Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru Impreza STi: vlk v rouše vlčím
8.9.2008 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Dnešní doba nepřeje skutečně sportovním automobilům. S vidinou vyšších zisků dnes automobilky rády „zneužívají” jmen sportovních ikon pro označení vozů, které s jejich předchozími generacemi nemají mnoho společného, jsou ale zajímavé pro mnohem širší okruh řidičů. Subaru jde tak trochu proti proudu - i když nová STi přináší ústupky ke kompromisům, pořád je naprosto jedinečným sportovním náčiním.
Přehled kapitol
Ve světě automobilismu najdeme jen málo tak zvučných jmen, jakým je Impreza STi. Pomineme-li supersporty a jiné výjimečné vozy s cenou ve výši mnoha milionů Kč, vystačily by nám na vyčíslení podobně slavných aut prsty jedné ruky. Recept na úspěch je přitom relativně jednoduchý - vezme se běžný sedan nižší střední třídy, na jehož základě se postaví plnohodnotný soutězní vůz pro rallye seriály nejvyšší úrovně. Potřebná homologační série pak neposlouží ani jako limitovaná edice pro pár vyvolených, ani jako ve výsledku docela jiný vůz, hřešící na své dobré jméno, ale jako široce dostupný automobil se skutečně sportovními vlastnostmi, který, s trochou nadsázky, stačí vyrámovat a můžete vyrazit na rallye.
I přesto, že podobnému projektu může dát za vznik prakticky jakákoli automobilka, podobnou cestou se krom Subaru vydalo jen Mitsubishi, v jehož lůnu se zrodila další japonská legenda, Lancer Evolution. Právě STi a Evo sváděly souboje v mnoha svých generacích nejen na sportovních kolbištích, ale i ve svých civilních verzích. Jednoznačného vítěze měly tyto souboje snad jen pro vyhraněné příznivce té či oné značky, s každou generací mohl být výše jeden i druhý. Bohužel, Lancer se ve své poslední desáté generaci vydal právě cestou „auta pro každý den”, je příliš těžký, příliš kompromisní a příliš pomalý a ač v něm zůstává spousta „zdravých genů”, charakteru svých předchůdců zdaleka nedosahuje.
Byli jsme tedy zvědavi, jak na tento úkrok Mitsubishi odpoví Subaru. Stala se i Impreza STi obětí „normalizace”, nebo jde stále svou cestou?
Vypadá jinak. A není to jedno?
První pohled na novou Imprezu STi naznačuje, že všechno bude jinak. Přesně takový je totiž její vzhled, který, snad krom barvy testované verze, nenavazuje na předchozí generace vozu vůbec ničím. Z Imprezy, která byla vždy sedanem, se rázem stal hatchback a nepamatuji, že bych potkal příznivce značky, který by to nesl jinak než nelibě. Poznámku: „nová Impreza se mi nelibí,” jsem za uplnyulý rok slyšel tolikrát...
Na obranu automobilky (dá-li se to v tomto případě tak nazvat) ale musím říci, že Impreza nikdy nebyla krásným autem, který by bodoval na Concours d'Elegance v Pebble Beach. Dokonce bych řekl, že byla téměř vždy ošklivá a abych si naběhl ještě více, řeknu ryze subjektivní soud, že je teď vlastně poprvé docela hezká. Problémem nové Imprezy není ve skutečnosti to, zda je hezká či nikoli, ale že je prostě dramaticky jiná. Subaru vždy stavělo na konzervativních zákaznících, kteří svoji značku milovali z důvodů, které se nedají nazvat racionálními, mají prostě rádi věci „tak, jak u Subaru jsou.” A nyní takové nejsou, alespoň na pohled...
Na druhou stranu si ale myslím, že Imprezu STi si v minulosti koupilo naprosté minimum „pozérů”, kteří chtěli mít „to auto, co v něm jezdí Colin”, podstatné byly její mimořádné vlastnosti, které byste u sebehezčího auta od konkurence hledali marně. A proto otevřeně říkám: není jedno, jak nová Impreza vypadá? Láskou k ní zahoříte kvůli jejím vlastnostem, ne kvůli jejímu vzhledu. Ten je sice jiný, zůstává ale rvavý, agresivní, nesmlouvavý. Za chvíli se podíváme, zda takové zůstaly i ony vlastnosti...
Průměrný interiér
Přiznám se, že obtížně hledám slova, kterými interiér nové Imprezy někam zasadit. Je totiž naprosto nezajímavý, a to jak použitými materiály, které rozhodně nemají v úmyslu konkurovat luxusním autům, tak zpracováním, které dá tu a tam znát své slabiny, tak i ostatně vzhledem, který je nápaditý asi tak jako šedá kravata. Nic není špatně, ale nic se nezdá být ani mimořádně povedené.
Zůstaňme tedy u několika detailů, které jsou vlastní verzi STi. Tím nejzajímavějším je nesporně volič SI-Drive na středovém tunelu, který umožňuje jak nastavení chování středového diferenciálu, tak především charakteru vozu resp. motoru a jeho reakcí na plynový pedál. Tři úrovně mají jméno Sport, Sport Sharp a Intelligent. K jejich vlivu na chování vozu se ještě dostanu, nicméně z názvů si asi každý snado domyslí minimálně to, co by dělat měly.
Další výjimečnosti jsou celkem obvyklé - sedačky, volant, nášlapy pedálů. Sedadla lze označit za povedená, sedáky i opěradla jsou dostatečně dlouhé, boční vedení solidní, možná jen příliš tvrdé. Pogumované kovové nášlapy pedálů slouží bez problémů, hůře už je na tom volant. Má sice obstojný průměr i tloušťku věnce, obšití kůží je ale uzavřeno stehem z nitě tak ostré, že vám při náročné jízdě bez rukavic doslova rozřeže ruce. Ale nebudeme kritizovat, v tomhle autě prostě platí: pánové, rukavice s sebou.
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 10 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva