Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon?
24.12.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Oba mají silná dvoulitrová turba, manuál, samosvor a v názvu slovo Performance. Který z nich jej naplňuje a který se jím jen honosí?
Přehled kapitol
Vážení čtenáři,
stalo se mou osobní tradicí nepřát vám krásné prožití vánočních svátků „jen tak”, ale spojit mé přání s alespoň trochu netradičním testem. Letos jsem zvolil srovnání dvou zajímavých hot hatchů německé provenience - snad jej shledáte alespoň tak zajímavým, jako auta samotná.
To je ale v tuto chvíli druhotné. Chci vám především jménem mým i všech mých kolegů poděkovat za přízeň, kterou nám ve stále větší míře projevujete. Letošní rok je pro nás opět po všech stránkách rekordní a přibližuje nás cílům, které jsme si před léty vytyčili. Bez vás bychom byli ničím a vážíme si každé minuty, kterou našemu webu věnujete. Vy už jste nám ten nejlepší dárek dali, teď je řada zase na nás - víme, že je pořád co zlepšovat.
Ještě jednou vám děkuji za přízeň a přeji vám klidné Svátky, třeba i ve společnosti Autoforum.cz. Něco nového ke čtení u nás najdete až do konce roku každý den.
Pavel Janda
šéfredaktor Autoforum.cz
V našich testech to padlo už několikrát. Pokud si v dnešní době jako nadšený řidič chcete pořídit nové auto, které bude alespoň v rozumné míře naplňovat svůj účel, z něhož budete mít pocit, že vývojové kráčí vpřed, které vás nechá řídit i řadit, dostat tak ze sebe maximum a přitom nebude stát majlant jako některé zakázkové speciály, můžete s jistotou zamířit jen do jediné kategorie - mezi hot hatche. Je to paradox, ale v té „nejmasovější” třídě sportovních vozů je stále tradicí dělat věci „správně”. Zamiřte výše a už máte ruce plné kompromisů, řadit můžete jen někdy a to ještě ne úplně sami a nebo se dostanete ke skvělé výjimce, ale opravdu jen výjimce potvrzující docela jinak nastolená pravidla. Mezi hot hatchi je tomu přes ústupky řady z nich stále ještě naopak.
I proto je testujeme často a rádi a vyzkoušet jsme stihli i oba dnešní rivaly. Jejich vzájemný souboj se tak zdá být předem rozhodnut, neboť Astra OPC kdysi v naší recenzi zazářila jako supernova a vynikla i po boku tehdejšího Subaru WRX STi. Nový Golf GTI Performance v našem letošním testu sice nezklamal, jako hot hatch ale příliš nezaujal - zvlášť při zkušenostech s jinými auty koncernu VW využívajícími tutéž techniku se zdál být poněkud neslaný a nemastný. Takže zbytečný test? Takový bych si vám nabídnout nedovolil.



Jsou tu totiž nové proměnné, které vzájemné klání posouvají do jiných sfér. Zaprvé - OPC jsme testovali před více než dvěma roky a to je v této kategorii něco jako věčnost, však to naznačil nedávný test faceliftovaného Méganu RS. Zadruhé - OPC svého času bylo úchvatné, ale nebyl jsem si ani trochu jistý, jestli takové bude i s více než pár kilometry na tachometru. A tento kousek už měl natočeno 8 tisíc. A zatřetí - největší slabinou GTI v lednovém testu byla automatická převodovka DSG. S nesmyslně dlouhými převody úspěšně likvidovala přirozený švih motoru známý třeba z Octavie RS a svým rozpačitým, byť ne zrovna tragickým řazením jednoznačně posouvala už tak omezeně komunikativní vůz dále od vašich rukou. Na tohle srovnání jsme chtěli manuál a světe div se, i takový vůz lze od VW dostat.
Karty jsou tedy rozdány nanovo a předem není rozhodnuto vůbec nic. Máme tu jen dva německé hot hatche s výkony 280 a 230 koní, samosvory, manuály, adaptivními podvozky a touhou ukázat světu, že za cenu do 700 tisíc Kč lze mít skvělé auto se sportovním espritem. Vyhrát ale může jen jeden, který to bude?
Za vzhled bere body OPC, za interiér nikoli
Vzhled dnešních rivalů dozajista nebude tím, co rozhodne jejich souboj, nezmínit se o něm ale nemohu - oba jsou už v tomto ohledu z docela jiných světů a svým designovým pojetím naznačují, jak odlišnými směry každý z nich míří.
Nový Golf je ryzí definicí tradičního přístupu Volkswagenu k designu aut. Jen u VW můžete na prvotním odhalení některého z dříve nikdy neviděných aut zažít to, čeho jsem byl už nejednou svědkem - z vozu spadne plachta a místo projevů okouzlení, jásotu a potlesku vidíte na publiku spíše rozpaky a pohledy pokládající otázky: „Je tohle vážně to nové auto? Není to nějaký vtip, po němž bude následovat skutečná premiéra?”
Vtip to nebyl ani jednou, VW pokaždé skutečně vyrukoval s obrazovou definicí slova „nuda”. Neříkám, že Polo, Golf, Passat, Phaeton, Touareg a kdo ví co všechno ještě jsou ošklivá auta, jsou vzhledově „nenová”, neatraktivní, z davu absolutně nevyčnívající. Jenže pokud chcete stvořit vůz, který má být dobrým pro každého a dokonalým pro nikoho, nemůžete jít jinou cestou a nepochybuji o tom, že VW po ní kráčí zcela záměrně. Neodchyluje se z ní ani v případě extrémních sportovních verzí typu Golf R, tak proč by se z ní odchyloval v případě GTI? S tou tenkou červenou linií a žábrami na nárazníku (či co to je) VW možná více zaujme filmové fanoušky nebo notorické příznivce rybí anatomie, vizuálně atraktivní auto jimi ale z Golfu neudělá.
OPC jsem kdysi označil za kosmickou loď a vypadá tak kupodivu i dnes, roky po své premiéře. Už základní tvary karoserie jsou tak zajímavé, svalnaté a přitom nepřetékající, aerodynamicky evidentně příhodné... K tomu je tu spousta výrazných drobností jako ztvárnění předního nárazníku, nepřehlédnutelné prolisy na boku, podsaditá záď. Tohle auto je na silnici pořád jako zjevení a GTI, třebaže ve výrazné barvě, vedle něj vypadá jako vyjukaná červená karkulka ve vlčích spárech, ne jako silniční šelma z Vlčího hrádku.
Nikomu neříkám, aby kvůli tomu běžel pro OPC, však kdo mě zná, ví, že po vizuálně křiklavých autech netoužím a s Golfem v tomto směru nemám žádný problém. Stejně tak ale nemám pocit, že by OPC svým vzhledem naznačovalo něco, co reálně nesvede, a tak mi nesympatické rovněž není. Konstatuji tedy pouze tolik, že pokud někdo touží po vizuálně zajímavém voze, má v případě tohoto srovnání pořád jen jednu volbu. A ta partu véček na přídi rozhodně nenosí.
V interiéru se ale na krásu až tak nehraje a tady střízlivý přístup Volkswagenu bere bank. V OPC rozhodně není všechno špatně či hůře, jeho sedadla skýtají téměř dokonalou kombinací opory v zatáčkách a dostatečných rozměrů i dalších komfortních aspektů pro každodenní ježdění. Podobně rozmístění pedálů je v Astře příhodnější a nakonec i s volantem se pracuje lépe. Jsou tu ale přinejmenším dvě podstatné věci, které většinu bodů hrnou směrem k Wolfsburgu.
První je celkové sladění pozic volantu, pedálů, řadičky i sedadel a rozsahy jejich nastavení. Najít v OPC opravdu vyhovující pozici za volantem je dost obtížné, pro některé zcela nemožné. To je zrovna ve sportovním autě docela potíž a i když výsledek není vysloveně nepříjemný, v tomto směru velkorysejší Golf vystavuje OPC nemilosrdný účet: 1:0. Tohle ale, i když jsem to nezkoušel pouze na sobě, nemusí vadit všem, v jedné věci je nicméně GTI lepší nepochybně zcela - ergonomií všech ostatních součástí.
Nemusíte si ani všímat změti oplích tlačítek, abyste poznali, že nastavit prakticky cokoli je v Golfu snazší, stejně jako dobrat se libovolné informace. VW vsadil na systém s dotykovým displejem, který obecně nefavorizuji, ovládání klíčových záležitostí, jež je třeba provádět za jízdy, ale ponechal i tlačítkům. A tak jde ve výsledku o dobře použitelný mix - co nastavujete zřídka, přenastavíte na místě přes „dotykáč”, co za jízdy, na to máte obvykle velký a dobře použitelný „knoflík.”
Neříkám, že to tak bude pro všechny dobře a neříkám, že zmíněné platí vždy (třeba ovládání na volantu je u Astry smysluplnější), ale je tomu tak v naprosté většině případů a v neposlední řadě - Golf se vyvarovává velkých přešlapů, Astra nikoli. Symbolem její nedomyšlenosti budiž zcela nevypnutelná hláška „Nízká hladina paliva” po dosažení hranice rezervy. Máte v nádrži ještě několik litrů paliva, ale kam dojedete, za kolik jedete nebo jakoukoli další informaci vám palubní systém vozu neřekne, protože hláška nejde nijak vypnout ani přepnout. Když to v Astře bylo před léty, říkal jsem si: „Dětská nemoc...” Jenže ono je to v ní pořád a dětství je dávno v prachu.
Na adresu interiérů už jen poslední poznámka. Možná víte, v jaké neoblibě mám nesmyslně zploštělé volanty na spodní straně, které v takovýchto autech nemají žádný jiný smysl než něco vizuálně připomínat. Kdyby ničemu nevadily, mávnu nad nimi rukou, jenže nekulatost volantů, které občas používáte po celém jejich obvodu, prostě nutně tu a tam vadí. U Golfu už to nebudu komentovat, fascinuje mě ale, že jemný náznak nekulatosti má i kormidlo OPC. Pomalu to ani není vidět, a tak i domnělý funkční přínos je zaručeně nulový (naštěstí podobně jako reálné funkční ztráty), docela by mě zajímalo, jak k tomuto výsledku mohli u Opelu dojít. To snad na pondělní setkání skupiny Astra musel přijít Detlef z marketingu a říci technikům: „A tady uděláme nekulatý volant, protože zákazníci mají rádi, když jejich sportovní vůz vypadá jako Formule 1.” Někdo z lucidnějších kolegů mu musel odvětit: „Detlefe, vždyť je to blbost, s tím nepůjde točit...” Jenže Detlef si stál za svým a po hodinové debatě musel kolegy uprosit, aby volant „aspoň trošku připomínal to Lambo”, a tak v něm Opel udělal asi třímilimetrový výkus.
Ve výsledku opravdu o nic nejde, kdokoli s hlavou na svém místě ale musí nad takovými věcmi kroutit hlavou. Je to takový nicotný symbol vlivu zastánců prázdných show na konstrukci dnešních aut. Ten bohužel už pěkných pár let není nulový a někdy má i podstatně problematičtější důsledky než v tomto případě...
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
včeraBMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025
Nejnovější články
Slyšte pohádku o světě plném elektrických aut, kterému jsme se už teď měli blížit. Má překvapivě dobrý konec
před 4 hodinamiVolvo zapomnělo přijít s novou generací svého klíčového SUV, po 8 letech na trhu mu dopřálo jen další facelift
před 5 hodinamiElektromobily i podle nejnovějších dat ztrácí hodnotu mnohonásobně rychleji než ostatní auta, jsou pětkrát horší než diesely
před 7 hodinamiChorvaté ukázali auto snů, které v roce 2025 už nikdo nečekal. Má motor V10 bez turba zvládající 10 tisíc otáček
před 8 hodinamiTesla Cybertruck prošla crash testy s téměř dokonalým hodnocením, je to skutečně pevnost na kolech
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.20. 17:20 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 02.20. 11:47 - petr_riha
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie
- Policejní kontroly a měření 02.16. 10:02 - Truck Daškam
- BMW Divize 02.15. 18:45 - Brus
- IT poradna 02.15. 11:50 - pavproch