Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru WRX STI Sedan: vítej zpátky
14.4.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek
Impreza sice přišla o své jméno, konečně se ale vrátila s karoserií sedan a svým proslulým křídlem. Už bylo opravdu na čase.
Přehled kapitol
Subaru Impreza WRX STI se od příchodu modelového roku 2011 jmenuje pouze Subaru WRX STI. Automobilka tak chce jednoznačně odlišit běžná provedení od svého vrcholného a pro mnohé až ikonického modelu. Podle mého názoru může dělat co chce, stejně všichni budou „estíčíku“ říkat dále Impreza. Lehký facelift pro letošní rok ale nepřinesl pouze škrty v názvu, objevily se ještě dvě velmi podstatné změny. Zaprvé byl upraven podvozek. Konkrétně vůz dostal nové stabilizátory a musím uznat, že tahle na první pohled decentní novinka se v praxi projevila nečekaně silně. No a zadruhé, jak už asi mnozí z vás vědí, po delší době je možné objednat si WRX STI s karoserií sedan. Otevírejte šampaňské a slavte, jak hlásí reklamní kampaň: „Křídlo je zpět.“
Když byl světu v roce 2008 poprvé představen nový speciál pro závody seriálu WRC, všichni se nestačili divit. Tehdy ostrá Impreza vyrazila na sportovní tratě a také k zákazníkům pouze a jenom s karoserií hatchback. Byl to přinejmenším odvážný krok, ale opodstatněný, hlavně v Evropě. Na zdejších trzích totiž pětidveřové karoserie letí a to se také na prodejích obyčejné Imprezy projevilo. Když pak přišel pod kapotu naftový boxer, vznikl pro Evropany velmi zajímavý automobil. Sedan nezmizel, nadále se na jiných trzích nabízel, jenže ne ve spojení s STI, což mnozí z nás nemohli strávit. Některá auta jsou zkrátka legendami a na ně se nesahá. Ale nechme historii stranou. Subaru WRX STI je konečně zase sedan a tím je „prohřešek“ automobilky zapomenut. Otázkou zůstává jediné: jak jezdí?
Ještě než se pustíme do rozklíčování této otázky připomeňme, že současné STI jsme pro vás kdysi již podrobně otestovali ve verzi hatchback a dnes se do detailů nebudeme věnovat všem aspektům zkoušeného vozu. Zaměříme se spíše na specifika verze sedan, rozdíly oproti sedanu a případná nová zjištění k dříve popisovaným skutečnostem.
Modrá je zatraceně dobrá
Vzhled vždy patřil k silným stránkám WRX STI a ne jinak tomu je i u aktuálního provedení. Na první pohled je vidět, že veškeré úpravy oproti civilní verzi mají své opodstatnění. Nejsou to laciné náhražky udělané jen tak na oko. Impreza, tedy pardon WRX STI, se hrdě hlásí ke svému soutěžnímu bratříčkovi. Podle některých byla sice předchozí generace hezčí, já ale tvrdím, že každá má něco do sebe a když toto auto potkáte v reálu na silnici, určitě mi dáte zapravdu.
Velkou parádu dělají výrazně vytažené blatníky vpředu zakončeny výdechem pro odvětrávání brzd. Přední nárazník dostal spodní spoiler a samozřejmě nesmí chybět velký nasávací otvor na kapotě, který je jedním ze dvou naprosto typických prvků nejrychlejšího STI. Tím druhým není nic jiného, než obrovské křídlo umístěné na víku zavazadelníku. Ne vždy je ale součástí standardní výbavy (výbava Top ho nemá) a věřte, nebo ne, najdou se tací zákazníci, kteří si pořídí WRX STI Sedan bez spoileru. Řekněte, dovedete si představit tohle legendární auto bez křídla? Já rozhodně ne. Měl jsem to štěstí prohlédnout si takový kousek přímo na silnici a abych pravdu řekl, něco mu prostě chybí. Navíc zadní partie jsou dost kulaté a tak trochu k autu nepasují, což se bez slavného křídla projeví v plné síle.
Další pro tento vůz typickou záležitostí je barva karoserie. Možná jste zaznamenali v nedávné minulosti na konkurenčních motoristických webech testy Imprezy WRX STI s karoserií hatchback v bílé barvě. I ona vypadá dobře, ale není to ono. Za typickou modrou metalízu se připlácí 10 800 Kč a když už budete u toho doplácení, nezapomeňte na zlatá kola. Získáte tak naprostou klasiku, tedy alespoň na pohled.
V interiéru žádné překvapení
Ať si vyzkoušíte Imprezu, Legacy nebo Forester, v interiéru se pokaždé setkáte v podstatě s jedním a tím samým provedením: střídmý design, žádné zbytečnosti navíc, žádná pastva pro oči... Ani WRX STI se v tomto ohledu neliší, ale na rozdíl od svých sourozenců to absolutně nevadí a naopak by se skoro dalo říci, že je zde i v rámci základní výbavy několik zbytečností. Klimatizace? Autorádio? Podsvícené prahy? K čemu? To je ovšem pohled zarytého fanouška nejrychlejšího Subaru. V dnešní době jsou i zájemci o sportovní svezení rozmazlení a hlavně i sama automobilka prezentuje WRX STI jako vůz, se kterým se dá řádit na okreskách a večer jet v poklidu a se vším “komfortem“ odjet do divadla. Alespoň že si můžeme vybírat ze dvou úrovní výbavy, přičemž ta levnější a chudší je určena každému, kdo raději než rádio poslouchá zvuk přeplňovaného boxeru.
Jak jsem napsal výše, STI WRX má interiér velmi podobný tomu, který známe z jeho klidnějších sourozenců. Hlavním rozdílem jsou výborné sportovní sedačky a loga STI umístěná na volantu, před řadicí pákou nebo na zmíněných sedadlech. V prvních chvílích jsem si říkal, že by uvnitř mohlo Subaru ještě ledacos zlepšit a přidat pár změn, které by do kabiny vnesly více sportovního ducha, jenže opět se musím ptát sám sebe, čemu by to vlastně prospělo. Interiér ať je, jaký chce, jakmile jsem vůz poprvé pod plynem protáhl zatáčkou, bylo mi úplně jedno, jestli mám na palubní desce takové nebo makové plasty nebo jestli jsou na sedačkách „cool“ loga či nikoliv. Za toto auto zkrátka hovoří činy.
Sluší se ale dodat, že i roli obyčejného auta pro obyčejné účely splní WRX STI bez nejmenšího problému. Překvapením pro mě byl dostatek místa pro zadní cestující. Když na to přijde, můžete dokonce sklopit jejich opěradla a převážet nějaké ty delší předměty. Oproti hatchbacku ale nabízí sedan menší zavazadelník. Pouze 301 litrů. Vadí to někomu?
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 42 minutami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 2 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis