Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Brutálně upravená Škoda Octavia RS má 400 koní a rozchod tanku
3.4.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tohle auto může vypadat jako šílený výtvor tuzera. Jenže vznikla u firmy stavící i závodní auta a jejím druhým domovem je Severní smyčka Ringu.
Pokud dnes projevíte zájem o výkonnou Škodu Octavia, automobilka vám nenabídne málo. Současné RS je vynikající auto, jeho nabídka ale končí na 230 koních. Chcete-li víc, můžete se stavit u Seatu, který dnes nabídne ve voze stejné koncepce koní až 290 a ještě více se bude snažit mateřský Volkswagen - ten vám prodá i 300 koní a čtyřkolku. Není-li ale nic z toho dost a nebo tím autem prostě musí být Octavia, nezbude než „nasadit staré tepláky” a pustit se do práce.
Nevíme, jestli se zrovna tímto směrem ubíraly myšlenky Marcela Zerwase přezdívaného Nasy, faktem ale je, že se koncem roku 2014 rozhodl vzít svou, tehdy poněkud „hippiesácky” vyhlížející Octavii RS první generace a udělat z ní něco výjimečného. Pro něco takového měl dobré předpoklady - je to mechanik, majitel firmy Nasy Performance, která se zabývá úpravami aut v nejširším smyslu slova. Staví závodní stoje, upravuje ty silniční a sami lidé z ní jsou petrolheadi až do nebes - kdykoli mají možnost, vezmou svá upravená auta a vydají se s nimi na Severní smyčku Nürburgringu. I po té se Octavia RS pohybovala, po dalších modifikacích to ale měla zvládnout o poznání lépe.
Původně takřka sériový (i když ne až tak sériově vyhlížející) stroj tak byl nasměrován cestou „všechno nebo nic”. Cokoli v něm být nemuselo, šlo pryč. Cokoli bylo navíc, zmizelo. A cokoli bylo těžké a šlo to vyměnit, bylo nahrazeno něčím lehčím. Postupně tak vůz pozbyl střešního okna, velké části komfortní výbavy interiéru od sedaček až po výplně dveří nebo některých plechových dílů karoserie, které byly nahrazeny lehčími. Totéž se stalo s většinou skleněných oken, naopak dovnitř mířily skořepiny a ochranná „klec”.
To, co ale tento vůz do značné míry definuje, je rozšíření stavby. Od začátku bylo počítáno s extrémní změnou, čemuž musel být přizpůsoben podvozek, kola a pochopitelně také karoserie. Neznáme přesné číslo, ale rozchod byl postupně modifikován a v současné době je širší o více jak 10 centimetrů na každé straně. Změna projevu podvozku musí být ohromná, podle Nasyho ale stabilitě v zatáčkách pomohla nepopsatelným způsobem a své s tím jistě udělaly i 18" kola (široká 10 palců...) s 255 mm širokými semi-slicky Toyo.
Někdo by výsledek označil za tuzing a uznáváme, vypadá trochu přehnaně. Jenže od začátku stavby bylo smyslem „zářit na Ringu”, a tak bylo vše postupně podřizováno jízdním schopnostem. Vůz nebyl za pár týdnů dnů splácán v garáži, byl postupně vyvíjen celý minulý rok právě s opakovanými návštěvami Ringu, než byl „hozen” do finální podoby, kterou dokumentuje několik fotografií na konci galerie. Jsou opravdu čerstvé, hotové je toto auto teprve dva týdny.
Co se dále dělo v mezičase? Vůz byl původně černý, pak dostal šedý lak, který ale byl pouze pracovní - ve finále je znovu černý a podle nás mu to tak sluší nejvíce. Krom výrazného rozšíření blatníků je tu i vskutku monstrózní zadní křídlo připomínající časy Škody ve WRC. Z ryze technických aspektů jsme ale pochopitelně nezmínili vše. Tím nejzajímavějším je motor, stále 1,8 turbo, ale nikoli z Octavie RS.
Nainstalována byla mocně upravená jednotka původem z Audi S3, která v sériové podobě dávala až 225 koní. Zde má nové „vnitřnosti”, sání i řadu drobnějších úprav, především ale turbo Garret GTX 28. Původním cílem byl výkon 300-330 koní, další úpravy jej ale poslaly nejdříve k metě 375 a nakonec až ohromujících 400 koní. Maximální točivý moment činí neméně působivých 510 Nm. Tento potenciál míří stále na přední osu přes samosvorný diferenciál, ale nemějme velké obavy ze schopnosti jej přenést - samosvor a 255 mm široké semislicky s tím nebudou mít takový problém, alespoň ne na suchu.
Někteří se mohou při pohledu na fotky pozastavit na použitými brzdami na zadní ose - jsou to stále 256milimetrové, originální kotouče od Škody, které se ve velkých discích doslova topí. Nasy ale říká, že s tím není problém, že více prostě zatím nebylo třeba - na přední osud totiž přišly kompletní brzdy z Porsche 911 a ty se auta s daným rozložením hmotnosti nepochybně starají o většinu brzdného účinku. Pokud se zadní brzdy ukážou být nedostatečné, vyměnit zrovna ty bude po všech provedených modifikacích relativně jednoduché.
Jak vůz jede, vám zatím neumíme ukázat, 400 koní cvičících s podstatně odlehčenou Octavií první generace ale jistě dá na pořádný kalup. Cílem bylo ale řádění na Ringu, a tak se snad brzy dozvíme i Nasyho čas z tohoto okruhu. Se svým notně upraveným BMW 3 E30 se dokáže pohybovat kousek nad hranicí 8 minut a 10 sekund na kolo, oproti této Octavii je to ale slabý odvar. Čas pod 8 minut tak není vůbec nereálný, snad si takovou jízdu budeme moci jednou prohlédnout i na videu...

Na začátku cesty byla již upravená, ale svérázně vyhlížející Octavia I RS
Vše zbytečné pak muselo pryč, všechno nové bylo lehčí, větší, silnější, prostě lepší
V šedé barvě a s výkonem mezi 300 a 375 koňmi bylo dolaďováno i na Nordschleife. A pro Nordschleife
Finální černý vůz má až 400 koní a... svérázný vzhled
Zdroj: Nasy Performance
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 3 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 5 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 6 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 8 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva