Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 dostupných aut, z nichž uděláte sleeper: od Audi A6 po Octavii
12.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Rádi byste rychlé auto, o němž ale ostatní neví, že je rychlé? A aby vás nestálo majlant? Tyhle stroje můžete začít ladit.
Sleepers neboli spáči jsou auta, která na to nevypadají, ale umí být rychlejší než skoro cokoli kolem. Takové stroje mají svůj půvab - třeba někdo bude chtít se svým Caymanem závodit na světlech a ohromit ženu na sedadle spolujezdce a bude si myslet, že váš Superb musí hravě porazit. Ale ouha - vy pod kapotou nemáte nanejvýš 260 koní šestiválce ve standardní podobě, nýbrž 450 koní díky přidanému turbodmychadlu.
3,6litrový motor VR6, který v novém Superbu nenajdete a kterého je škoda, je ale jen jedním z kandidátů na sice náročnější, ale o to razantnější zvýšení výkonu při zachování umírněného vzhledu, který nijak nevyčuhuje z řady. A je to kandidát méně vhodný než někteří jiní, protože je atmosférický a zmíněných 450 koní z něj bez turba nedostanete.
Přeplňování není ideální u sporťáků, jak nezřídka píšeme, jenže chceme-li co nejlepší sleeper, takové Lamborghini není zrovna ideální volbou, řekněme. Je potřeba najít něco, co vypadá jako obyčejné auto, aby to klamalo tělem. Když jich budou po silnicích jezdit hromady, tím lépe. Unikátní zde musí být výkon auta, nikoliv jeho vzhled - ten by naopak měl být co nejvíc obyčejný. Přeplňování je pak nutnost hlavně kvůli nákladům - chcete-li z vozu dostat hodně koní za málo, nejde to jinak. Výkonné atmosféricky plněné motory lze buď draze koupit nebo draze postavit, nic jiného.
Když jsme se tedy dívali po ojetých autech, která by mohla být dobrými kandidáty na stavbu sleeperu a nestála příliš (bestiální Škoda Yeti RS je úžasný sleeper, jeho stavba ale stála miliony), hledali jsme především turba, protože výměna motoru či jeho dodatečné přeplňování je náročnější cestu. Většina strojů v seznamu tak je přeplňovaná už z výroby - u nich může stačit i úprava elektroniky a z třech stovek koní přeplňovaného třílitru může být 400 i 450 kobyl, podle toho, co vydrží zbytek pohonného ústrojí za akceptovatelného snížení životnosti - protože tomu se nevyhnete, nemáte-li v plánu vylepšit úplně všechno kromě tlačítek k ovládání klimatizace.
Přesto pár atmosférických strojů v tomto seznamu najdete. Turbodmychadla budou potřebovat, což je větší a dražší zásah (onen šestiválcový Superb může také benefitovat i z drobnějších úprav, protože stejný motor se montoval do Passatu R36 a tam měl výkon 300 koní, ale to zase není tolik), odvděčí se ale něčím jiným - jsou o to nenápadnější, mohou být ve výsledku o to výkonnější a zbytek techniky nárůst výkonu zvládne. Což je ostatně podmínkou pro všechny vozy z výběru - nenajdete tu žádnou předokolku, protože 400 koní na předku fungovat nebude a dodatečný pohon všech kol je velmi náročnou operací, ať už bude přidán jakkoli.
Už nepřešlapujme na místě, tady je deset kandidátů na schopné sleepery.
Audi A6 C5 2,7 turbo
Jistě, můžete si pořídit osmiválcovou verzi RS6, jenže na té je už přeci jen vizuálně poznat, že má pod kapotou 450 koní. A také je patřičně drahá. Když se ale pustíte do úprav přeplňovaného 2,7litrového šestiválce, zůstane vám nenápadný vzhled stárnoucí, ale stále elegantní limuzíny. Pod kapotou ale bude pracovat místo sériových 250 koní klidně o sto, sto padesát víc.
Tenhle motor se navíc montoval i do Allroadu, takže chcete-li něco, co ještě více klame tělem (příklady táhnou...) a třeba s tím jezdit i po poli, můžete se vydat i tímto směrem.
BMW 135i/335i
Označení 35i u automobilů produkce BMW v posledních letech znamená jednou nebo dvakrát přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec. Jistě, za normálních okolností bychom horovali za atmosférické plnění, jenže chceme-li sleeper, potřebujeme výkon. A té může být například zde skutečně spousta jen úpravou elektroniky. 306 koní základní konfigurace také není málo, ale 400 je víc a možnosti tohoto motoru bez zásadních mechanických úprav končí ještě ve vyšších sférách a zbytek auta si takové navýšení též nechá líbit.
Připusťme, že tyto modely jsou mezi dalšími spíše z těch dražších a už z povahy své značky nedávají okolí tolik prostoru je podcenit, o to lepší ale bude výsledek úprav. Sami jsme měli tu čest jen s elektronicky upravenou 135i Coupe a svým dynamickým potenciálem zastiňovala i slabší provedení Porsche 911. Možná ne vždy, ne trvale, ale kouzlem sleeperu není jen dosažení lepšího času na Severní smyčce Nürburgringu...
Mazda 6 MPS
Tenhle japonský stroj je, pravda, už od pohledu trochu ostřejší, ale pořád do světa nekřičí „Mám 260 koní a čtyřkolku, co máte vy?” Takový výkon doluje turbodmychadlo z 2,3litrového čtyřválce a navýšení výkonu pouhou změnou elektroniky tu není vůbec těžké, však už v sérii byla americká verze, nazvaná Mazdaspeed6, o 12 koní silnější. A samozřejmě se lze dostat mnohem výše, při dnešních cenách šestek MPS lze omezenou životnost akceptovat snáze.
Mitsubishi Galant VR-4
Galant je na českých silnicích dnes trochu vzácností, a to i v obyčejné verzi, natož ve vrcholné specifikaci VR-4. Ani tak ale na něm vysoký výkon nepoznáte, i varianta VR-4 se vzhledově drží na uzdě, není to nic na způsob Lanceru Evo. Není jich moc a v drtivé většině případů mají volant vpravo. Pod kapotou je ale 2,5litrový vidlicový šestiválec se dvěma turbodmychadly, který posílá svých 280 koní na všechna kola. A dostat se ke čtyřem stovkám koní nebyl u japonských motorů nikdy velký problém. Vzácnost tohoto stroje s sebou ale nese i nevýhody - je dost těžko k sehnání v dobrém stavu.
Opel Insignia OPC
Největší osobní Opel si můžete pořídit jako sedan, liftback či kombík, může jezdit na naftu či na plyn - anebo samozřejmě na benzín a může za jeho spalování produkovat 325 koní z 2,8litrového přeplňovaného šestiválce. Vážně, 325 není překlep, tohle je nejsilnější auto, které na tomto seznamu máme. Může mít šestistupňový manuál nebo automat a standardně má náhon na všechna čtyři kola. Snadno jeho výkon pošlete ke čtyřem stovkám koní a pořád bude vypadat relativně nenápadně.
Škoda Octavia I/II 1,8 turbo 4x4
Jaké méně nápadné auto na české silnice, než Škodu Octavia? Za Octavií první generace se neotočí nikdo a i když to je 180koňová verze RS, všimne si toho jen pár lidí, protože odlišnosti od té běžné jsou jen velmi drobné. Běžná 20ventilová osmnáctistovka s turbodmychadlem má v první Octavii 150 koní, ale může je posílat i na všechna kola přes systém Haldex, se kterým může být i na sněhu opravdu zábava, když člověk ví jak na to. A z oněch 150 koní jde relativně snadno udělat o pořádný kus víc než nabídne Octavia II RS. Stejný motor, byť s některými dalšími modifikacemi, dával třeba v dobovém Audi S3 až 225 koní. A to byl pořád tovární stroj s velkorysou zárukou
První generace nabídla čtyřkolku i do liftbacku, to druhá v kombinaci s benzínovou přeplňovanou osmnáctistovkou nikoliv. Také je v druhé generaci motor úplně nový, je to šestnáctiventilové TFSI, které nabídne 160 koní a 270 Nm. Ale jde z něj dostat 350 koní a 470 Nm relativně snadno, jakkoli i tady platí, že životnost motoru (a nejen jeho) po úpravě nebude taková, jako před ní.
Škoda Superb V6
Jen o trochu nápadnější je Škoda Superb, která se ve své první i druhé generaci dělala s šestiválci v obou karosářských verzích. První generace je výlučně předokolka, takže tu musíme vyloučit. Druhá generace se s V6 dělala zase jen jako čtyřkolka. A 3,6litrový motor VR6 tu je totožný jako v Passatu R36, takže by mělo být možno se velmi snadno dostat na 300 koní. A jde to klidně i o sto padesát výš, jak ukazuje už zmiňovaný kombík, nebo dokonce 514, jak kdysi předvedl sedano-liftback schopný jezdit přes 300 km/h.
Samozřejmě, pokud namontujete přeplňování. Můžete znovu namítat cosi k životnosti, ale podívejte se na tenhle VW Golf se stejně upraveným motorem dokonce od stejné firmy. Majitel s ním ve sprintu poraží i auta jako Lamborghini Huracán a přesto se jeho autu ani za desítky tisíc ujetých kilometrů nic zlého nepřihodilo.
Subaru Legacy 2,5 GT
Dost pravděpodobně nejlepší podvozek z celého seznamu zase nabídne Subaru Legacy. Čtvrtá generace tohoto stroje má elegance na rozdávání, přesto není v provozu úplně nápadná a koho auta tak úplně nezajímají, nevšimne si ho. To je ale velká chyba, i když je tento stroj sériový - 2,5litrový plochý čtyřválec verze GT má turbodmychadlo a 250 koní, které posílá samozřejmě na všechna kola. A je to čtyřválec Subaru, takže z něj jde relativně snadno dostat klidně 400, klidně 500 koní, záleží na rozpočtu.
Co už tak snadné není, je nějaké takové auto sehnat. Legacy GT s 2,5litrovým turbomotorem a s manuálem je totiž velmi vzácné; když jsou najednou na prodej tři a z toho jedno je v sériovém stavu, je to velký úspěch. Má ještě sourozence, verze 2,0 GT a Spec B s atmosférickým třílitrem o šesti válcích a také s manuální převodovkou, ale ty jsou vzácné snad ještě víc. A úprava na velký výkon tam bude složitější.
Volkswagen Golf/Bora VR6 4Motion
Podobný příběh je 2,8litrový motor VR6, který se montoval pod kapotu Golfu IV. generace a spřízněného VW Bora, a to v obou případech s pohonem všech kol 4Motion. Ve 24ventilové verzi dával tenhle motor 204 koní a dělal se tak mezi léty 1999 a 2005. Také mu bude potřeba přidat turbodmychadlo, ale pak nabídne výkonu mnohem, mnohem víc. A na rozdíl od Superbu výše se tu můžete těšit i na manuální převodovku a nápadnost limitně se blížící nule. V případě obav o životnost už bychom se opakovali.
Volvo V70 R
Automobilku Volvo si leckdo spojí především s bezpečností či s auty pro lidi, kterým řízení moc neříká. U toho druhého by ale leckdo byl pravdě dost daleko, protože vrcholné verze strojů této švédské automobilky mají u většiny modelů ještě dnes šest či alespoň pět válců. To byl i případ V70 R, kombíku vzadu krabicoidního, ale vpředu relativně elegantního. Je to velké a prostorné auto - a také už v sérii slušně rychlé, když z 2,5litrového řadového pětiválce díky turbu doluje rovných 300 koní a posílá je na všechna kola. Pro jakýsi nárůst výkonu tu postačí změna elektroniky, s většími úpravami se ale dá dostat mnohem dál. Při image auta pro lidi, které rychlost zajímá asi tak jako ženy Roberta Vana...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 19:47 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch