Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty

Pro vyznavače turbodieselových motorů je nový Golf GTD něco jako pro příznivce zážehových turbomotorů jeho bratr GTI. My jsme si červeného fešáka vyzkoušeli a hned na úvod musím říci, že jsme nebyli nijak zklamáni.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty

5.5.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek

Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pro vyznavače turbodieselových motorů je nový Golf GTD něco jako pro příznivce zážehových turbomotorů jeho bratr GTI. My jsme si červeného fešáka vyzkoušeli a hned na úvod musím říci, že jsme nebyli nijak zklamáni.

Označení GTD se objevilo v nejpopulárnější modelově řadě wolfsburgského výrobce poprvé v roce 1982, kdy byl představen Golf první generace s přeplňovaným vznětovým motorem 1,6 litru. Letos se na autosalonu v Lipsku představil jeho nástupce vybavený dvoulitrovým turbodieselem s přímým vstřikováním common-rail.

I když spotřeba bude přibližně stejná, jízdní výkony novinky ve srovnání s předchůdcem působí jako nadílka z jiné planety. Jenže srovnávat výkon 51 kW tehdejšího motoru s nepřímým vstřikováním o objemu 1,6 litru, se současnými 125 kW je vůči Golfu-dědečkovi nefér, přestože jeho pravnuk má dnes o půl tuny vyšší hmotnost (1 431 kg oproti 936 kg). Modelová řada Golf urazila od svého vzniku (v roce 1974) pořádný kus cesty, stejně jako celý automobilový průmysl. Na rozdíl od populárního GTI, které provází všechny generace, se modely s označením GTD po ukončení výroby druhé generace (1,6 TD - 59 kW) z nabídky vytratily a byly nahrazeny verzemi GT, které se staly mezistupněm od standardního Golfu ke kultovnímu GTI.

Od třetí generace byla totiž samostatně ceněnou známkou zkratka TDI (od roku 1993 model GT 1,9 TDI - 66 kW), která označovala tehdy unikátní motory s přímým vstřikováním paliva, a tak se „gétédéčko“ znovu objevuje až v aktuální šesté generaci. Tato změna v označení současně charakterizuje použití nové technologie. Dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 125 kW totiž disponovala i pátá generace Golfu, ovšem jednalo o známé motory se vstřikováním čerpadlo-tryska, zatímco „šestka“ disponuje výhradně motory common-rail s piezoelektrickými vstřikovači, které zaručují nejen vysoký výkon a nízkou spotřebu, ale také kultivovanější projev.

I když výkonově je GTD hluboko pod GTI (155 kW), snaží se svůj handicap dohnat relativně vyšśím výkonem v nižších otáčkách (maximum točivéhpo momentu 350 N.m automobil nabízí v rozpětí otáček 1750 až 2500 1/min.) Reakce vozidla na sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu je tak velmi působivá. Po odmlce před natlakováním turbodmychadla totiž najednou dostanete pořádný kopanec do zad. Zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,1 s je sice horší než u GTI (6,9 s) stejně jako nejvyšší rychlost 220 km/h, ale i tak se jedná o nadprůměrné hodnoty, které umožní bez problémů dosahovat vysokých jízdních průměrů na dlouhých trasách a zároveň nabídnou radost z velmi svižné jízdy po opuštěných silnicích plných horizontů a zatáček.

Golf GTD má poháněna pouze přední kola a narozdíl od GTI mu chybí elektronický závěr předního diferenciálu XDS, přesto je přenos síly motoru na vozovku bezproblémový. Z hlediska sportovní jízdy není samozřejmě optimální uložení motoru vpředu a pohon předních kol, tvůrci dnešních ostrých hatchbacků se s tím ale dokáží vyrovnat a snaží se své modely vyvážit tak, aby byla maximálním způsobem potlačena jejich nedotáčivost. To se podařilo také u nové generace Golfu GTD, který má stejně jako GTI snížený sportovní podvozek (o 20 mm vpředu a 15 mm vzadu).

Testovaný automobil navíc disponoval příplatkovým systémem DCC s nastavitelnými tlumiči v závislosti na kvalitě vozovky a přizpůsobení posilového účinku řízení podle jednotlivých režimů (Sport, Normal, Comfort). I když velmi přesné řízení s perfektní odezvou zaslouží rozhodně pochvalu, mezi jednotlivými režimy tlumení zase takový rozdíl není. Verze GTD má tak jako tak tužší odpružení a nízkoprofilové pneumatiky rovněž komfortu právě nepřidají. Přesto nemohu říct, že by byl tento automobil nějak extrémně nepohodlný. Vyspělý podvozek se zadní čtyřprvkovou nápravou a adaptivním tlumením si naopak dokáže velmi dobře poradit s menšími příčnými nerovnostmi a zároveň se automobil v zatáčkách výrazněji nenaklání.

Stejně jako nové GTI, tak také model GTD můžete mít s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou, nebo s „automatem“ DSG, což byl i případ testovaného automobilu. Tahle převodovka disponuje pouze šesti stupni, neboť nová sedmistupňová z modelů 1,6 litru a 1,4 litru TSI má suchou spojkou a umí přenášet točivý moment jen do hodnoty 250 N.m. To ale nevadí. Převodovka pracuje neuvěřitelně rychle, pokud s vozem rovnoměrně zrychlujete v přímém směru. Ve sportovním režimu „S“ udržuje otáčky motoru a s nimi i tlak turbodmychadla v pohotovosti pro rychlejší reakci na sešlápnutí plynového pedálu, a navíc ji můžete pomáhat řazením prostřednictvím pádel na volantu. Pokud se budete pohybovat v režimu „S“ nečekejte od tohoto turbodieselu žádnou velkou skromnost, neboť v tu chvíli spotřeba vyskočí i vysoko nad desetilitrovou hranici. Jinak dokáže být GTD s DSG velmi úsporné a při konstantní rychlosti na dálnici v rámci předpisů se opravdu nedostanete nad 7 litrů na 100 km, takže dojezd automobilu s 55litrovou nádrží může sahat až daleko za hranici 800 km.

Z hlediska designu toho mají modely GTI a GTD společného více, než byste si mysleli. Týká se to hlavně přední masky, se strukturou plástve, a nárazníku s tím rozdílem, že GTD má chromové orámování místo červeného, a vzadu nenajdete oddělené koncovky výfuku. U dieselové varianty sice nedostanete osmáctipalcová kola z lehkých slitin s typickým „pětidírovým“ designem a černými vnitřky, nicméně desetipaprsková kola mu také moc sluší, stejně jako interiéru sedne károvaný potah anatomicky tvarovaných sedadel a „formulový“ volant se zploštělou spodní částí.

Golf GTD není rozhodně levná záležitost. Přes bohatou základní výbavu je v ceníku ještě spousta dalších položek, které budou pro fanoušky těchto automobilů určitě velmi lákavé, takže vysněný automobil může být ještě o pár desítek tisíc dražší. Nutno ale dodat, že ve své segmentu patří Golf rozhodně mezi prémiové modely, které si svou cenu drží i při následném prodeji.

Nový Golf GTD představuje příjemné spojení dynamiky a nízkých provozních nákladů. Fandové vysokootáčkových „benzinů“ nad ním sice budou ohrnovat noc, ale pro příznivci nafty by to byl určitě vysněný ideál, který však bohužel „něco“ stojí.


Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 1 - VW_Golf_GTD_16Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 2 - VW_Golf_GTD_17Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 3 - VW_Golf_GTD_18Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 4 - VW_Golf_GTD_19Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 5 - VW_Golf_GTD_7Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 6 - VW_Golf_GTD_8Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 7 - VW_Golf_GTD_9Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 8 - VW_Golf_GTD_2Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 9 - VW_Golf_GTD_1Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 10 - VW_Golf_GTD_10Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 11 - VW_Golf_GTD_11Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 12 - VW_Golf_GTD_12Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 13 - VW_Golf_GTD_13Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 14 - VW_Golf_GTD_14Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 15 - VW_Golf_GTD_15Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 16 - VW_Golf_GTD_6Test Volkswagen Golf GTD: radost s vůní nafty - 17 - VW_Golf_GTD_5

Technické údaje

Volkswagen Golf GTD 2,0 TDI DSG

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva common-rail. Rozvod DOHC.
Objem: 1968 cm3
Největší výkon: 125 kW (170 k) při 4200 1/min.
Největší točivý moment: 350 N.m při 1750-2500 1/min.
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Šestistupňová dvouspojková samočinná převodovka. Pohon předních kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 220 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,1 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: - l
Mimo město: - l
Kombinovaná: 5,6 l
Objem palivové nádrže: 55 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 204 mm
Šířka: 1 759 mm
Výška: 1 479 mm
Rozvor náprav: 2 670 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 431 kg
Užitečná hmotnost: 481 kg
Základní objem zavazadlového prostoru: 350 l

Výbava a cena

Základní cena: 706 900 Kč

Cena testovaného modelu: -

Roman Kalina

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše