Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Nová verze Alpine A110 za 16,5 milionu ohromuje nejen cenou a vzhledem, dorazí vám rozdělená na dva kusy
25.2.2024 | Petr Prokopec
Tohle auto navazuje na svého času marný pokus o vítězství v nejslavnější čtyřiadvacetihodinovce světa, nejen tím je ale pozoruhodné. Alpine A110 si vzali do parády u Zagata a do hry přidali také jeden velmi zajímavý trik.
Krátce po skončení závodu 24 hodin Le Mans v roce 1967 začala mezinárodní sportovní komise CSI (Commission Sportive Internationale) diskutovat o možnostech, jak omezit až příliš vysoké rychlosti, kterých už tehdy začala závodní auta na okruhu Le Sarthe dosahovat. Prakticky každý měl tehdy stále na paměti dodnes nejtragičtější nehodu historie aut, k níž došlo v roce 1955 a měla krutou bilanci v podobě ve více než 80 mrtvých diváků. Nakonec bylo rozhodnuto, že dojde na omezení objemu motoru na tři (prototypy skupiny 6) a pět (skupina 4) litrů.
Tento verdikt rázem vyřadil ze hry sedmilitrové osmiválce Fordu a Chevroletu, stejně jako objemnější jednotky od Ferrari. Svou šanci v té chvíli vycítila francouzská automobilka Alpine, která v roce 1967 bojovala v Le Mans s modelem A210. Pro následující podnik proto prišla s jeho upravenou verzí A220. Ta se místo čtyřválců dočkala třílitrového osmiválce, který posílal výkon na širší a větší kola. Souběžně s tím došlo k nafouknutí a prodloužení karoserie a přesunu volantu z levé strany na pravou.
Svůj sen si ale Francouzi nesplnili, A220 skončil v závodě na osmém místě. Ihned za ním se navíc seřadily tři slabší speciály A210. O rok později přišlo ještě větší fiasko, neboť závod dokončilo pouze jedno čtyřválcové kupé. Všechna čtyři přihlášená osmiválcová auta ale cíl neviděla, stejně jako pod šachovnicí neprojela ani další tři se slabšími jednotkami. V roce 1970 tak již značka Alpine na startovní čáře chyběla. A když v roce 1978 konečně zabodoval model A442, dělo se tak už pod taktovkou Renaultu, který Alpine ovládá dodnes.
Právě na zapomenutý speciál A220 se nyní rozhodla navázat italská karosárna Zagato. Ta přišla s přepracovaným kupé A110, jehož označení AGTZ Twin Tail naznačuje, kde se čerpala inspirace - jsou to ony prototypy s prodlouženou zádí. Protože ale automobilová branže od konce 60. let prošla nemalým vývojem, došlo i v tomto ohledu na velmi zajímavý posun. Nový zadní panel je totiž odnímatelný, pročež se majitel bude moci rozhodnout, zda jej nechá doma a usnadní si tak třeba parkování.
Italové zatím nedali k dispozici mnoho informací, snad kromě skutečnosti, že produkce bude omezena na pouhých 19 aut, z nichž mnoho volných kousků již nezbývá navzdory ceně 650 tisíc Eur (cca 16,5 mil. Kč). Zda a případně jakým způsobem tedy došlo na úpravu motoru či podvozku, nevíme. Při pohledu na oficiální snímky je ovšem zjevné, že karosárna nezůstala jen u odnímatelné zádě. Přepracována byla totiž i čelní maska, světlomety, boční okna, záď či střecha s vyboulením pro helmy dvou cestujících.
Víc by společnost Zagato měla prozradit nejpozději v květnu, kdy AGTZ Twin Tail čeká živý debut u jezera Como. S prvními vozy se pak majitelé mají shledat již v říjnu letošního roku, formy na karoserii tedy Italové zjevně již mají hotové.
Přepracovaná záď z A110 dělá skutečnou závodní „placku“ pro Le Mans. Nástavec lze přitom snadno odejmout a ponechat třeba v garáži, abyste si usnadnili třeba parkování ve městě. Foto: Zagato
Zdroj: Zagato
Bleskovky
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
před hodinou - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
- Marc VDS pojede i šampionát EWC 14.1.2025
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
Nejnovější články
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
před hodinou - Firma začala prodávat sadu, která vám udělá superdrahé SUV Ferrari z obyčejné Toyoty, může čekat dopis z Itálie
před 2 hodinami - VW dál provokuje s dojezdem elektrického ID.7. Ví, že je mizerný, a novým pokusem ukázat opak nesmyslným testem to jen dokázal
před 4 hodinami - K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
včera - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva