„Klima-Gate“ pokračuje, Mercedes a francouzská vláda vstupují do války

Francouzský soud zrušil vládní rozhodnutí o zákazu prodeje Mercedesů. Zákonodárci ovšem dle značky nereagovali tak, jak měli. Odveta je na spadnutí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

„Klima-Gate“ pokračuje, Mercedes a francouzská vláda vstupují do války

29.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

„Klima-Gate“ pokračuje, Mercedes a francouzská vláda vstupují do války

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Francouzský soud zrušil vládní rozhodnutí o zákazu prodeje Mercedesů. Zákonodárci ovšem dle značky nereagovali tak, jak měli. Odveta je na spadnutí.

Když jsme před 14 dny poprvé informovali o zákazu prodeje Mercedesů na území Francie kvůli zakázanému chladivu používanému v klimatizacích, naznačovali jsme, že by tato aféra klidně mohla být i počátečním krokem vedoucím k rozpadu EU. A jak se podle momentálního vývoje zdá, k velké roztržce na nadnárodní úrovni by opavdu mohlo dojít. Minulý čtvrtek totiž francouzský soud vydal předběžné opatření, které zákaz ruší. Auta s hvězdou na kapotě by se ale do prodeje vrátila jen předpokladu, že se by tamní vláda nepodala rozpor.

Přestože na to měla 10 dní, zareagovala již nyní. Učinila formální kroky vedoucí k prodloužení zákazu prodeje. A to „do doby, do které automobilka nebude splňovat evropské regule“. To pro Mercedes-Benz nepředstavuje zrovna pozitivní výhled, neboť inkriminované modely třídy A, třídy B a roadsteru SL patří ve Francii k nejprodávanějším. Dá se tak předpokládat, že s novým zákazem dále poroste počet vozů čekajících na dodání (aktuálně je to 4 518 kusů, z čehož 2 704 již bylo zaplaceno).

Francouzští politici by se měli začít obávat odplaty ze strany Mercedesu, která stoprocentně dorazí. Podle automobilky totiž vláda země Galského kohouta nejednala podle evropských procedur, které ji nejprve přikazují upozornit výrobce a Evropskou komisi a teprve poté jednat. Třícípá hvězda se ale o daném zákazu dozvěděla víceméně až z médií. Proto již připravuje legální akce, které zřejmě budou u evropského soudního dvora vedeny proti celé Francii.

Nám se pak dále povedlo vypátrat jisté propojení mezi výrobcem nového chladiva do klimatizací, jež EU schvaluje, a britským liberálním politikem Chrisem Daviesem, který na celou záležitost upozornil. Na svých webových stránkách člen evropského parlamentu již v roce 2009 opublikoval nadšení ze schůzky s „jeho člověkěm z DuPontu”, na které se dozvěděl o existenci nového chladiva R1234yf, které je prý 375 krát méně ohřívající atmosféru než zakázaná složka HFC134a.

S tím by Mercedes-Benz možná i souhlasil, na základě jeho výzkumu však nová chemikálie může při havárii snadno způsobit požár. A právě z toho důvodu ji automobilka ve svých vozech používat nechce a nechala si to odsouhlasit i německou vládou. Jenže očividně žádný ze zaměstnanců firmy Ineos Enterprices, která vyrábí starší chladivo, Daviese v jeho kanceláři nenavštívil. A zřejmě proto britský politik nakonec koná to, co koná.


„Klima-Gate“ pokračuje, Mercedes a francouzská vláda vstupují do války - 1 - Test Mercedes A250 Sport 2012 W176 001„Klima-Gate“ pokračuje, Mercedes a francouzská vláda vstupují do války - 2 - Test Mercedes A250 Sport 2012 W176 004„Klima-Gate“ pokračuje, Mercedes a francouzská vláda vstupují do války - 3 - Test Mercedes A250 Sport 2012 W176 008 „Klima-Gate“ pokračuje, Mercedes a francouzská vláda vstupují do války - 4 - Mercedes B 2012 nove 016„Klima-Gate“ pokračuje, Mercedes a francouzská vláda vstupují do války - 5 - Mercedes B 2012 nove 015„Klima-Gate“ pokračuje, Mercedes a francouzská vláda vstupují do války - 6 - Mercedes B 2012 nove 018 „Klima-Gate“ pokračuje, Mercedes a francouzská vláda vstupují do války - 7 - Mercedes SL 2012 oficialne 01„Klima-Gate“ pokračuje, Mercedes a francouzská vláda vstupují do války - 8 - Mercedes SL 2012 oficialne 02„Klima-Gate“ pokračuje, Mercedes a francouzská vláda vstupují do války - 9 - Mercedes SL 2012 oficialne 03
Třída A, třída B a roadster SL, to jsou vozy, o které tu běží. Či původně běželo. Nyní se však spor začíná posunovat na celoevropskou úroveň

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.