Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií
7.4.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Už ne Impreza XV, jen XV. Už čistě jako rádoby samostatný model. Dokáže nové Subaru zaujmout i „nesubaristy”?
Přehled kapitol
Stejně jako v životě lidí, i u automobilek občas dochází k situacím, kdy se musí něco změnit. Kdy je potřeba opustit zaběhané koleje a do šedi běžného dne vnést trochu barev. V mé aprílové mystifikaci, v jejímž případě doufám, že nebudu prorokem, zaznělo několik reálných faktů. Subaru opravdu je z celosvětového hlediska trpaslíkem a chce-li na nebi udržet své souhvězdí, musí zvýšit svou ziskovost. Naštěstí na to nejde zahozením tradic v podobě opuštění symetrického pohonu všech kol, přesto se snaží svou cílovou skupinu rozšířit.
Subaru se až doposud výrazně orientovalo na zákazníky, kterým primárně jde o schopnosti jejich vozu a kteří jsou kvůli nim ochotni autu odpustit, že nemá karoserii dle poslední módy či interiér plný měkčených plastů. Vyrábělo relativně malé osobáky se spolehlivým pohonem všech kol, které se tolik osvědčily v oblastech, kde není nouze o sníh či led. Jeho výhodou bylo, že toto teritorium mělo v podstatě pro sebe. Navíc se dokázalo výrazně prosadit v rallye, tedy v disciplíně, kde hrají prim jízdní schopnosti doplněné odolností.
Popularita aut s pohonem všech kol rostla s tím, jak se čtyřkolky stávaly dostupnější. Kdysi dávno jste si mohli koupit Jeep Willys, který se sice prohrabal všude, ale komfortu moc nepobral. Pak přišly off-roady, které zvládly téměř totéž, už do nich nepršelo, ale silnice rozhodně nebyly jejich revírem. Pak přišla Honda CR-V s připojitelným pohonem zadní nápravy a ejhle, najednou má čtyřkolku podobného ražení v nabídce úplně každý. Subaru už tak k úspěchu nestačí jen říct, my máme nejlepší systém pohonu všech kol, chce k němu začít přidávat i něco navíc.
Tím něčím je schopnost přitáhnout zákazníka, kterému je jedno, jak ten pohon všech kol funguje. Zákazníka, který žije ve městě, je „trendy”, chce mít čtyřkolku se zvýšenou světlou výškou pro případ, že ho popadne touha vyrazit za dobrodružstvím na Šumavu, a přitom většinu času stejně stráví hledáním místa, kam by tu svou plechovku zaparkoval. Subaru XV má být přesně tím, co by mělo splnit všechny jeho potřeby. A současně ho má nakazit tím správným Subaru-postižením, které z něj učiní věrného zákazníka.
Dříve, než se pustím do zkoumání vlastností nového XV, rád bych provedl malý exkurz do historie. Jak už jste se mohli dočíst v našem ohlédnutí za historií celé značky, Subaru si s pohonem všech kol začalo hrát už v roce 1971. V průběhu následujících let v jeho vývoji pokračovalo, nikdy se však nepouštělo do „terénních” aplikací. Až v roce 1994 se na New York Auto Show objevil model Legacy Outback. V první fázi to bylo jen obyčejné Legacy kombi vyšperkované sadou plastových dílů do drsnější podoby. Málo známý je u nás fakt, že stejně v roce 1995 vznikl Outback Sport, což byla oplastovaná Impreza první generace.
Byť stále měla velmi blízko k tehdejšímu Legacy, druhá generace Outbacku byla prezentována jako samostatný model. Mimochodem, věděli jste, že se vyráběla i jako sedan? Ta už k odolnějšímu vzhledu přidala i zvýšenou světlou výšku. V té době už se ale po (ne)cestách proháněl Forester. Jako základ posloužila Impreza, ovšem vyšší světlá výška a vyšší posez spíše připomínaly SUV. Tento kříženec malého kombi a SUV se měl postavit právě Hondě CRV a Toyotě RAV. Při uvedení ho Subaru charakterizovalo sloganem „SUV Tough, Car Easy”, volně přeloženo: odolný jako SUV, ovladatelný jako auto. Forester byl trefou do černého a za těch 15 let, co je v prodeji, se vypracoval na jeden z nosných modelů značky.
Jenže nám taky povyrostl, současná generace už toho z normálního osobáku má v sobě asi tolik, jako Zdeněk Troška z Felliniho. V nabídce Subaru se tak objevila díra, kterou se pokusilo zaplnit modelem Impreza XV. Opět použilo osvědčený recept, vzalo běžnou Imprezu, navěsilo na ni plasty, nalepilo označení a bylo hotovo. Abych mu nekřivdil, hotovo bylo jen v Evropě, jinde měla Impreza XV i větší světlou výšku. Nedohledal jsem, jak to bylo jinde, ale v Čechách se to ukázalo jako atraktivní (v rámci nabídky Subaru) recept.
Vznik nového XV, to je opět ten samý příběh. Základ sdílí s novou Imprezou, už se ale tváří jako samostatný model. Dokonce tak samostatný, že ji v podstatě nahrazuje. Zvolilo Subaru správnou strategii, když vstoupilo do stejné řeky? Dokáže XV navázat na někdejší úspěch Foresteru a pomoci automobilce k růstu prodejů? Nevím, na to nedokážu odpovědět, o XV samotném vám ale leccos prozradit můžu.
Velké městské auto, opravdu?
Jak už jsem naznačil, XV zapadá na místo, které kdysi vytvořil první Forester. Perličkou je, že pokud si srovnáte jejich délku, je na milimetr shodná. Ve všech ostatních parametrech jej překonává, je vyšší, širší, má delší rozvor, větší světlou výšku a je těžší. A zatímco Forester vlastně bylo kombi, XV je hatchback. Forester byl oplastovaný a většina dobových fotografií jej zobrazovala mimo zpevněné cesty. XV má ochranných plastů minimum a na prvních oficiálních obrázcích jej vidíme výhradně ve městském prostředí. Doba se prostě změnila, XV sice začíná na stejném místě, jeho směřování je jiné. XV jasně dává najevo, že ono tu není kvůli výletům do divočiny, jeho hájemstvím má být, slovy Subaru, „Urban Adventure”, dobrodružství ve městě.
První dojem, který jsem z auta měl při setkání na živo, byl, že to není žádný drobek. Může se tvářit, jako hatchback nižší střední třídy na zvýšeném podvozku, v reálu působí jako pořádný kus auta. I ve chvíli, kdy jsme postavili vedle sebe minulé a nové XV, bylo to nové všeobecně hodnoceno jako značně větší. Jenže chyba lávky. Vemte si do ruky tabulky a zjistíte, že novinka je delší jen o 2 cm, širší o jeden a vyšší o 5 cm. Podívejte se na fotografii, kde stojí obě auta naproti sobě. Odmyslete si zvýšený postoj a ejhle, rozdíl je ten tam.
Podrobnější pohled ukáže, proč vlastně XV působí větším dojmem, než ve skutečnosti je. Může za to nafouknutá přední kapota, která má změkčit přistání chodcům, kteří se v městské džungli připletou pod kola. Také v případě, že pod kapotou bude přeplňovaný motor, u XV to bude výhradně diesel, jí zůstane tato podoba, kaplička vstupu vzduchu k mezichladiči je minulostí. Kapotu podporují výrazné oblouky nad podběhy kol a přerostlý zadní nárazník. Zapomenout nelze na 17" palcová litá kola obutá do pneumatik o pořádném profilu. To vše zkombinováno s vysokým postojem. Myslím, že zde se Subaru podařil jeho cíl dát zákazníkům auto, které splní jejich potřebu řídit „pořádné auto”. Není nad pocit sucha a bezpečí.
Následující >1 / 6
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 9 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 10 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva