Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet
5.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Když základy auta pamatují přelom tisíciletí a teď se tváří jako novinka, vyvolává to otázky. Je Exeo vyzrálé, nebo zastaralé?
Přehled kapitol
Mám rád čistě hypotetické otázky. Donutí člověka k zamyšlení, podněcují obrazotvornost a dovolují rozvíjet příběhy, které se nikdy nestaly. Ryzí ideová alternativa. A neříkejte, prosím, že nevíte, o čem je řeč. Anebo jste se opravdu nikdy, aspoň na vteřinu, nezabývali takovými věcmi, jako je deset nejlepších aut v pomyslné garáži nebo neomezený rozpočet na nákup vozu?
Dobře, zeptám se ještě jinak. Koupili byste si dnes třeba původní BMW s atmosférickým motorem a pohonem zadních kol z devadesátých let, kdyby se začalo opět vyrábět? Nebo nezničitelný Mercedes W124. Ameriku z období těsně před ropnou krizí, japonskou zadokolku z osmdesátých let... Doplňte, cokoli chcete a mohli byste to mít. Ne „jako nové“, ale opravdu nové.



Recyklát ale kvalitní
Proč ale? Z nostalgie? Ze vzdoru proti komplikovanosti doby a vnitřní touhy po jednoduchosti? Pro ten styl a duši? Nedigitalizovaným jízdním vlastnostem? Jistě, cokoli z toho by mohlo být dobrým důvodem.
Život má ale ve zvyku ukazovat svou ironickou tvář a tak to opět dopadlo jinak. Pokud je mi známo, svět po výběhovém Audi A4 netoužil a přeci jsme jej dostali jako Seat Exeo. Netoužil proto, že neměl nic z výše zmiňované přitažlivosti. Tento vůz byl prostě jen poplatný své době - poskytoval s věkem prchající pocit „prémiovosti“, nebyl s to splnit, co mu bylo přisuzováno, a nesl na zádech i cejch špatné pověsti některých majitelů. Samozřejmě, že nejen to a kdo tvrdí opak, dopustil by se hloupého zjednodušování, ačkoli i sama historie k tomu má silné sklony.
Je tedy Seat Exeo zbytečný automobil? Styděl bych se sám před sebou, kdybych posuzoval auto jen podle jeho někdejší reputace a nechal se unést nechutí z toho, co z něj marně chtěli mít jeho tvůrci, jenže teď, s odstupem času, jej opravdu dokážu ocenit více než v jeho původní podobě. Možná prozradím něco, co jsem si měl nechat na závěr, ale i s dřívějšími chybami je dnes Exeo sympatický vůz.
Nová měřítka
Pochopitelně za to může také efekt outletového výprodeje luxusního zboží pod jinou značkou ale se stejnou kvalitou, ale to hlavní (tedy pokud tak můžu mluvit v souvislosti s neživou věcí) je změna osobnosti. Technika Audi s logem Seatu už nemusí nic dokazovat před BMW nebo Mercedesem a pořád je to ten samý vůz. Změnilo se jen měřítko, podle kterého je posuzován. A proto si dovolím napsat, že Exeo je opravdu dobré auto. Ne výjimečné, ani zábavné. Ale dobré a schopné vyvolat dojem kvality, tudíž v žádném případě obyčejné.
Posaďte se do kabiny a spíše než zastaralost vám připomene, že vám je o deset let více. A že o dalších deset let budou panely vypadat pořád tak solidně a robustně. Jednoduché digitální displeje zářící červenými pixely působí oproti TFT panelům jako Pacman vedle Battlefieldu 3, ale hodnota informací netrpí, tím spíše, když je vše perfektně čitelné.
Z obecného pohledu je možné ergonomii Seatu Exeo vytknou jen málo. Přední sedačky jsou skvělé, volant nastavitelný ve velkém rozsahu v obou osách, ovladače a tlačítka kladou odpor a cvakají způsobem, který ocení ten nejnáročnější haptik. Právo stěžovat si ale náleží lidem většího vzrůstu, kteří budou vyhnáni na zadní sedadla. Místo na vyvinutější nohy, delší chodidla pod sedákem a hlavu pod stropem se hledá značně obtížně. Za volantem se ale trápit nebudete, přestože široká středová konzole by mohla být od pravého kolena trochu dál. A když bych měl přidat něco čistě subjektivně - fólie imitující karbon patří na kapotu Felicie z mimoňských válek...
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 8 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 9 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 11 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19