Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
„Co se teď děje, je brutální.” Šéfové automobilek neví, co bude za pár měsíců
11.10.2019 | Petr Prokopec
Tlak EU na minimalizaci emisí CO2 vehnal spolu s dalšími nepříznivými okolnostmi automobilky do kouta. A ani šéfové těch největších firem v oboru netuší, co čekat od dalších let.
Před pár týdny jsme psali o tom, jaká atmosféra vládla v kuloárech frankfurtského autosalonu. Popsáno třemi slovy šlo o skepsi, zoufalství a beznaděj. To nejsou pocity, které bychom byli zvyklí vídat v tvářích šéfů obřích firem s miliardovými zisky, jenže pro přetvářku už není prostor - zatímco v tuto chvíli výsledky automobilek nenaznačují žádné větší potíže, během pár měsíců může být všechno jinak.
Čínský trh s auty kolabuje už přes rok, ten americký se tímto směrem vydal v létě a Evropa všemu nasadí korunu od ledna. Je celkem jedno, jaká bude ekonomická situace, Evropská unie si problémy zařídí sama rozjetím nového limitu spotřeby resp. emisí CO2 nových aut, které jsou pro většinu výrobců splnitelné pouze za situace, kdy budou prodávat relativně vysoké množství elektromobilů (až třetinu produkce). To je možná od Bruselu pěkná vize, reálně ale zkrátka není splnitelná buď vůbec a nebo jen za cenu obrovských ekonomických ztrát.
Takové je alespoň stanovisko, ke kterému došli zástupci německých automobilky v rámci summitu, který se tento týden konal poblíž Stuttgartu na půdě Institutu pro automobilový průmysl (IfA). Závěr je jednoznačně nejednoznačný: Automobilky v tuto chvíli nemají ponětí, co se bude dál dít a jsou stále a stále skeptičtější.
„Pocity jsou smíšené,” přiznává šéf Mercedesu Ola Källenius. Ten na jednu stranu říká, že: „Je nutné vyřešit CO2. Již o tom nemůžeme pouze debatovat, je třeba to vyřešit,“ na tu druhou ale konstatuje, že prostředky k tomu směřující jsou často nevhodné. „Omezení, zákazy nebo tlaky na to, co by zákazník měl a neměl chtít, nejsou správné,” dodává Källenius. Přesně takové nálady ale panují v Evropě už pěkných pár let.
Šéf Mercedesu přesto zůstává na současné poměry relativně optimistický, to samé se ale nedá říci o řadových zaměstnancích. Tlak na investice do elektromobility, která není zákazníky žádána, a umělé zdražování konvenčních aut, která naopak žádána jsou, logicky povede ke snížení prodejů a tedy i výroby, což na zaměstnance nemůže nedolehnout.
„Nemůžeme jen tak mávnout rukou nad tím, že u nás pracuje spousta lidí vážně se obávajících o to, co bude s nimi osobně,” říká k věci člen představenstva BMW Peter Schwarzenbauer. Automobilky ostatně už nyní sázejí na rozsáhlejší společný vývoj, než k jakému by kdy dříve mohlo dojít. A to logicky činí část lidí zbytnou. „Také to je znamení, k jakým změnám v automobilovém průmyslu dochází,“ uvedl Källenius.
Nejistoty tak převládají a někteří se nebojí je vyjádřit bez okolků. „To, co se nyní děje, je brutální. Vždy jsme občas museli kráčet proti větru, ale pokaždé tu byly možnosti, jak si ulevit. Nyní se ale celosvětovým fenoménem stal neklid,“ říká dále Schwarzenbauer. Jakkoliv tedy přiznává, že aktuálně se tisíce techniků věnují vývoji spalovacích motorů, zejména pak dieselů, nikde není psáno, že jejich práce bude někdy k užitku. Stejně tak neví, jestli k něčemu bude práce tisíce jiných lidí na elektrických modelech. Firmy zkrátka neví, co očekávat, neboť vývoj je částečně přirozený a částečně diktovaný EU - to je ta nejhorší možná kombinace.
„Nebudeme si nic nalhávat, příští léta budou náročná,“ přidává se ke skeptikům prodejní a marketingový šéf Volkswagenu Jürgen Stackmann. Dle něj nezbývá nic jiného, než navýšit efektivitu i produktivitu, jako pokaždé, ani on ale neví, jestli to bude stačit. Problémem pro prodej aut se spalovacími motory jsou pokuty EU, kterým se nelze vyhnout. A problémem pro rozvoj elektrických aut jsou ceny akumulátorů, které poslední dobou nikam neklesají a úspory z rozsahu jsou v jejich případě minimální. Ani VW tak nemá recept na úspěch, jen pár vsazených tiketů, jako všichni ostatní.
„Nezkolabujeme,” říká na pozitivnější notu šéf IfA Stefan Reindl, přiznává ale, že bude nutné provést řadu zásadních rozhodnutí. A až další léta ukáží, jestli byla správná, či nikoli.
Ola Källenius z Mercedesu, Peter Schwarzenbauer z BMW či Jürgen Stackmann z VW připouští, že neví, co se bude dít a další léta budou pro automobilky velmi náročná. Naznačují též, že obavy zaměstnanců z propouštení nejsou neoprávněné
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Jerez: Dvě Bimoty před Yamahou, Kawasaki a Ducati včera 19:13
- Testy WSBK a WSSP v Jerezu: 2. den průběžně včera 14:42
- Ducati Panigale V4 a LEGO Technic: postav si svůj motocykl včera 11:24
- Testy WSBK a WSSP v Jerezu 26.11.2024
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa 25.11.2024
Nejnovější články
- Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před 8 hodinami - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
před 10 hodinami - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
před 11 hodinami - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.28. 00:45 - Zajda
- kamera do auta 11.27. 22:31 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 11.27. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.27. 19:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry
- whitelist & blacklist 11.27. 17:21 - jerry
- VZKAZY 11.27. 14:40 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.27. 10:52 - mafel