Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot RCZ 1,6 THP 200: není jen krásný
26.10.2010 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Původně to měl být jen koncept, ale po příznivé reakci veřejnosti spatřil Peugeot RCZ světlo světa i v produkční podobě. Vůz se tak může pochlubit nevídanými designovými prvky a nejen jimi. Pod působivým zevnějškem se totiž skrývá sice konvenční, ale výborně odladěná technika.
Přehled kapitol
Peugeot má velké zkušenosti s vývojem různých konceptů, jejich osudem ale většinou je jen zapózovat na některém z autosalónů a pak se odebrat do firemního muzea. Koncept 308 RCZ však vyvolal tak velkou vlnu pozitivních reakcí, že se vedení automobilky rozhodlo dát zelenou vývoji produkční verze.
Na základě Peugeotu 308 CC tak vznikl vůz, který se na trhu chce postavit tak zavedené ikoně, jakou je Audi TT. Je to troufalé, neboť Audi TT, jakkoli má pověst vozu pro ženy a zženštělé muže, je velmi dobrým autem.Tomu, že má konkurovat něco z Francie? Budete se divit, ale RCZ to dokáže. A dokáže i mnohem víc.
Koncept pro každý den
Ale po pořádku, zastavme se nejdříve u designu. Jedna věc je vidět auto na obrázku, druhá tváří tvář. RCZ se mi líbilo už když jsem ho viděl na fotografiích, ovšem teprve při reálném setkání jsem jej dokázal plně ocenit. Nízký a rozplácle působící ponton karoserie se zvýrazněnými blatníky vytváří základnu pro subtilně řešenou horní část kabiny, které dominují oblouky z hliníku a dvojitě vyboulená střecha. Její tvar není samoúčelný, funguje jako aerodynamický prvek zvyšující přítlak karoserie. Ten je dále podpořen i ve dvou stupních vyklápěným křídlem umístěným na odtrhové hraně víka kufru.. Mírně předběhnu a prozradím, že výše zmíněné prvky opravdu fungují, RCZ je velmi stabilním vozem.
Nikdy se mi příiš nelíbily přídě současných Peugeotů. U RCZ je tomu právě naopak. Nad tradičními velkými „ústy” přikrášlenými třemi horizontálními chromovanými lamelami je náznak nosu ve stylu formule 1 s velkým firemním logem. Na něj navazuje plochá kapota. Při pohledu šikmo zepředu lze ocenit svalnatost karoserie, kdy vnější obrys vozu je tvořen vypouklými blatníky, které jsou propojeny zvýšeným prahem. Do blatníků jsou symetricky umístěny protáhlé světlomety, ty zadní s LED prvky. Záď vozu je na rozdíl od různými tvary překypující přídě řešena jednoduše a působí velmi uhlazeně. To ovšem pouze do okamžiku, kdy se zvedne již zmíněné křídlo.
Testovaný vůz byl vybaven mnoha příplatkovými prvky. Vedle na zpětných zrcátek vyvedených v perleťové černi, dvoubarevných 18" kol a černě lakovaných brzdových třmenů to byla i střecha z karbonu. Na rozdíl od prvních dvou, které jsou určeny ke zvýšení show faktoru vozu, karbonová střecha nejen dobře vypadá, ale současně přispívá ke snížení těžiště auta.
Stylový interiér v kůži
Interiér Peugeotu RCZ je ukázkou toho, jak lze vhodnými doplňky z fádního interiéru běžného hatchbacku nižší střední třídy vykouzlit stylové a luxusně působící místo. Stačilo středovou konzoli obložit lesklým černým plastem, nahradit jeden výdech klimatizace analogovými hodinami a všem přístrojům dát design v kombinaci kovu a imitace karbonu. O další úroveň výše to celé pak posunuje celokožené čalounění interiéru.
Řidič a spolujezdec sedí na anatomicky tvarovaných sedadlech s integrovanou opěrkou hlavy. Jediné, co bych na nich kritizoval, je šířka sedáku. Mé pozadí nepatří mezi největší, přesto jsem po delším cestování měl mírně otlačené strany stehen. Tím ale kritika končí, jak tvarování, tak polstrování sedadel je výborné. Stejně lze pochválit i jejich polohu, jsou velmi nízko. Pro normální populaci je vepředu místa víc než dost, dvoumetroví dlouhán už si ale bude mírně stěžovat na nemožnost dostatečného posunutí sedadla. Interiér má uspořádání 2+2, ale s využitím zadních sedadel to bude velmi obtížné. Měřím 178 cm a za sebe bych si nejen že nesedl, ale ani jsem za své sedadlo nedostal tašku s notebookem.
Pochválit musím také volant o malém průměru. Výborně se drží a osobně se mi velmi líbil jeho jednoduchý design. Horší je to s jeho zploštěnou spodní částí, i to je mimochodem podobnost s Audi TT. Pravdou sice je, že převod řízení je tak ostrý, že ani ve vracečkách nemusíte přehmatávat a do prázdna nesáhnete, při manévrování ve městě se vám to ale už „povede”. Krom toho, ani v RCZ tento prvek žádný smysl nemá, volant je dosti vysoko nad sedadly a kontakt s vašimi spodními končetinami nehrozí. Je to zkrátka zase jen jedna prázdná show...
S ergonomií ovládacích prvků to také není zrovna žhavé. Pod volantem jsou nejen tradiční páčky, ale i sdružené ovladače tempomatu a rádia, které nejsou úplně intuitivní a odvádějí pozornost než si na ně zvyknete a naučíte se rozvržení tlačítek na zpaměť. Stejně tak bylo mírně problematické ovládání vestavěné navigace, k centrálnímu ovladači je třeba se natahovat. Přitom na středovém panelu je dle mého názoru zbytný přepínač, kterým lze ovládat palubní počítač.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 7 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před hodinou - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 3 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 4 hodinami - Jaguar poprvé ukázal své přelomové auto a fanoušci běsní. Šéfdesignér přísahá, že vedení nejede na drogách
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva