Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Testy aut > Článek
Test Renault Wind 1,2 TCe: roadsterem kvapem
29.9.2010 | David Siegl | Přidat příspěvek
Spíše než jako vůz pro dospělé vypadá Renault Wind jako šlapací autíčko pro děti. Byl by ale omyl tohoto prcka podceňovat. Styl dodal Renault, sportovní vlohy divize Renault Sport a prima pocit za volantem dodá vítr ve vlasech..
Když francouzská automobilka poprvé představila svěže vypadající podobu dvoumístného roadsteru, mnozí ji považovali za pouhou designérskou studii, která skončí v propadlišti automobilových dějin. Ale Renault už měl s Windem jasné plány. Začátkem roku se v rámci ženevského autosalonu představila produkční verze vozu a během léta už se byl k mání u prodejců.
Roadster nebo targa ?
Co si budeme namlouvat, Renault Wind patří do kategorie aut, která si nepořizujeme kvůli výkonům či snad každodennímu ježdění, ale kvůli tomu, jak vypadají. Jeho tvůrci si toho byli jasně vědomi, a tak se mu dostalo velmi nevšedně střiženého kabátu.
První věc, která vás při osobním setkání zaujme, jsou celkové proporce. Vysoké horní linie pontonu karoserie jsou poněkud v nepoměru k délce a šířce. Asi ale nebylo vyhnutí, požadavky na bezpečnost pasažérů jsou neúprosné i v případě takovýchto prcků. Postupně, jak člověk přivyká kapesním rozměrům auta, tento dojem nevyváženosti ustupuje a začnou vynikat elegantě sportovní prvky.
Horní část přídě je ukázkou evoluce sympatických tvarů, které poprvé přinesl model Fluence, spodní zase dominuje nárazník se velkými vstupy vzuchu. Na příď navazuje skloněné přední okno a přes dveře s jakousi ploutví vysoká záď. U dveří bych se rád na chvíli zastavil, nemohu se pomoci, ale při pohledu na ně se mi vybaví Lamborghini Miura. V jeho případě stačilo dveře naplno otevřít a z čelního pohledu byly při troše fantazie vidět rohy onoho býka z emblému na přídi. Bylo záměrem designérů ukázat, že i Wind umí trknout?
Už jsem zmínil vysokou záď. V té je prostor nejen na pevnou střechu, ale skrývá na tuto kategorii vozidel velký zavazedlník o objemu 270 l. Jeho objem zůstává konstantní bez ohledu na polohu střechy. Na víku kufru je efektní, bohužel ne příliš efektivní křídlo. Při jízdě příliš nepomůže, výhledu vzad ale brání statečně.
Již jsem zmínil, že Wind má vysoké boky. Kvůli tomu ho lze spíše než kabrioletem nazvat targou. K tomu přispívá i systém sklápění jednodílné střechy v podobě jednodílného, vzad odklopitelného panelu. Samotný systém přeměny z kupé na otevřený vůz je jednou z největších předností tohoto vozu. Po odjištění hlavního zámku střechy a zatažení ruční brzdy, stačí už jen na 12 sekund podržet robustní ovladač před řadicí pákou a střešní panel v jediném souvislém pohybu zmizí ve víku zavazadlového prostoru.
Twingo CC?
Není tajemstvím, že Wind je založen na nejmenším z Renaultů, Twingu, dokonce jeho nejvýkonnější verzi, Twingu RS. Přesto se francouzská automobilka dušuje, že toho až tak mnoho společného nemají. A nutno jí dát za pravdu. Svědčí o tom nejen delší rozvor, ale i osobitý interiér.
Pozice za měkkým a příjemně tlustým volantem je sice trochu limitovaná velikostí vnitřního prostoru, ale pokud měříte do 180 centimetrů, s nalezením důstojné pozice za volantem nebudete mít problém. Diskutabilní je výhled z vozu. Překážející křídlo vzadu už jsem zmínil, ani s výhledem do strany a šikmo vzad to není žádná sláva. Velkou pochvalu pak zaslouží komfortní sedadla s výrazně tvarovanými bočnicemi. Proto asi jediné, co pobyt na palubě znepříjemňovalo, byl nedostatek odkládacích prostor. A když se najde místo, kam by se drobnější věci jako mobil, či klíče daly uložit, většinou ho opustí při průjezdu první zatáčkou.
Turbomotor, francouzská převodovka
Motorová nabídka modelu Wind obsahuje pouze dva zážehové agregáty. Výbornou atmosférickou šestnáctistovku a slabší verzi v podobě známého přeplňovaného čtyřválce 1,2 TCe, což byl i případ testovaného vozu. Ten produkuje relativně uspokojivý výkon 100 koní, které si při dobrých podmínkách a rychlé práci s řadicí pákou dokážou s Windem o hmotnosti 1 131 kilogramů docela dobře poradit. I tak jsem se po většinu času nemohl zbavit úvah o tom, jaká by byla jízda s atmosférickou šestnáctistovkou.
Jedinými klady slabší verze by mohla být kultivovanost a úsporný provoz. I tak se mi ale nepovedlo při městském provozu dosáhnout lepšího výsledku než 7,1 litru na 100 kilometrů. Každé větší sešlápnutí plynového pedálu, což je při předjíždění nezbytná nutnost, výrazně ovlivní celkovou hodnotu spotřeby. Počítat tak lze s průměrem o 2 litry vyšším.
Potřebě intenzivního řazení příliš nevyhovuje projev pětistupňového manuálu s nepřesnými, až gumovými dorazy a nepřesným chodem ve středové poloze. Rychlá jízda je tak neustálým bojem s nedostatkem výkonu a současně „lovením” rychlostí v převodovce. Je to škoda, protože například zmiňované Twingo RS disponuje naprosto skvělou převodovou skříní, jenž by k Windu skvěle padla.
S větrem o závod
Vlastně ne, zvolil jsem špatný název podkapitoly, s Windem se závody jezdit nedají. Alespoň ne s tím testovaným, tomu na to chybí koně. Další potřebná část ale už tak špatná není. Podvozek je sice laděn na tvrdší notu, na typických českých cestách nefunguje příliš dobře, na kvalitnějším povrchu ale překvapí agilitou a neutralitou. Přispívá k tomu i tuhost karoserie, která pochopitelně není taková jako u kupé, ale mezi „otevřenými” vozy patři rozhodně k nadprůměrným. Slušně fungují brzdy, i když jedovatost brzdové soustavy je skutečně velká a je třeba si na ni zvyknout.
Celkově kvůli slabému motoru a větší hmotnosti Wind ztrácí všudypřítomnou hravost Twinga RS. Je sice znát, že tam sice stále někde je, ale jakoukoliv snahu o hrátky na limitu znemožní nástup elektroniky (ESP). Při uvolněnější jízdě však generuje vcelku slušný kompromis mezi jízdními zážitky a komfortem. Než pro závodění je tedy lepší na pohodovou odpolední projížďku s odklopenou střechou.
V tomto případě panuje v interiéru relativně bezvětrná atmosféra. Jen při tom rychlost nesmí překročit 100 km/h. Lehce se kvůli tomu vytrácí pocit klasického kabrioletu. Na druhou stranu to zaručí, že cestou od kadeřníka nepřijde jeho práce úplně vniveč.
Hodnocení
Renault Wind má skoro stejně pro, jako proti, záleží jen na tom, z jakého úhlu pohledu se na něj díváte. První spornou oblastí je design. Líbí se mnoha lidem, stejně tak řadě jiných přijde nehezký. Záleží tedy na tom, zda-li jste dívka toužící po svém plechovém „miláškovi”, nebo řádný „chlapák”, pro kterého je takový angličák pod jeho rozlišovací schopnost. Druhým zdrojem sporů je nevelká praktičnost pramenící z omezeného prostoru na všech frontách.
Jste-li právě ona mladá žena, má vám Wind mnoho co nabídnout. Elegantní svezení s možností stylově odvézt i kamarádku. Současně si s sebou můžete vzít i víc, než jen kabelku od Louise Vuittona a kufřík se šminkami.
Wind je prostě ten nejmenší roadster, který si můžete koupit. Přesto by bylo škoda ho přehlížet. Současně je totiž nejlevnější.
Technické údaje
Motor
Zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,2 TCe
Objem: 1 149 ccm
Největší výkon: 74 kW (100 k) při 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 152 N.m při 3 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 8,0 l
Mimo město: 6,3 l
Kombinovaná: 7,5 l
Objem palivové nádrže: 40 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 3 833 mm
Šířka: 1 689 mm
Výška: 1381 mm
Rozvor náprav: 2 368 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 131 kg
Základní objem zavazadlového prostoru: 270 l
Výbava a cena
Cena ve standardní výbavě: 399 900 Kč
Cena testovaného modelu: 410 200 Kč
Základní výbava: ABS, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronický stabilizační systém ESP, přední mlhové světlomety, polokožené čalounění, vnější zpětná zrcátka vyhřívaná a elektricky nastavitelná, posilovač řízení, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově nastavitelný volant, elektrické ovládání předních oken, kožený tříramenný volant a kožená hlavice řadící páky, protisluneční clony řidiče a spolujezdce, osvětlení zavazadlového prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, manuální klimatizace, autorádio s přehrávačem CD a MP3 s ovládáním pod volantem, 2 reproduktory, nárazníky v barvě karoserie, kola z lehkých slitin 16“
Příplatková výbava: metalický lak (+ 10.300,- Kč)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nejnovější články
- Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
před 11 hodinami - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
včera - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
včera - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
včera - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
včera
Živá témata na fóru
- Octavia 1 1.9 TDI - špatné rozjezdy bez plynu 11.27. 01:44 - salmawis
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.26. 20:36 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 11.26. 17:43 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.26. 13:30 - řidičBOB
- OT - ski a horo vybavení 11.26. 12:35 - pavproch
- BMW Divize 11.26. 10:17 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB