Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Testy aut > Článek
Test Smart ForTwo mhd: lepší než MHD
25.5.2010 | David Siegl | Přidat příspěvek
Parkování a pohyb v stále houstnoucí dopravě nejen velkoměst mě přimělo vyzkoušet poslední generaci dvoumístného vozidla Smart ForTwo Coupé s pro Čechy tak trochu ironickým přívlastkem mhd značící prvek „micro hybrid drive”. Dokáže tento prcek konkurovat pověstné „socce”?
Dvoumístný Smart ForTwo asi netřeba dlouze představovat. Určitě jste toto vozítko už někde potkali v provozu či vecpáno do nějaké malé skuliny mezi jeho přímými konkurenty v městské džungli, vozy SUV. To je samozřejmě ironie, Smart sám v podstatě přímou konkurenci nemá. Jeho koncepce je unikátní, má osobité rozložení mechanických skupin, vnitřního prostoru i jinde neviděné celkové vnější rozměry. Proto ať už na účet Smartu padne jakákoliv kritika, nic to nezmění na faktu, že se jedná o výjimečné vozidlo v automobilové historii.
První věc, která překvapí při ježdění se Smartem, je podstatně delší doba potřebná k dostatečnému sžití s takto malým vozem. To v tom dobrém slova smyslu. Chvíli trvá přivyknout tomu, že předek končí zhruba tam, kde spodní okraj čelního skla a zadek jen několik desítek centimetrů za zády řidiče. Výrazně tomu pomáhá i zvýšená pozice sedadel. Ze začátku tak kolem sebe necháváte mnohem více místa než je ve skutečnosti potřeba. Jakmile ale dostanete Smarta do oka, začnou vám plně docházet jeho kvality a výhody ultra kompaktních rozměrů. A ty lze uplatnit stejně dobře jak při pohybu v dopravě, tak při parkování.
O Smartu se často hovoří jako o výborné nákupní tašce. Zkušenosti nabyté v průběhu týdenního testu však mluví trochu jinak. Mnohem lepší označení je totiž kabelka na kolech, či pojízdná aktovka na notebook a jeho příslušenství. Obecně ale platí, že přeprava hromady věcí není hlavní účelem tohoto mikro kupé. O to větší je pak překvapení, že samotný přístup do prostoru pro náklad je díky dvoudílným dveřím mnohem praktičtější než např. u Toyoty Aygo, která nabídne stejně velký zavazadelník. Přídavkem navíc je fakt, že samotné víko disponuje úložnou schránkou na drobné věci a zároveň může při vyklopení posloužit jako lavice s nosností 100 kilogramů.
Všechny modely Smart se mohou pochlubit pohonem zadní nápravy, který je často považován za synonymum řidičovy zábavy. V případě Smartu to samozřejmě neplatí. Ne že by zadní kola nešla dostat do smyku, mnohem dříve se ale pohrnete ze zatáčky ven v nedotáčivém smyku. V obou případech naštěstí včas pomůže elektronická stabilizace. Smart přes svůj kapesní půdorys není motokára, v jeho případě jde spíš o to v pořádku a bez újmy na zdraví docestovat z bodu A do bodu B. Zadní pohon tedy v tomto případě slouží jako dobrý pomocník při překonávání nájezdů a obrubníků, což se ve městě, kam je Smart určen, rozhodně hodí.
O pohon Smartu se stará benzinový agregát o objemu jednoho litru, který produkuje výkon 52 kW. V kombinaci s téměř muší hmotností v podobě 750 kilogramů zajišťuje příznivý poměr hmotnost/výkon. Když se k tomu připočte vhodné nastavení převodových stupňů, které hraje do karet městskému provozu a nebývalou ochotu tříválcového motoru k vytáčení, dostaneme velmi schopný automobil s roztomilou vizáží a nebývalou schopností takřka raketového startu, kterým na semaforech překvapíte okolní řidiče.
Smart je primárně městské vozítko, takže není velkým překvapením, že na otevřené silnici jízdními vlastnostmi příliš neohromí. Proto o jeho pravidelné používání na meziměstské či dokonce dálniční cestování nemůže být ani pomyšlení. Také proto vozidlu nemůžete mít za zlou jeho citlivost na boční vítr nebo značnou nervozitu na hrbolaté silnici. Občasný výlet mimo město ale zvládne maximální rychlost 145 km/h umožní dosáhnout i dálničního limitu. Pokud jde o odhlučnění a pohodlí v kabině, do stokilometrové rychlosti je celkový komfort více než dostatečný.
A abychom nezapomněli - testovaný model byl oproti běžné verzi vybaven úsporným systémem micro hybrid drive, který symbolizuje ona dvojsmyslná zkratka v názvu. Při jeho aktivaci funguje podobně jako systém Efficient Dynamics v BMW - disponuje funkcí start/stop a umí rekuperovat alespoň část brzdné energie skrze plné zapojení alternátoru při brzdění motorem. Přispívá tak k nižší spotřebě - Smart mhd umí dosáhnout průměrné spotřeby 4,3 l/100 km, tedy o 8 procent méně než standardní verze. Tato funkce tedy za cenu 5 000 Kč stojí rozhodně za uvážení, zrovna u městského auta bude mít smysl.
Technické údaje
Motor
Zážehový řadový tříválec
Objem: 999 ccm
Největší výkon: 52 kW (70 k) při 5800 1./min
Největší točivý moment: 92 N.m při 4500 1./min
Palivo: Benzin
Přenos výkonu: pětistupňová automatizovaná převodovka. Pohon zadních kol.
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 145 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: - l
Mimo město: - l
Kombinovaná: 4,3 l
Objem palivové nádrže: 33 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 2695 mm
Šířka: 1559 mm
Výška: 1542 mm
Rozvor náprav: 1867 mm
Pohotovostní hmotnost: 750 kg
Užitečná hmotnost: 270 kg
Ceny
Základní cena: 241 000 Kč
Cena testovaného modelu Smart ForTwo mhd Passion: 325 593 Kč
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 4 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 7 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva