Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Volvo S60 D4 Drive-E: bořič mýtu
10.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Volvo posílá pětiválce do penze a do Švédska přichází doba čtyřválcová. Nový diesel v modernizované S60 chce zbořit obavy z nefunkčního downsizingu. Uspívá?
Přehled kapitol
Naše poslední recenze modelu XC70 D4 vzpomínala na odcházející pětiválcové skandinávské jednotky jen v tom nejlepším, nemohla však nezmínit jeho stinné stránky. Ať už je jakýkoliv, neobvyklý charakter a zajímavou zvukovou kulisu mu nikdo neodpáře, stejně tak mu nelze upřít jistou originalitu. Ostatně kdo jiný něco podobného nabízel - vzpomenu si teď jen na Italy. Nyní ale nastala chvíle, kdy začne i Volvo postupně vyklízet pole menším jednotkám a jen málokdo věří, že méně (válců) může do budoucna znamenat více (čehokoli). Vím, hodlá na to ještě navěsit hybridní technologie, ale to v tomto případě není nejžhavějším tématem.
Skepse a snad i bezvýchodnost z moderních trendů je zcela logicky podložena neoslnivými činy technicky zdatnějších značek. Vždyť i takový technický „kabrňák“, jakým je BMW, za redukci počtu pístů a hromadné oturbení rozhodně cenu sympatie nezískal. Od fanoušků sklízí v Mnichově za upuštění od charakterních atmosférických šestiválců jenom kritiku a tříválce na obzoru spolu s kupou elektrických kabelů žádné změny výhledově neslibují. Tradiční zákazníci odcházejí, noví je nahrazují - tak jde čas.



Osobně se přikláním k názoru, že u aut je redukce dobrá až na drobné výjimky u hmotnosti a počtu zbytečných elektronických pomocníků. Stejně tak zastávám názor, že elektromobily nejsou hudbou budoucnosti a že u hybridů je stále ještě co zlepšovat. Za menšími motory spatřuji jen snahy o vyhovění legislativě, což sice na jednu pomůže od pokut výrobcům, a tedy udržení cen produktů na původní hladině, ale rozhodně neprospěje zákazníkovi prakticky v ničem. Obavy z omezené trvanlivosti, horšího zvuku i ovladatelnosti, nezachrání jen snazší dostupností výkonu, a to ne vždy. Nezbývá než se podívat, zda bude s příchodem nové éry Volva na místě truchlení a nošení květin na hrob pětiválců, oslava nového věku, nebo jen prosté svědectví vzniku dalšího odstínu nevýrazné šedi - pádu k mainstreamu pevně chyceného do spárů rozporuplného downsizingu.
Ať už se na to díváte kriticky, nebo ještě stále věříte na zázraky, sympatický působí, že pro „emisně přívětivější“ motory Švédové nezamířili k jiné značce, nýbrž do vlastního vývojového oddělení. Příliv zahraničního kapitálu evidentně na rozdíl od Saabu zafungoval a výsledkem snahy je řada čtyřválců Drive-E. Údajně by neměly být horší než motory konkurentů, ba co víc - měly by je v provozní efektivitě překonat. Bez ohledu na použité palivo mají čtyři válce a dva litry, revoluční technologie i kupu dalších společných součástí. Výrazněji se liší vlastně jen způsobem přeplňování a vložkami válců. Bez výjimky údajně ale neztratila kouzla předchůdců a značka z na nich hodlá do budoucna vystavět celou paletu.
Mnohé slibují v tiskových zprávách i reklamních materiálech (kdo neslibuje?), avšak každého musí zajímat skutečné činy. Z tohoto důvodu nezbývá než otestovat jednoho z prvních nositelů nového pohonného ústrojí, přesvědčit se, jak se pod tíhou bruselského diktátu Volvo proměnilo a co od něj lze čekat v následujících letech. V redakci je už k testu připravený modernizovaný model S60 Drive-E a klepe se (naštěstí ne v pravém slova smyslu), aby prokázal pravdivost svých odvážných tvrzení. Tuší, že nás řeči o rekordních emisích totiž nechávají naprosto chladnými, vlastně chladnějšími než švédská ocel.
V silně konkurenčním prostředí nabouchaného segmentu střední třídy to neměl a nebude mít snadné. Částečně kvůli čínské porodní asistentce, svým dílem se na tom jistě podílejí i vnitřnosti modrého oválu. Mnoho nepřidalo ani tvrzení, že jde o prémiový sportovní sedan, jelikož pravda byla docela jinde a do karet nehrála ani relativně vysoká pořizovací cena. S novým turbodieselem a zbrusu novým automatem rozkryje odpověď na otázku, zda může novou technikou nalákat zákazníky do Skandinávie. Minimálně našinci totiž mají k německým sokům podstatně blíž...
Od ostrosti snadný posun k eleganci
V roce 2000 - tedy po příchodu první generace S60 - bylo jasné, že Volvo už déle nehodlá dělat pojízdné krabice a druhé dějství dorazivší o deset let později daný předpoklad potvrdilo. Co víc, do segmentu střední třídy přineslo velmi působivé oblé tvary, jistou dávkou extravagance a také evidentní touhu po jakési vizuální sportovnosti a odlišnosti. Švédská originalita ani tentokrát nescházela, vůz vypadal úplně jinak než usedlé německé modely konkurence a design mohl být jednoznačně jednou z hlavních devíz.
Nevím, jak se na to dívají ostatní, pro mně však šedesátka vždycky symbolizovala nadčasové módní „čtyřdveřové kupé”. Tento dojem na prvním místě vzbuzovala svažující se střecha v kombinaci s krátkým zadním převisem. Dodnes S60 působí na nejširší publikum trochu jako liftback, třebaže skutečnost odhaluje pouze čtveřici dveří. Po loňském faceliftu se vůz designově trochu umírnil a místo dalšího lovu agresivity z něho čiší snaha o posun směrem k mladším modelům.
Hlavním znamení modernizace se stává nová maska chladiče (je delší a širší) prostá přehnaného dekorování chromem a nově tvarovaná přední kapota, ze které definitivně zmizely lacině působící ostřikovače čelního okna. S60 teď vypadá z některých pohledů trochu jako zmenšený vlajkový sedan S80, což je jednoznačně dobrá zpráva pro všechny ctitele německé umírněnosti. Najdeme v něm také rysy menšího hatchbacku V40 a vůbec všeho, co v poslední době Volvo vymyslelo.
Rozdělené přední světlomety jsou hudbou minulosti, vystřídaly je mnohem elegantnější svítilny skromnějších prostorových nároků. Podobný motiv se na přídi uplatnil ještě na nově střiženém nárazníku s horizontálními pásky LED, které zapadají do decentní chromové křivky. Potěšit by mohla také důmyslnější implementace radaru adaptivního tempomatu do mřížky masky a čidel monitorování mrtvých úhlů, které působily až nemístně.
Připomenutí zaslouží i velké imitace koncovek výfuků zasazené do nárazníku, které v mých očích zadním partiím dokázaly trochu odlehčit. Až pohled zpříma odhalí, jak malé ovály výfukového potrubí skutečně kryjí. K tomuto řešení tvůrci sklouzli údajně kvůli tomu, že se při provozních teplotách potrubí protahuje až o 25 milimetrů, což by s klasickými koncovkami dělalo jen paseku. Také argument. Ve výsledku zůstává es-šedesátka svá a to se vším všudy - s velmi skromnou délkou karoserie a malým vstupním otvorem do zavazadelníku i relativně dlouhým rozvorem. Odehrálo se v interiéru něco zásadnějšího?
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
BMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnesToyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
včeraDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan