Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M?
5.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Na trh se právě dostává BMW 1 M Coupe s motorem 3,0 biturbo, nadšenci by ale pod kapotou viděli raději pořádnou „atmosféru”. Tato jednička ji má.
Již pěkných pár pátků netrpělivě čekáme na skutečný příchod nejdostupnějšího BMW M na trh. Nové 1 M Coupe se mělo již nějakou chvíli běžně prodávat, ale i když se pár šťastlivců svého vozu dočkalo, objednat si jej je v tuto chvíli prakticky nemožné. A to nejen u nás, ale i v okolních zemích. Férový dealer značky vás ani nenechá podobnou objednávku učinit, neboť není s to garantovat jakýkoli termín dodání. Co je příčinou tohoto stavu zůstává neznámou. Buď je to extrémně vysoký zájem dřívějších zákazníků, který vyprodal produkci na dlouho dopředu, nebo potíže automobilky s výrobou.
Ať tak či onak, v pravověrných příznivcích eMkových BMW budí 1 M Coupe beztak rozpaky. A to kvůli svému motoru, který je navzdory tradicím přeplňovaný a vlastně není ani tak moc výjimečný. Jde o třílitrový šestiválec se dvěma turby, který můžeme vídat s mnoha modelech s čísly 35 a písmenem „i” ve znaku. Pro použití v 1 M byl sice upraven, na první pohled ale se svými 335 koňmi až tak odlišně nevypadá. Skalní „eMkaři” by raději v jedničce viděli klasický atmosféricky plněný motor 3,2 R6, jistě by se ale nebránili ani novějšímu 4,0 V8. A právě o tom bude dnes v souvislosti s BMW řady 1 řeč.
V Norsku totiž právě tyto dvě věci dali dohromady. Nejde přitom o nadšenecký projekt (i když bez nadšení by podobný vůz asi nevznikl), ale dílo firmy SS Performance. Ta vzala motor 4,0 V8 z modelu BMW M3 E92 a i s převodovkou a diferenciálem jej zasadila do kompaktního jedničkového hatchbacku. Motoru navíc neponechala jeho sériových 420 koní, ale po jemné úpravě a doplnění výfukového systému z řady BMW Performance z něj vydupala plných 435 kobyl.
Na světě tak je hotový ďábel v andělském balení. Vůz je podle slov jeho tvůrců dříve dostupným a ještě ke všemu lepším jedničkovým „M” než originál z Mnichova. Nabízí totiž mimo jiné o 100 koní výkonu navíc.
Osmiválcová jednička ale není atraktivní jen svým motorem. Krom již zmiňovaných dalších částí pochází z M3 i brzdy, vůz má dále sportovní podvozek od Bilsteinu a 19" kola BBS s pneumatikami o šíří 235 mm vpředu a 265 mm vzadu.
Zatímco technika je lahodná, vzhled zřejmě každému pochuti nebude. Už zmiňovaná kola od BBS jedničkovému BMW nějak zvlášť nesluší a doplnění továrního M paketu o pár plastů od AC Schnitzer (přední „lízátko”, střešní spojler a karbonový pseudodifuzor na zadním nárazníku) asi též nevezme u srdce každého.
V interiéru zaujmou hlavně skořepinová sedadla čalouněná alcantarou, do stejného materiálu jsou pak oděny i další části vnitřku. Mimo jiné také volant BMW Performance se známými, poněkud cirkusovými prvky jako jsou LED ukazující vhodný moment k přeřazení.
Dynamiku vozu bohužel neznáme, musí ale být úchvatná. Není důvod, aby vůz vážil zásadně více než 1 400 kg, a to by bylo o více než dvě stovky kil méně než u současné M3. S lehce navýšeným výkonem a minimálními převisy karoserie by pak mělo být o zábavu postaráno.
Zatímco o jízdním projevu vozu můžeme jen spekulovat, o jeho ceně nikoli. Koupit si můžete právě vyobrazený vůz postavený na základech BMW 1 z roku 2005 s necelými 30 tisíci kilometry na tachometru. Přímo v Norsku vás přijde na 749 000 norských korun, tedy nějakých 2,35 milionu korun českých. O levný špás tedy nejde, za naprosto jedinečný vůz daných parametrů to ale přehnaná cena rozhodně není.

























BMW „1 M” z dílen norského SS Performance si s originálem v ničem nezadá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 10 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 11 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle