Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Fabia Monte Carlo: vzhledem oslní, výkony méně
23.6.2011 | Adam Špaček | Přidat příspěvek
Vypadá jako přiostřené RS, jde však jen o vyfešákovanou Fabii slabších motorizací. Vyzkoušeli jsme verze 1,2 TSI a 1,6 TDI a víme jak jezdí.
Přehled kapitol
- Úvod, Vskutku sportovní vzhled, RS tak trochu i uvnitř
- Praktický leč poněkud tmavý interiér, Nejsilnější motorizace v praxi
- Za jízdy ovladatelnější, ale tvrdší, Závěr, Ceny, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie Škody Fabia Mote Carlo 1,6 TDI 77 kW
- Kompletní fotogalerie Škody Fabia Mote Carlo 1,2 TSI 77 kW
Rally Monte Carlo má pověst, jaké se netěší žádný jiný závod. Klikaté silničky v horách nad Monakem nabízí atraktivní podívanou, ale také obtížné podmínky pro řidiče a jejich závodní vozy. Právem jsou tam získané tituly považovány za prestižní záležitost. O cenné kovy se v okolí Monaka poprvé závodilo již v roce 1911 a na letošní rok tedy připadlo jubilejní sté výročí závodu.
Své úspěchy ve věhlasném závodě zaznamenal i mladoboleslavský výrobce. První medaile za druhé a třetí místo získaly v roce 1936 vozy Škoda Popular, triumfem pak bylo v roce 1977 zlato a stříbro legendární Škody 130 RS. Fabia S2000 pak ukázala, že úspěchy závodních Škodovek nejsou jen záležitostí dob minulých - v loňském roce s ní Škodovka vyhrála šampionát IRC. A aby důvodů k oslavě nebylo málo, právě letos závodní Škodovky slaví již 110. výročí své existence.
Marketingové oddělení v Mladé Boleslavi se těchto příležitostí chopilo s vervou, a tak můžeme jubilea motorsportu oslavit se speciální edicí Fabie, směle označenou Monte Carlo. Majitelé Fabie RS si ale nemusí rvát vlasy, Monte Carlo bylo vylepšeno především vizuálně a nejsilnější motorizací je tak provedení 1,2 TSI nebo 1,6 TDI. Nám se v krátké době podařilo otestovat obě nejsilnější motorizace, tak se pojďme podívat, jak se Monte Carlo povedlo.
Vskutku sportovní vzhled
Majitelé Fabií RS ale přeci jen trochu závidět mohou. Edice Monte Carlo byla totiž obohacena povedeným styling paketem, který z ní činí, dle mého názoru, nejhezčí Fabii na trhu. Nejvíce zaujme přední část vozu, kde byl pofaceliftový nárazník doplněn o efektní černě lakovaný spoiler. Změny se dočkala i přední mřížka chladiče, která je nyní stejně jako zbytek optického paketu v černém provedení. Agresivní vzhled pak umocňují i světlomety a mlhovky, jejichž výplně mají nyní namísto klasické stříbrné barvu černou.
Na sportovní spoiler nárazníku navazují černé lemy blatníků, které pokračují rozšířenými bočními prahy, širšími zadními lemy a končí v zadním nárazníku s imitací difuzoru. I když se rozšíření vozu ani zdaleka nevyrovná úpravám závodních Fabií, působí se styling paketem vůz stabilnějším a sportovním dojmem. Vysoké proporce vozu šikovně maskuje také černá střecha, na jejíž hraně nechybí decentní spoiler. Aby každý poznal autentičnost speciální edice, nacházejí se nad bočními blinkry kovové štítky s označením Monte Carlo. Ty působí docela vkusně, ale zbytečně lákají pouliční „sběratele“. Ten správný sportovní vzhled si žádá adekvátní kola, a tak se na Monte Carlo standardně montují disky o rozměru 16", které jsou v duchu ostatních doplňků lakovány černě. Ten, komu budou připadat málo sportovní, si může připlatit 3 100,- Kč za disky o rozměru 17". Za jedinou chybu na vzhledu vozu považuji standardně utopenou koncovku výfuku. Tu lze naštěstí dokoupit (1 484,- Kč), ale divím se její absenci v běžné výbavě.
Vyzkoušeli jsme dva vozy, jeden v červené Corrida, druhý v bílé Candy. V obou případech se černé doplňky vhodně kontrastovaly s barvou karoserie. Jak už bylo řečeno, Monte Carlo je asi nejatraktivnější Fabií na trhu, přesto stále zůstává Fabie od pohledu vysoká a úzká. To ale nic nemění na tom, že se za ní lidé otáčejí a na parkovišti si ji chodí prohlédnout. Občas jsem si přišel, že jedu ne v malé škodovce, ale v červeném Ferrari.
RS tak trochu i uvnitř
Po nahlédnutí do interiéru lze rozpoznat palubní desku z modelu RS. Její tvary jsou spíše než efektní strohé a účelné, ale nabízí příkladnou kvalitu ve slícování. Materiály jsou na exponovaných místech dostatečně kvalitní, a tak nevadí ani tvrdší plasty na zbytku interiéru. Na přístrojové desce jsou dominantou dva kruhové stříbrně lemované ukazatele rychlosti a otáček s povedenou grafikou, v nichž se skrývají menší budíky teploty motoru a stavu nádrže. Mezi ukazateli se nachází displej palubního počítače, v našem případě to byl příplatkový Maxi Dot (4 100,- Kč). Displej a všechny ukazatele jsou podsvícené bíle, což se zbytkem interiéru příjemně kontrastuje. Na příplatkovém displeji se kromě standardních údajů zobrazuje také teplota oleje nebo rychlost vozu. Koho tedy nebaví sledovat klasickou ručičku rychloměru, může sledovat údaj digitální. Líbilo se mi propojení s navigací vozu, kdy se na displeji palubního počítače ukazují navigační pokyny, vzdálenost od destinace, nebo předpokládaný čas příjezdu.
Uprostřed palubní desky lehce vystupuje centrální konzola, takže je pro řidiče i spolujezdce snadno dostupná. Na ní se pod výdechy klasicky nalézá ovládání klimatizace a displej navigace. „Naše“ Fabie byly vybaveny automatickou klimatizací Climatronic (12 200,- Kč), která se ovládá dvěma otočnými ovladači. Díky stříbrným obroučkám vypadají ovladače elegantně a ladí se zbytkem palubní desky. Pod klimatizací se v našem případě nacházela slibně vypadající dotyková obrazovka navigačního systému Amundsen (12 500,- Kč). Navigace funguje dobře a líbilo se mi již zmíněné propojení s displejem palubního počítače, které jsem si oblíbil a na navigační obrazovku jsem se pak díval jen výjimečně. Výhrady mám ovšem k ovládacímu dotykovému rozhraní, které by mohlo být intuitivnější a přehlednější. Navíc je vyvedeno v poněkud divoce působícím zeleném provedení, které se zbytkem interiéru moc neladí a ve výsledku jsem tak raději používal klasické ovladače pod obrazovkou. A ke středové konzole ještě jedna výtka - konzola je pod obrazovkou navigace ukončena a její spodní roh mě tak i přes zaoblení nepříjemně tlačil do kolena.
Od navigace není daleko k továrnímu audiosystému, kterým byly testované vozy vybaveny. Jeho kvalita je sice na danou třídu vynikající, koncertní zážitek mi ovšem v provedení TSI ve vyšších rychlostech kazil aerodynamický svist a hluk od nízkoprofilových pneumatik, u verze TDI pak v nízkých rychlostech pro změnu hluk motoru. Vivaldiho si tedy raději na cestu nepřibalujte, pokud jej ovšem nechcete poslouchat na parkovišti...
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 11 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva