Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu

Velké „R“ představuje ve slovníku značky Volkswagen to samé co pro BMW „M“ nebo Audi „S“. Na samém vrcholu nabídky této řady stojí terénní Touareg vybavený turbodieselem V10, jehož točivý moment 850 N.m nemá v sériové výrobě obdoby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu

28.9.2008 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek

Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Velké „R“ představuje ve slovníku značky Volkswagen to samé co pro BMW „M“ nebo Audi „S“. Na samém vrcholu nabídky této řady stojí terénní Touareg vybavený turbodieselem V10, jehož točivý moment 850 N.m nemá v sériové výrobě obdoby.

Široká nabídka

V nabídce řady Touareg dnes najdete modely se základní cenou oscilující na rozhraní jednoho milionu korun (R5 TDI - 128 kW), ale také verze, jejichž základní cena se blíží, nebo už překonala hranici 2,5 milionu korun. Jestliže na samém vrcholu stojí Touareg W12 o výkonu 313 kW, těsně pod ním najdete neméně atraktivní provedení R50. Označení tohoto modelu navazuje na podobně ultimativní sportovní verze Golf R32 a Passat R36, poprvé však byl k pohonu „erkového“ modelu použit turbodiesel.


Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 1 - _8190329Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 2 - _8200498Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 3 - _8200509

Silák v každém ohledu

Pod přední kapotou špičkového provedení R50 se ukrývá ušlechtilý desetiválec TDI o zdvihovém objemu 5,0 litru, který pracuje s dvouventilovým rozvodem a přímým vstřikováním čerpadlo-tryska. Jestliže se dnes mluví ekologii a snižování CO2 ve výfukových plynech, tento motor rozhodně nejde příkladem. I když normu EURO 4 spolehlivě plní, neboť mimo jiné standardně disponuje filtrem pevných částic, s každým ujetým kilometrem obohatí naše ovzduší o 333 g tohoto plynu. Není se ovšem čemu divit, podíváte-li se na parametry jeho pohonné jednotky. Jestliže standardní verze motoru V10 TDI dosahuje největšího výkonu 230 kW a točivého momentu 750 N.m, u varianty R50 se motorářům z Wolfsburgu podařilo z desetiválce dostat dokonce 258 kW a neskutečný točivý moment 850 N.m. Co z toho plyne je celkem zřejmé, Touareg se tím zařadil do výjimečné skupinky ďábelsky rychlých a silných SUV, jakými jsou například Mercedes ML63 AMG, Jeep Crand Cherokee SRT-8 či Porsche Cayenne GTS a Turbo. Pokud se vlastníci těchto vozidel budou před svými konkurenty něčím kasat, majitel Touaregu R50 může s klidem prohlásit, že právě jeho vůz disponuje největším točivým momentem v sériové produkci. 850 N.m je opravdu úctyhodná hodnota, a tak se není čemu divit, že jedinou možnost, jak jej dostat na všechna čtyři kola, představuje šestistupňová samočinná převodovka Tiptronic s inteligentním programem DSP, který přizpůsobuje řazení stylu jízdy. Volič převodovky lze samozřejmě přesunout do modu manuálního řazení, popřípadě si připlatit za „pádla“ pod volantem, kterým se jednotlivé stupně ovládají, ale s ohledem na neskutečný zátah motor je to celkem zbytečná investice.

Jedeme!

Po stisknutí startovacího tlačítka a krátkém žhavení se tento živel pomalu probudí a o své existenci dává vědět docela vzdáleným a hlubokým zvukem, který okamžitě zesílí, jakmile trochu „polechtáte“ pedál plynu. Chvilku počkám, než se desetiválec dostane na správnou teplotu, a mohu vyrazit. Popravdě řečeno, jízda s tímto modelem je víc než jednoduchá, protože řízení poslouchá na slovo a reakce na sešlápnutí plynového pedálu je okamžitá a velmi rozhodná, stejně jako je účinek dostatečně dimenzovaných a větraných kotoučových brzd. A tak základním cílem při ovládání tohoto automobilu je nenechat se úžasným zvukem motoru a suverénními jízdními vlastnostmi vyprovokovat k nemístně rychlé jízdě a udržet své řidičské choutky na uzdě. Ono to ostatně hned něco stojí navíc (ve městě se spotřeba šplhá až k 18 l/ 100 km), jakmile byste chtěli tlačit pedál plynu až podlaze. Jelikož model R50 patří skoro na vrchol modelové řady Touareg, je výjimečná oproti standardním pěti- a šestiválcovým verzím také jeho výbava. Kromě zmíněného Tiptronicu je součástí tohoto modelu vzduchové odpružení, snížený sportovní podvozek a elektronicky regulované tlumiče, které eliminují náklon karoserie v zatáčkách, při brzdění a akceleraci. A to je voda na mlýn neskutečnému zátahu pohonné jednotky, neboť i při maximální akceleraci se automobil nijak nezhoupne, stejně jako se poslušně chová při dynamickém průjezdu zatáčkou, kdy jej výrazně nerozhodí ani nečekané ubrání plynu. S Touaregem R50 je možné dosahovat vysokých jízdních průměrů nejen na dálnici a ve srovnání s konkurencí, která používá výhradně zážehové motory lze v rozumných mezích udržet i spotřebu paliva. Komu by se průměr 13,5 litru na 100 km zdál příliš velký, ať se podívá, kolik benzinu spolyká například Mercdes ML63 AMG nebo Range Rover Sport Supercharged.

Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 4 - _8190379Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 5 - _8190372Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 6 - _8190320

Neztratí se ani v terénu

Vyrazili jsme s R50 také do lehkého terénu, neboť jeho výbava je na to samozřejmě připravena. Nicméně se ukázalo, že limitujícím faktorem budou v tomto případě drahé silniční jednadvacetipalcové pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx, které i na suché šotolině kloužou, i když trakce tomuto automobilu, díky účinnému pohonu všech kol se zavíratelným mezinápravovým diferenciálem a terénní redukcí rozhodně nechybí. Zvenku poznáte R50, pokud nebude v blankytně modrém peleťovém metalickém laku „Biscay“, podle jednadvacetipalcových kol Omanyt, speciálně tvarovaných nárazníků a rozšířených podběhů, které skrývají větrané kotoučové brzdy s modře lakovanými třmeny. Na rozdíl od běžných Touaregů má R50 nárazníky lakované celé, stejně jako spodní část boků.

Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 7 - _8190401Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 8 - _8190403Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 9 - _8190425

Výbava na úrovni

Uvnitř vozidla je vidět, že se nešetřilo kůží, kterou vkusně doplňuje hliníkový dekor středového panelu a palubní desky. Loga R50 najdete na nerezových prazích, hlavových opěrkách a v neposlední řadě se tento motiv objevuje i na pedálech z ušlechtilé oceli. Výbava je už v základu neobyčejně bohatá, připlatit si budete muset pouze za navigační systém RNS 510, popřípadě za špičkovou audiosoustavu Dynaudio s digitálním zesilovačem, deseti reproduktory a výkonem 600 W. Velmi dobře však hraje i základní audio Delta o výkonu 300 W, které je také v ceně modelu stejně jako natáčecí bi-xenonové světlomety nebo všestranně elektricky seřiditelná, vyhřívaná a sportovně tvarovaná přední sedadla s vytlačeným logem R50. I přes veškerý komfort je možné u tohoto modelu dále utrácet, pokud budete mít zájem například o užitečný adaptivní tempomat Front Scan, který radarem sleduje odstup od vozidel před vámi a je schopen vůz v případě potřeby zastavit. Další pomůckou je třeba systém Side Scan, který pro změnu pomocí kamery sleduje okolo jedoucí automobily v tzv. mrtvém úhlu a včas na ně řidiče upozorní. I když Volkswagen Touareg je již pomalu ale jistě za zenitem své mimořádně úspěšné kariéry a ve Wolfsburgu již určitě intenzivně pracují na jeho nástupci, špičkové provedení R50 mě přesvědčilo o tom, že tento model je v mnohém nadčasový a v současné mimořádně tvrdé konkurenci v segmentu luxusních SUV má stále své pevné místo.

Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 10 - _8200492Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 11 - _8200483Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 12 - _8200480Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 13 - _8200479Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 14 - _8200526Test Volkswagen Touareg R50: silák z Wolfsburgu - 15 - _8200496

Technické údaje

Motor: Vpředu podélně uložený přeplňovaný vznětový vidlicový desetiválec. Zdvihový objem 4921 cm3. Největší výkon 258 kW (350 k) při 3500 1/min. Největší točivý moment 850 N.m při 2000 1/min. Samočinná šestistupňová převodovka s možností sekvenční volby jednotlivých rychlostních stupňů. Stálý pohon všech kol, terénní redukce.

Karoserie: Pětidveřové SUV. Objem palivové nádrže 100 l.

Rozměry a hmotnosti: Délka 4754 mm, šířka 1977 mm, výška 1703 mm. Rozvor 2855 mm. Pohotovostní/užitečná hmotnost 2602/598 kg. Objem zavazadlového prostoru 0,555 m3.

Jízdní výkony: Nejvyšší rychlost 235 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,7 s. Spotřeba (město/mimo město/kombinace) 17,7/9,6/12,6 l/100 km.

Cena základního provedení vč. DPH: 2 366 000 Kč

Jiří Kaloč

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.