Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru WRX STI Sedan: vítej zpátky
14.4.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek
Impreza sice přišla o své jméno, konečně se ale vrátila s karoserií sedan a svým proslulým křídlem. Už bylo opravdu na čase.
Přehled kapitol
Subaru Impreza WRX STI se od příchodu modelového roku 2011 jmenuje pouze Subaru WRX STI. Automobilka tak chce jednoznačně odlišit běžná provedení od svého vrcholného a pro mnohé až ikonického modelu. Podle mého názoru může dělat co chce, stejně všichni budou „estíčíku“ říkat dále Impreza. Lehký facelift pro letošní rok ale nepřinesl pouze škrty v názvu, objevily se ještě dvě velmi podstatné změny. Zaprvé byl upraven podvozek. Konkrétně vůz dostal nové stabilizátory a musím uznat, že tahle na první pohled decentní novinka se v praxi projevila nečekaně silně. No a zadruhé, jak už asi mnozí z vás vědí, po delší době je možné objednat si WRX STI s karoserií sedan. Otevírejte šampaňské a slavte, jak hlásí reklamní kampaň: „Křídlo je zpět.“
Když byl světu v roce 2008 poprvé představen nový speciál pro závody seriálu WRC, všichni se nestačili divit. Tehdy ostrá Impreza vyrazila na sportovní tratě a také k zákazníkům pouze a jenom s karoserií hatchback. Byl to přinejmenším odvážný krok, ale opodstatněný, hlavně v Evropě. Na zdejších trzích totiž pětidveřové karoserie letí a to se také na prodejích obyčejné Imprezy projevilo. Když pak přišel pod kapotu naftový boxer, vznikl pro Evropany velmi zajímavý automobil. Sedan nezmizel, nadále se na jiných trzích nabízel, jenže ne ve spojení s STI, což mnozí z nás nemohli strávit. Některá auta jsou zkrátka legendami a na ně se nesahá. Ale nechme historii stranou. Subaru WRX STI je konečně zase sedan a tím je „prohřešek“ automobilky zapomenut. Otázkou zůstává jediné: jak jezdí?
Ještě než se pustíme do rozklíčování této otázky připomeňme, že současné STI jsme pro vás kdysi již podrobně otestovali ve verzi hatchback a dnes se do detailů nebudeme věnovat všem aspektům zkoušeného vozu. Zaměříme se spíše na specifika verze sedan, rozdíly oproti sedanu a případná nová zjištění k dříve popisovaným skutečnostem.
Modrá je zatraceně dobrá
Vzhled vždy patřil k silným stránkám WRX STI a ne jinak tomu je i u aktuálního provedení. Na první pohled je vidět, že veškeré úpravy oproti civilní verzi mají své opodstatnění. Nejsou to laciné náhražky udělané jen tak na oko. Impreza, tedy pardon WRX STI, se hrdě hlásí ke svému soutěžnímu bratříčkovi. Podle některých byla sice předchozí generace hezčí, já ale tvrdím, že každá má něco do sebe a když toto auto potkáte v reálu na silnici, určitě mi dáte zapravdu.
Velkou parádu dělají výrazně vytažené blatníky vpředu zakončeny výdechem pro odvětrávání brzd. Přední nárazník dostal spodní spoiler a samozřejmě nesmí chybět velký nasávací otvor na kapotě, který je jedním ze dvou naprosto typických prvků nejrychlejšího STI. Tím druhým není nic jiného, než obrovské křídlo umístěné na víku zavazadelníku. Ne vždy je ale součástí standardní výbavy (výbava Top ho nemá) a věřte, nebo ne, najdou se tací zákazníci, kteří si pořídí WRX STI Sedan bez spoileru. Řekněte, dovedete si představit tohle legendární auto bez křídla? Já rozhodně ne. Měl jsem to štěstí prohlédnout si takový kousek přímo na silnici a abych pravdu řekl, něco mu prostě chybí. Navíc zadní partie jsou dost kulaté a tak trochu k autu nepasují, což se bez slavného křídla projeví v plné síle.
Další pro tento vůz typickou záležitostí je barva karoserie. Možná jste zaznamenali v nedávné minulosti na konkurenčních motoristických webech testy Imprezy WRX STI s karoserií hatchback v bílé barvě. I ona vypadá dobře, ale není to ono. Za typickou modrou metalízu se připlácí 10 800 Kč a když už budete u toho doplácení, nezapomeňte na zlatá kola. Získáte tak naprostou klasiku, tedy alespoň na pohled.
V interiéru žádné překvapení
Ať si vyzkoušíte Imprezu, Legacy nebo Forester, v interiéru se pokaždé setkáte v podstatě s jedním a tím samým provedením: střídmý design, žádné zbytečnosti navíc, žádná pastva pro oči... Ani WRX STI se v tomto ohledu neliší, ale na rozdíl od svých sourozenců to absolutně nevadí a naopak by se skoro dalo říci, že je zde i v rámci základní výbavy několik zbytečností. Klimatizace? Autorádio? Podsvícené prahy? K čemu? To je ovšem pohled zarytého fanouška nejrychlejšího Subaru. V dnešní době jsou i zájemci o sportovní svezení rozmazlení a hlavně i sama automobilka prezentuje WRX STI jako vůz, se kterým se dá řádit na okreskách a večer jet v poklidu a se vším “komfortem“ odjet do divadla. Alespoň že si můžeme vybírat ze dvou úrovní výbavy, přičemž ta levnější a chudší je určena každému, kdo raději než rádio poslouchá zvuk přeplňovaného boxeru.
Jak jsem napsal výše, STI WRX má interiér velmi podobný tomu, který známe z jeho klidnějších sourozenců. Hlavním rozdílem jsou výborné sportovní sedačky a loga STI umístěná na volantu, před řadicí pákou nebo na zmíněných sedadlech. V prvních chvílích jsem si říkal, že by uvnitř mohlo Subaru ještě ledacos zlepšit a přidat pár změn, které by do kabiny vnesly více sportovního ducha, jenže opět se musím ptát sám sebe, čemu by to vlastně prospělo. Interiér ať je, jaký chce, jakmile jsem vůz poprvé pod plynem protáhl zatáčkou, bylo mi úplně jedno, jestli mám na palubní desce takové nebo makové plasty nebo jestli jsou na sedačkách „cool“ loga či nikoliv. Za toto auto zkrátka hovoří činy.
Sluší se ale dodat, že i roli obyčejného auta pro obyčejné účely splní WRX STI bez nejmenšího problému. Překvapením pro mě byl dostatek místa pro zadní cestující. Když na to přijde, můžete dokonce sklopit jejich opěradla a převážet nějaké ty delší předměty. Oproti hatchbacku ale nabízí sedan menší zavazadelník. Pouze 301 litrů. Vadí to někomu?
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před hodinou - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 2 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 4 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva