ABT A1 Quattro: kapesní reaktor od Audi překonal hranici 300 koní

Ladičská společnost ABT dostala od Audi do rukou dosud nejvýkonnější vůz modelové řady A1. Čtyři metry dlouhému pidižvíkovi nadělila přes 300 koní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

ABT A1 Quattro: kapesní reaktor od Audi překonal hranici 300 koní

21.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

ABT A1 Quattro: kapesní reaktor od Audi překonal hranici 300 koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ladičská společnost ABT dostala od Audi do rukou dosud nejvýkonnější vůz modelové řady A1. Čtyři metry dlouhému pidižvíkovi nadělila přes 300 koní.

Při premiéře nového Audi S3 se dnes možná kdekdo podivil, kam až se z původních 225 koní první generace tento vůz přepracoval. Z nového dvoulitru řady EA888 vytěží rovných 300 koní a 380 newtonmetrů a to už s pohonem všech kol stačí k akceleraci na stovku za něco málo přes pět sekund. Pokud jde o absolutní sílu v rámci modelové řady A3, dominantní pořád zůstává RS3 postavené na základech výběhového modelu, nicméně v Audi najdete i koncentrovanější balíčky energie.

Jedním z nich je Audi A1 Quattro, které navzdory absenci písmena S nebo R ve svém názvu nabízí dosud netušené možnosti miniaturních ostrých hatchbacků. O třídu menší stroj než S3 produkuje ze svého staršího dvoulitru TSI 256 koní a 350 Nm a v případě, že se letos opravdu dostane do sériové výroby (pokud tedy lze takto označit limitovanou edici 333 aut), nebude mít sobě rovného. Tedy... Neměl by, kdyby se právě neobjevil jeho tuningový zrcadlový obraz.

Je docela zvláštní, že se na scéně představuje vyladěná verze A1 Quattro ještě dříve, než jej začalo prodávat Audi (nebo jsme alespoň nezachytili, že by se tak stalo), nicméně i to docela přesně vypovídá o výsadách dvorního úpravce ABT a přístupu k nejnovějším modelům se čtyřmi kroužky. Ještě neuvěřitelnější ale je, kam až Audi nechalo společnost Hanse-Jürgena Abta zajít.

Jejich ABT A1 Quattro navyšuje původní výkon na 307 koní a 400 newtonmetrů dostupných od 2 500 do 5 000 otáček za minutu. Pohon všech kol bílému diblíkovi zůstal a ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou se teď dostane z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy. V tabulkách hledat nemusíte, ve srovnání s výchozím vozem je o tři desetiny rychlejší. Více k dynamice ani ceně prozatím nevíme.

Mimochodem, pokud vás trochu zaráží, proč je menší a silnější ABT A1 při akceleraci na stovku pomalejší než nové a znatelně větší S3, pak jsou tu nejméně tři důvody. Zaprvé je to ukázka dovedností konstruktérů platformy MQB, která dovolila snížit hmotnost nové S3 na 1 395 kg - to je pouze o 5 kg vyšší váha než udává ABT pro svůj mini hot hatch. Zadruhé jde jistě také o šířku pneumatik, ale ještě důležitější bude volba převodovky. Audi S3 totiž s manuálem potřebuje při zrychlení z místa stejných 5,4 s. Rozměrově jsou ty dva stroje někde jinde, přesto by nás zajímalo: Vybrali byste si?


ABT A1 Quattro: kapesní reaktor od Audi překonal hranici 300 koní - 1 - ABT A1 quattro 01ABT A1 Quattro: kapesní reaktor od Audi překonal hranici 300 koní - 2 - ABT A1 quattro 02ABT A1 Quattro: kapesní reaktor od Audi překonal hranici 300 koní - 3 - ABT A1 quattro 03ABT A1 Quattro: kapesní reaktor od Audi překonal hranici 300 koní - 4 - ABT A1 quattro 04
Ke změně vzhledu se firma ABT neodhodlala, patrně jej považuje za dostatečně unikátní anebo Audi prostě řeklo ne

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.