Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
BMW 1 F20 Hartge: až 218 koní z naftového dvoulitru
9.2.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Další ze známých německých úpravců BMW se pustil do nové generace jedničky. Pohrál si sice hlavně s diesely, ale moc se s nimi nemazlil.
Nové BMW řady 1 je „věcí veřejnou” již od loňského roku, a tak se i tradiční úpravci vozů této značky začali ozývat se svými nápady již před nějakým časem. Tovární doplňky z řady Performance na tomto místě můžeme vynechat, úpravy či spíše jejich avízo od Kellenerse nebo Schnitzerovy modifikace už ale určitě má smysl zmínit. Nyní se k těmto dvěma známým jménům přidalo třetí - Herbert Hartge.
Právě jeho firma včera vyrukovala s nabídkou tuningu pro stále nejmenší BMW a i když nejde zrovna o záplavu doplňků, pozornost si zaslouží. Začneme-li u vzhledu, zde se zatím lidé od Hartgeho moc nepředvedli, když nabízí jen nová 19" kola Ultima ve dvou barevných provedeních (sada přijde na 2 990 Eur, tedy na nějakých 90 tisíc korun) a pár cetek do interiéru, které si můžete projít na webu firmy. Po technické stránce ale už pár zajímavých záležitostí najdeme.
Jednak si můžete v Beckingenu objednat přitvrzený podvozek snížený o 30 mm a to pro všechny dnes prodávané motorizace. Přijde vás na 291,5 Eur, tedy asi na 7 400 Kč a vozu dodá i o něco slušivější vzhled. Nejzajímavější ale budou zřejmě dostupné úpravy motorů.
Zatím jsou k dispozici jen pro naftové varianty 116d, 118d a 120d, pro benzinové motory zatím nikoli. Předpokládáme ale, že i zde bude co ladit, neboť všechny motory jsou přeplňované a tudíž se z nich dá vydolovat citelně více výkonu s relativně malými náklady. Možná Hartge čeká na příchod dvoulitrové verze 125i, která bude skýtat jistě mnoho potenciálu, ale o tom teď nespekulujme.
Dnes si můžete na západě Německa pořídit úpravu buď pro 116d, která místo sériových 85 kW (116 koní) dostane až 104 kW (142 koní) pramenících z točivého momentu nejvýše 310 Nm. Druhou možností je posílení 118d, jenž v základu disponuje nejvýše 105 kW (143 koní) a od Hartgeho si může odvézt až 128 kW (174 koní) a 380 Nm. Maximum výkonu je obou případech posazeno do 3 950 ot./min, maximum točivého momentu pak do 1 900 ot./min. Třetí variantou je vyladění verze 120d a na tu se podíváme o něco blíže.
BMW 120d F20 má standardně k dispozici solidní porci 135 kW (184 koní) ve 4 000 ot./min, o kterou se spolu s otáčkami stará točivý moment nejvýše 380 Nm v rozmezí 1 750 - 2 750 ot./min. Hartge posouvá tyto již tak dost vysoké hodnoty ještě o slušný kus výše, když po jeho úpravě motor nabízí až 160 kW (218 koní) při 4 000 ot./min a točivý moment maximálně 450 Nm v 1 800 ot./min.
V tomto případě je k dispozici i graf průběhu výkonu (viz níže) a také alespoň část údajů o dynamice - maximální rychlost se zvýší z 228 na 235 km/h, zrychlení ve velmi zvláštním intervalu 80 až 180 km/h (jakoby Hartge nechtěl, aby jeho údaje byly srovnávány s jinými...) z 21,35 sekundy na 14,18 sekundy. A to už je pořádné zlepšení.
Pokud byste po posíleném stádu právě od dvojitého H zatoužili, připravte si 1 660 Eur (cca 42 tisíc Kč) na první dvě úpravy a 1 995 Eur (cca 50 tisíc Kč) na tu třetí. Jestli vám za to softwarová modifikace od renomovaného tunera stojí, to už zvažte sami.
Upravené BMW 1 F20 od Hartgeho na zatím jediném uvolněném obrázku
Graf výkonu motoru BMW 120d F20 před a po úpravě firmy Hartge
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 2 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 3 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 5 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva