Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Edo Competition BMW M5 Touring Dark Edition: poslední pocta 5,0 V10
5.7.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
BMW sice již představilo novou generaci M5, u Edo Competition se ale rozhodli zavzpomínat na tu starou. Z M5 E61 Touring udělali Dark Edition.
Německý tuner Edo Competition (neplést s Eco Competition...) je proslulý spíše úpravami supersportů od Porsche nebo Lamborghini, tentokrát se ale rozhodl vyladit BMW M5, navíc v jeho předchozí generaci. Proč? Chtěl tak mimo jiné vzdát hold atmosféricky plněnému pětilitrovému desetiválci, kterým byl tento vůz poháněn. Jde totiž o jeden ze špičkových motorů, kterým v Mnichově v posledních letech bez okolků postavili hřbitov. Svého pohřbu se krom něj dočkal i mnohonásobný motor roku 3,2 R6, který se naposledy objevil v Z4 M Coupé a nejnověji se na poslední cestu chystá i 3,0 R6 v provedeních N52 a N53, jenž byl čerstvě vyřazen z nabídky agregátů pro pětku generace F10 a roadster Z4 v provedení E89. Nebudeme se ale tentokrát zabývat tím, proč BMW přestává vyrábět tři z nejlepších motorů, které kdy mělo, a podíváme se raději na auto, v němž jeden z nich ještě najdeme: BMW M5 Touring Dark Edition.
Právě takto totiž Edo Competition svém nejnovějšímu výtvoru říká. Jak je u tohoto úpravce zvykem, modifikace stojí primárně na technických základech, a tak máloco pod kapotou najdeme v sériové podobě. V prvé řadě se změn dočkal motor, byť relativně jemných. Nový výfukový systém s jinými katalyzátory, upravené sání a přeprogramovaná řídící jednotka se postaraly o zvýšení výkonu sériového provedení s 507 koňmi až na pěkně vypadajících 555 hřebců. Vyšší výkon pramení ze zvýšeného točivého momentu, jehož maximum se posunulo z 521 Nm na 560 Nm.
Změn se dočkal i podvozek, který se o něco málo přiblížil k zemi, ani brzdy podle všeho nejsou sériové, úpravce se ale o provedených modifikacích konkrétně nezmiňuje. U série nezůstalo ani v případě karoserie, jeź dostala upravený přední nárazník s dodatečnými světly, jiný je i zadní nárazník, který dělá místo pro výraznější koncovky výfuku a doplňuje i větší střešní spojler. Nejviditelnější venkovní změnou jsou ale 20" černá kola se stříbrnými límci, jež obouvají pneumatiky 255/35 R20 vpředu a 285/30 R20 vzadu.
Řádně vylepšit si můžete nechat i interiér, zde ale Edo zůstává u konstatování širokých možností individualizace díky bohaté nabídce kožených čalounění a karbonových obkladů. Co zmiňuje konkrétně je nových tachometr cejchovaný až do 360 km/h, který si na přiložených snímcích můžete prohlédnout více než dosyta.
Nevíme, proč „u Eda” zvolili za základ verzi kombi, tím spíše pak v černé barvě. Ale vzhledem k tomu, že výsledný vůz vypadá jako pohřebák, tušíme souvislost s osudem, který motor této M5 a vlastně i vůz jako takový nedávno potkal. Na každý pád nejde o žádnou relikvii, dynamika takto vyladěného vozu je pozoruhodná - na stovku zrychlí za 4,2 sekundy, na 200 km/h pod 14 sekund a maximální rychlost činí 305 km/h. Omezovač rychlosti si v tomto případě ani neškrtne.
Na cenu úpravy se musíte přeptat přímo u Edo Competiton, v tomto případě si s sebou ale nezapomeňte přibalit svou M5 E61. V Mnichově vám už žádnou další nevyrobí...

























Edo Competition BMW M5 Touring Dark Edition
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19