Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
BMW 135i s motorem V8 z M3 je dokonalý tuning svého druhu
16.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Velký motor v malém autě má vždy své kouzlo. Je-li přestavba dotažená do takové dokonalosti, jako tato, je vše ještě zajímavější.
BMW 1 M je jistě zajímavý stroj, jenže je také dost těžko k sehnání, protože jich vzniklo jen pár kousků. Pod kapotou byl třílitrový přeplňovaný šestiválec, který byl sice dobrý, ale atmosférické plnění ve sporťáku nahradí skutečně máloco. Vynořily se nápady namontovat pod kapotu 1 M osmiválec - a proč nepoužít ten z M3 E92, který je mistrovským dílem. Tuner G-Power představil kompresorovou verzi takové stavby a nazval ji G1 V8 Hurricane RS.
Pokud vám ale na čtyřlitru S65 přijde kompresor tak trochu navíc, mohl by být zajímavější americký stroj, který svůj život začal původně nikoliv jako 1 M, ale jako 135i. V jeho útrobách je v podstatě celá M3 E92 včetně osmiválce, manuálního šestikvaltu, podvozku, předního i zadního pomocného rámu nebo brzdového systému. Tlumiče jsou značky Öhlins Raceline a brzdy Stoptech; vpředu jsou šestipístkové třmeny. A zvenčí vypadá jako 1 M proto, že majitel, Marco Svizzero ze San Francisca, nainstaloval bodykit z této verze.
Na stavbě tohoto stroje se podílela hromada firem včetně známého tunera Revozport, nejvíce práce ale odvedla kalifornská společnost Performance Technic. Ta si vybudovala jméno konverzemi BMW s automaty či poloautomaty na manuální řazení; v nabídce byl třeba i kit pro přestavbu M3 E46 s převodovkou SMG na manuál, což již řada majitelů M3 CSL ocenila. Tato osmiválcová „jednička” je ale jejich dosavadní vrchol.
K přestavbě byla potřeba skoro celá M3 E92. Náhodou se v Británii objevil na prodej kousek z roku 2009, který havaroval s asi 43 500 km na tachometru. U Performance Technic tedy sepsali, co všechno budou potřebovat, a v Británii to z bouraného auta vymontovali a poslali to do Kalifornie. Tam se motoru dostalo nových ojničních ložisek a upravené olejové vany a spolu se svody, katalyzátory a elektronikou putoval do připravené 135i.
„Nejnáročnější byla kabeláž,” říká Joey Gaffey, majitel Performance Technic. Bylo nutné všechny kabely z M3 naroubovat na elektroinstalaci 135i tak, aby všechna elektronika fungovala - od ABS přes řízení spalování po klimatizaci. Motor pak běžel, ale řídící jednotka hlásila spoustu chyb, takže bylo auto převezeno do firmy BPM Sport, kde se elektronice dostalo kompletního předělání a nahrání ostřejšího softwaru řízení motoru.
Omezovač otáček nyní zasahuje v 8 600 ot./min, ale auto díky katalyzátorům a tlumičům na výfukovém systému stále projde přísnými kalifornskými testy emisí a může tak jezdit po silnicích. Na zadních kolech je údajně okolo čtyř stovek koní, což by mohlo znamenat klidně i 460 koní produkovaných motorem, tedy o 40 víc, než měla M3 E92 v sérii. Spolu s faktem, že je tohle auto o nějakých 180 kilo lehčí než M3 E92 a váží tedy zhruba 1,4 tuny, zrychlení na stovku by se mohlo pohybovat někde u čtyř sekund, přesně změřeno zatím není.
Pochopitelně, ani karoserie není úplně sériová. Krome onoho bodykitu z 1 M tu je také karbonová kapota, víko kufru, střecha, přední lízátko a spoiler na zádi. Některé tyto díly jsou lakované do originálního odstínu bílá Alpine, střecha je ponechaná bez barvy. A také uvnitř vidíme ochranný rám, který byl prý vyroben tak, aby vizuálně připomínal ten v M3 GTS, a závodní sedačky a bezpečnostní pásy, nainstalované také po vzoru M3 GTS.
Na asfaltu tenhle stroj drží kromě podvozku z M3 doplněného zmíněnými Öhlinsy také pomocí pneumatik Toyo R888 o rozměru 265/35 R18 vpředu a 275/35 R18 vzadu, obutých na kolech značky HRE. A podle videa, které si můžete pustit níže, je tenhle stroj na silnici skutečně úchvatný.
Přestabva nebyla snadná, ale tato osmiválcová řada 1 je do detailu perfektní
Zdroj: Super Street Online
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před hodinou - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 2 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 4 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 5 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 11:08 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie