Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911
7.6.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Dříve jsem tuto myšlenku odmítal, dneškem ji začínám razit též. Nadšení řidiči najdou v nabídce Porsche i lepší auta než 911.
Přehled kapitol
Svět se mění a auta s ním. Fráze jako tato obvykle zaznívají coby alibi sebehloupějších rozhodnutí automobilek, já ji ale navléknu na poněkud méně rozpačitou situaci.
Už před pěknou řádkou let se stalo, že Porsche začalo vedle své ikony jménem 911 (tehdy 997) nabízet jen o trochu menší kupé postavené na základech roadsteru Boxster. Vzhledem k výchozí technické koncepci Caymanu a mimořádnému know-how Porsche šlo hned od počátku o skvělé auto, které mnozí rázem začali s 911 srovnávat a někteří jej řadit i nad ni. V Zuffenhausenu se ale pochopitelně snažili, aby výsostné vody jejich vlajkové lodi nebyly narušeny nějakým kinder-roadsterem s přilepenou střechou, třebaže vlastní výroby. A musím říci, že uspěli.
Legendárními se stala slova Jeremyho Clarksona, který „Coxster”, navzdory jeho kvalitám, odmítal pro jeho příliš umělé zasazení pod nabídku 911. Já jsem ale s Caymanem takový problém neměl. Potíž totiž nebyla v prvé řadě v podobných pocitech, ale v projevu samotného auta - na jednu stranu fungovalo opravdu výborně, při jízdě jste se ale nemohli zbavit dojmu, že řídíte vůz postavený pro výkon 450 koní s 300koňovým motorem. To nutně není špatné, auto jako celek se ale kvůli tomu nezdálo být tím precizně vyladěným „balíčkem” - jako by jeho podstatu stvořili technici s úplně jiným cílem, než který mu později přisoudila parta expertů z marketingu.
Výsledkem bylo to, že 911 997 se vedle Caymanu jevila jako podstatně podmanivější, zajímavější sporťák. Ne kvůli své přirozené svéhlavosti, kterou musíte pozorně krotit pevně svíranými otěžemi, ale díky mnohem promyšlenějšímu sladění. Navíc, a ani to není nepodstatné, auto bylo navzdory jen o něco většímu výkonu podstatně rychlejší, řekl bych i výbušnější. Svého času jsem o Caymanu S uvažoval, líbil se mi. Stačilo si ale sjet Carrerou S a zdánlivě napínavé klání bylo rozhodnuto hned po úvodním hvizdu, charakter obou aut byl nesrovnatelný.
Co se od té doby změnilo? S trochou nadsázky všechno. Změnil se Cayman, o kterém si za chvíli řekneme více, ale se změnila i 911. Podesáté musím zopakovat, že je to stále vynikající vůz, ale onen esprit nezkrotné šelmy z něj s novou generací vyprchal. Auto se od relativně čistého sporťáku přiblížilo spíše luxusnímu GT, jež se více než řidičským fanatikům snaží přiblížit zákazníkům, kteří si pokládají klíčky od vozu na stůl luxusní restaurace coby symbol společenského postavení. A šít vůz na míru lvům salónů logicky skončí jinak než stavět jej kolem ideálů zákazníků s fotkou Waltera Röhrla na pracovní ploše. Nechci rýt hlouběji, ale když už se 911 očividně nesnaží řidičům učarovat ani ve vrcholných verzích jako GT3, tak proč by to měla dělat v obyčejnějších provedeních? Nedokážu si představit puristu akceptujícího automat, takový po mém soudu neexistuje, stejně jako pro něj přestává existovat GT3 s automatem coby povinnou výbavou. Mezigenerační posun není tak drastický, jak se z těchto slov může zdát, ale jistá řeka, přes kterou nevede most zpátky, byla po mém soudu překročena.
Co si tedy dnes může podobně uvažující člověk u Porsche koupit? Nový Cayman, jakkoli musí slevit z některých dynamických ambicí. Menší kupé jako by zůstalo přešlapovat na místě a navzdory některým změnám podobného typu je ve srovnání s 911 méně symbolem a více autem. Ale nejde jen o to, jeho tvůrci se po mém soudu vyvarovali chyb nadělaných při konstrukci první generace a stvořili vyvážené auto, které mi docela učarovalo. Po loňském testu Boxsteru jsem přitom měl od nového Caymanu hodně vysoká očekávání, stačilo stejné hodnoty zakapotovat a bylo by to v pořádku. Výsledek je ale nakonec ještě lepší a právě s jeho fungováním se vás pokusím seznámit.
Už jste viděli Porsche z roku 2013 s manuální klimatizací?
Jakkoli vlastnostmi dnes 911 a Cayman míří opačným směrem, svým vzhledovým pojetím jsou si blíže než v první generaci. Porsche už douho před odhalením nového krokodýla avizovalo, že se obě novinky designově více odliší a trvalo na tom i po jejich představení. Já ale v mezigeneračním posunu přesně spatřuji spíše opak.
Zasloužila se o to znovu i 911, která se tvary zádě přiblížila kupé jiných koncepcí než „vše vzadu”, ale to by samo o sobě nestačilo. Jsou to nadále i detaily, které činí oba vozy vizuálně spřízněnými a ačkoli při zkoumání kteréhokoli z nich dojdete k závěru, že si obdobné části 991 a 981 příliš podobné nejsou, celkový dojem tak odlišný není. Ukázal nový jsem Cayman i pár lidem, kteří nepatří zrovna mezi konzumenty produktů Škoda Auto a měli z toho stejný pocit. Nechci použít slovo „dospělejší”, neboť jde o jedno z nejubožejších novinářských klišé, ale Cayman prostě vypadá víc jako seriozní sporťák a méně jako hračka. Možná i proto 911 více připomíná.
Ale jsou tu také jiné podobnosti. Velmi podobným směrem jako u 911 zamířili i interiér, který přidal na luxusu, komfortu a... nepochopitelných novinkách. Bude mi asi trvat ještě pár let, než vezmu za svou tu vzletovou rampu rakety V-1, v níž se proměnil středový tunel, zatím jsem si na ni nezvykl. Jinak bych ale mohl jen opakovat slova vyřčená v testu Boxsteru - je to kvalitní, je to luxusní, ale je to také trochu divné. Naštěstí řešení interiéru, na rozdíl od 911, prostě jen takové je a neznačí změnu charakteru celého auta.
Jednu další poznámku k interiéru si přesto neodpustím. Testovaný vůz byl vybaven všemožnými nadstandardními prvky, ale toho, kdo jej konfiguroval, zjevně nenapadlo, že je nutné do auta přikoupit automatickou klimatizaci a zůstala v něm jen ta manuální. Upřímně řečeno, nenapadlo by to ani mně, vůbec jsem netušil, že takovou možnost Porsche nabízí, tuplem pak pro Cayman ve vyšším provedení S. Ale nabízí, na jinak digitálních ovladačích si musíte nacvakat, kam, jak moc intenzivně a jak moc chladně má foukat vzduch z ventilace, automatický režim k dispozici prostě není. Docela bizarní, uvážím-li, v jakých příplatkových kulisách se tento prvek nacházel...
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 11 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva