Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Fascinace a historie > Článek
Test Porsche 911 Carrera S a Wiesmann GT MF4: srovnání výjimečných
7.4.2009 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Klasický vzhled, silné motory a jízdní vlastnosti z říše snů - to jsou styčné body dvou německých vozů, které se v našem srovnání doslova „rvaly“ o prvenství. Má navrch klasika v podobě Porsche 911, nebo „moderní retro” z dílen Wiesmannu?
Loni inovovaná Carerra se v našem přímém srovnání postavila exotickému Wiesmannu GT, který je ručně vyráběn s důrazem na kvalitu použitých materiálů a exkluzivitu provedení v německém Dülmenu.
Máme před sebou léta piplaný vůz ultraklasické koncepce s šestiválcovým boxerem pod kapotou a extrémně se tvářící protějšek, vybavený objemným vidlicovým osmiválcem. Který z nich na vás dělá větší dojem, necháme na vašem uvážení, na nás ale nechte zjištění, kterému z nich to jde lépe na silnici.
Svaly na odiv
Tihle němečtí kluci si umí o zájem říci, i když stojí zaparkovaní před restaurací, a vůbec se nesnaží skrýt odlišnou koncepci svého pohonu. Porsche 911 Carrera S je klasik a jeho siluetu snad pozná každý, i to že v široké zadní části vozu se ukrývá ležatý motor s protiběžnými válci. To Wiesmann GT MF4 hlásá světu svou exkluzivitu retroprvky a krásnými oblými liniemi, které začínají na přední dlouhé kapotě a končí na víku zadních výklopných dveřích. Většina lidí však asi ani netuší jaký výkonový a jízdní potenciál v sobě tento vůz ukrývá, ale o tom až později.
Vraťme se ještě v krátkosti ke změnám, kterými si prošla nová generace stuttgartské sportovní legendy. Z hlediska exteriéru jsou změny opravdu minimální, ale inženýři se tentokrát snažili hodně. Faceliftovanou 911 zvenku poznáte podle světel pro denní svícení vpředu a zadních svítilen využívajících technologii LED, mírně upravených nárazníků, modifikovaných vnějších zrcátek a nových devatenáctipalcových kol. Více změn ale proběhlo pod zadní krátkou kapotou, ve které je tradičně umístěn výsuvný spoiler.
Silná srdce
Plochý šestiválcový motor Carrery S o objemu 3,8 l má po úpravě významně větší výkon, vyjádřený hodnotou 385 koní (+30 koní oproti předchůdci), a větší a níže položené maximum točivého momentu, 420 N.m při 4 400 1/min (+20 N.m). Spolu se zvýšeným výkonem se zvedla i účinnost motorů. Porsche Carrera S teď má spotřebu nižší cca o 13 %, čímž také logicky produkuje o 15 % CO2 méně.
Porsche ale (doufejme) nikdy nebude o nesmyslných ekologických limitech, proto se pojďme podívat do tabulky dynamiky 1,5 tuny těžkého vozu. Porsche 911 Carrera S si totiž oproti svému předchůdci polepšila jak ve zrychlení (4,7 s), tak zvláště v nejvyšší rychlosti, která nyní za ideálních podmínek umí překročit hranici 300 km/h. A nemusíte s novým modelem zářit jen na okruhu nebo dálnici. Své si také užijí kolemjdoucí, když se projedete po městě. Carrera S totiž navíc dostala nový ventil ve výfukovém potrubí, který se otevírá v 5 100 otáčkách. Jeho úkolem je umožnit autu dát řádně najevo okolnímu světu, jak zní pořádné Porsche.
Wiesmann GT ale v tomto ohledu není vůbec pozadu. Atmosféricky plněný vidlicový osmiválec o objemu 4 799 cm3 se nezapře, a ze dvojice zadních koncovek výfuku se line také pěkný koncert, lahodící snad všem uším. Motor původem z produkce BMW má největší výkon 367 koní, což je papírově sice méně, než u Carrery S, v jeho prospěch ale mluví mohutnější točivý moment 490 N.m již při 3 900 1/min a nižší pohotovostní hmotnost dvousedadlového vozu (1 240 kilogramů). Proto zejména zrychlení GT je zásluhou dobrého zpřevodování šestistupňové ručně řazené převodovky na velmi dobré hodnotě (4,6 s) a maximum leží na slušných 290 km/h.
A jedeéém…
Jako první mě láká dosud neprobádaný a pro většinu lidí v naší domovině zatím neznámý Wiesmann. Soukám se tedy do jeho spartánského kokpitu a mám stejný pocit jako při řízení BMW Z4 M. Sedím totiž doslova na zadní nápravě a před sebou vnímám dlouhou přední kapotu, pod kterou startovacím tlačítkem probouzím dosud klidný osmiválec. Dovnitř proniká příjemný dunivý baryton a já se kochám chromovými budíky, jinak spartánsky pojaté přístrojové desky.
Po zahřátí agregátu zmáčknu tlačítko „sport“ a zároveň vypínám stabilizaci. Je to tedy je v mých rukou a skromné dva výdechy klimatizace nebudou v dalších minutách stačit chladit kokpit. Rychlý rozjezd znamená značné přetížení, navíc díky hrubému povrchu letištní plochy nemá ani tento „přemotorovaný“ vůz problém s trakcí, dvacetipalcové nízkoprofilové pneumatiky se zakusují jedna báseň.
Chce to jen trochu citu, a při nájezdu do šikany nepřehnat rychlost. Ještě že Wiesmann GT disponuje pořádně jedovatými brzdami s kotouči o průměru 348/30 mm vpředu a 334/24 vzadu. Vše jde hladce a tak si na výjezdu mohu dovolit „pěknou divočinu“ v podobě plného plynu, kdy za protáčejících se kol zadní nápravy s přehledem kontroluji smyk. Musím uznat, že tohle auto má něco do sebe. Za 2,5 milionu korun si sice můžete koupit třeba BMW M3, ale tolik radosti z jízdy určitě nedostanete. A za pár let se po vás stále ještě budou otáčet teenageři a ženy různého věku, aby vás utvrdili o výjimečnosti vašeho vozu.
Prvotřídní jízdní výkony Wiesmannu GT zajišťují léty prověřené technologie BMW, k nimž patří přímé dodávky motorů, převodovek a vybraných podvozkových komponentů. Proti tomu na dnes už legendárním modelu 911 je od první chvíle znát, že jej automobilka produkuje v nejrůznějších podobách celých třicet let. Je to náskok, který pocítíte nejen na detailech v interiéru, ale hlavně na vyladění podvozku, jenž musí eliminovat ne zcela příznivé uložení plochého šestiválce.
Navíc podvozek nového Porsche 911 Carrera S dokáže daleko lépe žehlit i horší povrchy, a tak se nám pro běžný provoz na českých silnicích zamlouval daleko více. Navíc při testu na letištní ploše působilo Porsche daleko mrštnějším dojmem než Wiesmann s dlouhým rozvorem, přičemž na hranici fyzikálních zákonů se kupodivu řídí stuttgartský vůz také lépe. Pokud jde o spotřebu paliva, tam kde jsme s Wiesmannem GT jezdili za „patnáct“, řekla si Carrera S řádově o dva litry méně. Inu osm hrnců je víc než šest.
Konečný verdikt
Kdybych tedy měl rozhodnout, kdo dneska vyhrál, musím upřímně říci, že Porsche, které svou 911 vypiplalo téměř k dokonalosti. Wiesmann GT MF4 je oproti ní skutečným exotem, kterému musíte odpustit nějakou tu chybku. Vše vám ale vynahradí originální vzhled pouze 1,19 metru nízké karoserie.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před hodinou - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 2 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 5 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva