevšimli
18.5.2018 | Petr Miler
V moderních autech je spousta věcí fajn. Ale také tu je spousta těch, které by v nich racionálně uvažující člověk nejraději neměl. A kolikrát si ani nevšimne, že je má.
V minulosti jsme psali o 10 věcech ze starých aut, které nám v těch nových chybí. Zkrátka existují věci, které dnešní, moderní auta nabídnout z nějakého důvodu neumí - někdy nechtějí, někdy prakticky nesmí, v obou případech jde ale o něco, po čem se nám stýská.
Budeme-li hledat věci, které naopak v nových autech jsou a vadí nám, mohli bychom napsat prakticky totéž, jen opačně - říci, že nám nevoní tlusté A-sloupky, nepochopitelně komplikované volanty, automaty či robotizované manuály místo ručně řazených převodovek a fakt, že ke každému většímu servisnímu zásahu potřebujete auto napojit na diagnostiku.
Tohle jsme ale udělat nechtěli. A také nechceme psát o tom, o čem v souvislosti s „moderními” prvky nových aut píšeme skoro denně. Downsizing ad absurdum, systém start/stop, vysoká hmotnost uměle snižovaná třeba i bizarně malými nádržemi, povinné automaty a další podobné věci nám pochopitelně nesedí pořád - ale to vážně není nic nového, jen bychom omílali mnohokrát řečené.
Do nových aut se ale vkrádá i řada menších prvků, které třeba na první pohled nevadí či nejsou vidět, které člověk nemusí odhalit ani po letech používání. Přesto jsou zbytečné, otravné, život znepříjemňující nebo někdy jen hloupé a lacině módní. Přesně ty probereme dnes. Však všimli jste si třeba, že ručička palivoměru v novém autě už dávno neukazuje jen stav paliva v nádrži? Je toho ale mnohem víc, toto je naše desítka.
1. Palivoměry, které neukazují stav paliva
Možná jste si toho už někdy všimli a možná také ne - chvíli jedete ostře, třeba zatáčkami na Ecce Homo nebo po jiné horské silnici, a ručička palivoměru klesá nepříjemně rychle. Asi je spotřeba hodně vysoká. Pak ale zpomalíte, jedete třeba z kopce, valnou část brzdíte motorem - a pokles ručičky nejen že se zastaví, on se dokonce změní v růst. Najednou tak máte více paliva, než před chvílí, aniž byste tankovali.
Tak holt jedete z kopce a plovák umístěný na jedné straně nádrže se potýká s výše ležící hladinou... Ve Škodě 120 možná, ve většině moderních aut nikoli. Důvod je úplně jiný - palivoměry aut se v posledních možná už deseti letech jsou staly také „dojezdoměry” či ukazateli aktuální spotřeby. Už vám nikdy přesně neřeknou, kolik máte paliva v nádrži, nechávají do této informace promlouvat i údaj o spotřebě za posledních pár kilometrů. A je jedno, jestli máte palivoměr ještě klasický s ručičkou, nebo modernější, ale ne lepší, vyvedený kostičkami někde na displeji. Přibývat umí obojí.
Důvod? Patrně motivace řidiče k co nejúspornější jízdě, však palivo mizející z nádrže děsí. Někteří nesvéprávní řidiči by to mohli považovat za plus, ale zkuste si třeba s takovým BMW (a není to jen jeho případ, tohle najdeme i ve Volkswagenech, v kde čem) jet, když vám benzín dochází a opravdu byste potřebovali vědět, kolik jej ještě máte - v těch posledních pár milimetrech vám ručička podle stylu jízdy podá každou chvíli trochu jinou informaci. I když je pořád lepší než třeba ta v předchozím Renaultu Mégane RS, který vás po dosažení rezervy pro jistotu rovnou vyděsí křikem a nulou. A už z ní nesleví, i když benzinu máte v nádrži ještě litry.
Auta nám vůbec v některých případech nechtějí říkat, co se s nimi skutečně děje - však si na dnešním trhu zkuste spočítat modely s obyčejnou kontrolkou zapnutých světel...
2. Svítí i co nemusí
Pár let zpátky se to zdálo být docela exotickou záležitostí z aut vyvinutých primárně pro Ameriku, třeba takový práh modelu IS s logem Lexus modře svítícím kdykoli, kdy jste otevřeli dveře. Pak se ale tatáž móda začala vkrádat i do vozů evropské provenience - model Mercedesu bez svítícího loga za příplatek snad už ani neexistuje, v BMW umí svítit i logo na sedadlech a klidně i aktuální Škodu Superb uvnitř rozzáříte do všech barev duhy. Všechno? Ne, logo lze přece promítat i na zem.
Nic proti světlu - žárovička pod kapotou, abyste ve tmě viděli třeba na měrku oleje (kde že její časy jsou...), nebo osvětlení prostoru u dveří při nastupování mohou být fajn věci. Jenže v poslední době výrobci cpou do aut všemožné, výše zmíněné nesmysly, které se o nic jiného než prázdnou show ani nesnaží. Schválně se po svém autě podívejte, co všechno na něm svítí a co z toho je opravdu k užitku...
3. Záměrné škubající automaty
Nejsme zrovna příznivci automatických převodovek a za manuály bychom je nevyměnili v žádném autě. To ale neznamená, že ignorujeme jejich přednosti - samotné řazení zvládnou nezřídka rychleji a dokážou v takovém případě být i jemnější než leckterý řidič. Dokážou takové být, jenže takové nebývají, schválně.
Například v eMkových BMW zaznamenáte dost necitlivé škubání automatu v nejrychlejším módu řazení, které u jiných skříní obdobné konstrukce (třeba v Porsche Cayman) nezaznamenáte, i když jsou podobně rychlé. Ptali jsme se na to kdysi šéfinženýra vývoje M5 Maxe Ahmeho v domnění, že BMW prostě udělalo svou práci hůře než Porsche, ten ji ale bránil - škubání tu být nemusí, je přidané schválně.
„Nemá to funkční smysl, umíme to také udělat způsobem, kdy změna převodů proběhne neznatelně a není to pomalejší. Není to pomalejší,” řekl Ahme k celé věci. A na odpověď, proč je to tedy takto, sdělil: „Přišli lidé z marketingu s tím, že někteří zákazníci vnímají takový projev převodovky jako 'sportovnější'. Tak jsme to tak udělali.” Stejný projev řazení dnes není neobvyklý - zaškubou s vámi i automaty jiných značek, pravděpodobně ze stejných příčin. Že to je další prázdná show, snad nemusíme dodávat...
4. Falešné zvuky motoru
Zvuk motoru k projevu auta neodmyslitelně patří. Někomu vyhovuje intenzivní a hřmotný, dalšími tichý a jemný, jinému nejlépe žádný. I podle toho by si automobilky měly rozmyslet, pro koho ten či onen vůz dělají a takový mu nadělit zvuk. Jenže ony si nechtějí vybírat, chtějí prodat své auto všem. A tak jednomu nadělí zvukových projevů hned několik.
Ne vždy to musí být špatné, jakkoli se najdou i tací, kteří ani dálkově ovládanou klapku v tlumiči výfuku nesnesou. Chápeme to, ale takový zvuk pořád vychází z nějaké mechanické činnosti, ať už je posléze ve výfuku upraven jakkoli. Také podobné změny v sání a dokonce i trubky vedoucí do kabiny či další prostředky zesilující zvuk motoru se ještě dají nějak pochopit. Ale přehrávání čehosi rádiem, aby auto znělo lépe? Třeba jako Rolls-Royce? To je vážně ubohé. A leckdy se to ani nedá poslouchat.
Tohle se zdá být dobře probrané téma, jenže falešný zvuk je něčím, o čem se automobilky při představení nového modelu už ani nezmiňují a prakticky v žádném autě už si nemůžete být jisti, zda to, co slyšíte, je ještě motor. Však ho má i Octavia RS TDI a třeba u BMW už snad neexistuje jediný model, který vám v kabině dovolil okusit svůj skutečný zvukový projev...
5. Nemožnost něco udělat za jízdy
Když jedete, máte se věnovat řízení, to je bez debat. Jenže některá auta se tomu snaží napomoci poněkud nesmlouvavým způsobem - že některé ovládací prvky deaktivují, když je vůz v pohybu. Zde máme na mysli např. navigaci, kterou leckdy nelze za jízdy ovládat, tlačítka na displeji prostě zšednou. Nebo nejde spousta věcí nastavit v některém z palubních systémů, A nebo vypnout stabilizaci či protiprokluz.
Automobilky zde opět předpokládají vaši nesvéprávnost, než aby vám dovolily s autem pracovat s ohledem na situaci, která právě panuje. Však v autě může sedět také spolujezdec, který by mohl nový cíl do navigace zadat zcela bezpečně. Například...
6. Nekulaté volanty
Mnoho dekád, ba celé století byl volant kulatý, ale v posledních letech se začal měnit. Automobilky pod rouškou „vizuální sportovnosti” (však v F1 to tak mají, ne?) začaly přicházet s plochými spodky či hořejšky anebo jinými způsoby se začaly odklánět od tradičního, nejjednoduššího a nejlepšího kulatého tvaru. Začaly se snažit vymyslet vymyšlené, překonat nepřekonatelné.
V rukou tak máme různé elipsy či podobné věci, které se leckdy dobře drží jen jedním způsobem. To je možná dostačující v oné F1, kde otočení volantem bez přehmátnutí stačí k dosažení plného rejdu, podobné silniční auto ale neexistuje. I ve velmi ostrých modelech s adekvátním řízením tak dříve nebo později narazíte na to, že vás nekulatý volant limituje v ovládání. A ono není nic příjemného, když je třeba při jízdě bokem volant pokaždé na trochu jiném místě.
Výměnou za co se volanty takto mění? Výměnou za nic, jen za prázdnou show, hru na něco, čím žádný silniční vůz není a nebude. V ostrých závodních strojích jsou řidiči za volantem tak nízko, že jim dolní výkus umožňuje do omezeného prostoru pohodlněji vměstnat svoje nohy. Podobný problém ale u produkčních aut neřešíte ani ve Ferrari či Lamborghini, natož pak v obyčejné Octavii RS, kde ho najdete též. Není to ale případ jen podobných vozů, aut se striktně kulatými volanty je stále méně a velkých bašt odporu ubývá. Byla jí právě Škoda, ale už není, takové BMW se ovšem této „novince” - kupodivu - brání zatím celkem úspěšně.
7. Falešné výfuky či výdechy
Tomuhle tématu jsme věnovali nejednou, ale zaslouží si zmínku i zde. Ostatně si často není snadné všimnout, že spousta aut v místech, které vypadají jako výfuk či jeho koncovka, nic takového nemají.
Pokud se designér rozhodne, že auto nebude mít viditelné výfuky, jako nadšenci to neoceníme, ale... proč ne. Pokud k nim ovšem přidá něco, co simuluje přítomnost koncovek v nárazníků a výfuk pořád zůstává kdesi pod vozem, je to něco velmi nemocného.
Koncovky výfuku zkrátka musí být opravdu koncovkami, musí jimi skutečně proudit výfukové plyny a měly by být přítomny i na onom konci výfuku. Jinak to je jen zbytečný kousek plastu či plechu a je docela smutné, že jeden z extrémních projevů této mánie najdeme na jinak zajímavých Škodách. A falešné výdechy horkého vzduchu jsou podobný příběh...
8. Elektronické ruční brzdy
Když nahradíte klasickou mechanickou páku ruční brzdy tlačítkem, rázem z „ruční” brzdy uděláte brzdu čistě „parkovací” či maximálně „nouzovou”, zvláště blokuje-li všechna čtyři kola buď zcela nebo vůbec (což obvykle činí). Protože za páku jde zatáhnout, s různou intenzitou, různě dlouhou dobu, prostě jak chce. A to nejen ve chvíli, kdy si chcete užít trochu zábavy na zasněženém parkovišti, využití se najde více.
Je to něco jako nahrazení manuální převodovky automatickou - aktivní řidič a nejen on tak pouze o něco přijde, aniž by cokoli jiného získal. A je otázkou, co tím získají ostatní - jedno sexy tlačítko navíc? Pracovat čas od času manuálně s pákou ruční brzdy snad není taková dřina, zvláště když uvážíme, co její eliminací ztratíte.
9. Nevypínatelná ESP
Toto je vážně dokonalý nesmysl. Když totiž vyrobíte auto, z kovu, plastu, skla... žádné ESP nemá. Musíte jej přidat, jako něco navíc, jako prvek, který za určitých okolností může pomoci i zkušeným řidičům zvládnout to, co by jinak nezvládli. Proč ne, nemáme nic proti ESP, je to ale zároveň systém, který znemožňuje s autem něco dělat v momentě, kdy to dělat chcete. A nevidíme důvod, proč to zákazníkovi upírat jeho možným vypnutím.
Ne, při běžné jízdě, když jedete pro rohlíky nebo ráno do práce, nepotřebujete vypnout ESP, i když někteří jej nebudou chtít mít zapnuté ani tehdy. Ale když jedete z práce domů oklikou po oblíbené okresce anebo když se jedete projet na okruh, ESP vypnout chcete. Abyste na trati byli jen vy a auto, ne vy, auto a elektronika. Abyste si jízdu řádně užili. Takže nechcete zmírnit zásahy ESP, chcete ho prostě úplně vypnout, chcete mít na chvíli auto, ve kterém ESP vůbec není, které si může podmanit až do krajnosti.
Je to snad pochopitelný požadavek a je úplně jedno, o jaké auto se jedná a kolik procent jeho zákazníků by to udělat chtělo. Pokud přece někdo ESP vypnout nechce, dělat to nemusí. A že by to udělal omylem? Někdy musíte ono tlačítko vypnutí držet tak dlouho, že přestáváte o jeho funkčnosti pochybovat i v případě úmyslu, natož abyste jej použili omylem.
Přesto se dnes vypínatelné ESP z aut vytrácí a je skoro zázrak, pokud u nějakého vozu vypnout jde. Hierarchie bývá bizarní - u Golfu 1,4 TSI vypnete jen protiprokluz, Golf GTI přidá polovypnuté ESP Sport a až Golf R zná režim OFF - po asi pětinásobném potvrzení. A je tu ještě jeden „level”, Audi S3 to umí rychleji jen jedním tlačítkem.
Nevíme, kdo ve Wolfsburgu došel k závěru, že majitel Golfu 1,4 TSI nebude chtít svůj vůz čas od času provětrat. Možnost vypnutí by byla „win-win” - on by získal, co chtěl a i kdyby mezi zákazníky tohoto modelu byl jediný na světě, ostatní by s vypínatelným ESP nepřišli vůbec, ale vůbec o nic. Schválně si ESP ve svém autě zkuste vypnout - je-li alespoň trochu novější, je docela pravděpodobné, že prostě neuspějete...
10. Mizející tlačítka, dotykové ovládání všeho
Jistě, dotykové ovládání chytrého telefonu je dobrá věc, třeba když „browsíte” na internetu. A nemusí vadit ani v autě, pakliže je nadstavbou fyzického ovládání tlačítky - třeba navigaci s ním můžete na místě ovládnout i snáze. Jenže auto jen nestojí, také jede a za jízdy je dotykové ovládání čehokoli jen pro zlost.
Silnice bohužel nikdy není rovná a zatímco „knoflík” prostě chytíte a navíc víte, co se vám s ním podaří provést, mít ruku stále na jednom místě „ve vzduchu” prostě nejde, a to ani když se snažíte chytit něčeho poblíž. Navíc musíte sledovat, jak systém na vaše povely dotykem reaguje a to vyžaduje pozornost, kterou za jízdy musíte věnovat něčemu jinému - silnici.
Čistě dotykové ovládání je prostě problém i u věcí, k nimž se docela hodí, automobilky mu přesto svěřují další a další funkce. Třeba když přesunete na centrální displej palubního systému ovládání klimatizace, dobrý nápad to vážně není. Nejmodernější škodovky u vyspělejších palubních systémů pozbyly i kolečko na ovládání hlasitosti (jako by někomu vadilo) a v nejmodernějších vozech typu Audi A8 už se dotykem ovládá skoro všechno...
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 32 minutami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 2 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis