Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot 308 SW 2014 2,0 BlueHDI: motor huj, zbytek?
9.9.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Navzdory 150 koním pod kapotou kompaktní kombi z nádrže naftu jen usrkává. Ambiciózní cenovku ale i s tak velkým kufrem obhajuje obtížně.
Přehled kapitol
Nová generace Peugeotu 308 není na našich stránkách žádným nováčkem, nyní už by naopak spíše zasluhovala přirovnání k ostřílenému kabrňákovi. Důkladné pozornosti se jí od nás v minulosti dostalo v testu nejsilnější verze 1,6 THP při příležitosti mezinárodní prezentace, kde se vyjevila ve velmi dobrém světle, podruhé již na ne zrovna malebných českých silnicích, kdy začaly vyplouvat na povrch první neduhy, potřetí už neměla při prověrce verze s přeplňovaným tříválcem e-THP v zásadě čím překvapit. Její motor se neukázal být takovou tragédií jako třeba konkurenční 0,9 TCe v Cliu, pozitivní překvapení však nepřinesl.
Všem zmíněným recenzím byly společné připomínky k ne zrovna oslnivému prostoru na zadních sedadlech a také k zavazadelníku, který navzdory velkému „papírovému“ objemu (420 litrů) není nejvhodnějším prostorem k převážení neforemných věcí. Nároky na přepravní kapacitu mého kolegy, jenž se útrob 308 snažil nacpat dětský kočárek, nebyly nízké, na kompaktní hatchback možná až přemrštěné, na druhou stranu to napovědělo, co všechno mohou lidé od podobných vozů očekávat. Tato auta u nás přece jen zastávají roli rodinných vozů hodně často.
On ani jiní z nezdaru nemusí déle smutnit, protože Peugeot už k podobným transportním účelům nabízí daleko praktičtější karoserii SW s kufrem dost velkým, aby se do něho vešel kočárek i s dětskou sedačkou naráz. Od této alternativy si ve Francii slibují celou třetinu objemu produkce, což není málo, ale pokud vezmeme v potaz představy o ideálním rodinném automobilu české klientely, minimálně v našich luzích a hájích má s ohledem na popularitu kombíků půdu dokonale zoranou a stačí už jen sázet. Zda bude dostatečně úrodná, ukáže čas, já vám ovšem můžu alespoň naznačit, že jde svému štěstí v lecčems naproti.
Od českého zastoupení jsme sice čekali, ale nedostali verzi 1,6 HDI, která bude po mém soudu tou nejžádanější, vznětový motor se nám přesto vybojovat podařilo - a rovnou ten nejsilnější. Třebaže nebude na našich silnicích nejčastějšímu úkazem, má to i jistá pozitiva. Díky tomu se lze podívat na zoubek 308 SW z vícero úhlů. V jednom z nich ho vidíme jako rodinné auto pro čtveřici pasažérů s kupou bagáže, v druhém zároveň jako svižnější nástroj pro přesuny obchodních cestujících po ČR i do zahraničí, kteří nechtějí ztrácet čas na čerpacích stanicích. Proč by ostatně nemohl být ve firemní flotile jako Octavia, která mu de facto bude u nás tím největším konkurentem?
Předně vás upozorním, že v tomto testu nehodlám letošního krále Ženevy srovnávat se soupeři z německého koncernu, abych nechtěně nevyvolal další vlnu nevole. V některých ohledech se o nich ale bude nutné zmínit, protože ať už chcete nebo ne, ještě nikdy si tyto vozy nebyly objektivně vzato bližší . ať už modularitou platformy, tvarem karoserie či sebevědomě nastavenými pořizovacími cenami. Dost už bylo řečí kolem, prohlédněme si teď aspiranta na pozice nejžádanějších modelů evropské nižší střední třídy pořádně, protože to není tak úplně ta třistaosmička, jakou jsme doposud mohli poznat.
Attention! Long Vehicle
Francouzská novinka letošního jara není od loňského hatchbacku vzhledově zásadně vzdálena, ale přeci jen ji nelze bez prohlídky označit za ten samý vůz. Verzi SW alias Station Wagon na délku naměříte dokonce třiatřicet centimetrů navíc, což znamená o dva centimetry více než u Golfu Variant, ale také stále o sedm méně než u Octavie Combi. Z tohoto nárůstu by samozřejmě bez souběžného posunutí zadní nápravy mohla třistaosmička jezdit na asfaltu leda po zadku, a tak konstruktéři protáhli platformě EMP2 rozvor o 11 centimetrů na hodnotu v této třídě nevídanou. S výslednými 2,73 metry zapadá SW vzdáleností náprav do teritoria mezi Passat a Superb, přičemž z toho těží nejen zavazadelník, ale také cestující uvnitř.
Kombiverze obvykle neusilují o prvenství v soutěžích královny krásy a onen praktičtější batoh na zádi jim málokdy na atraktivitě přidá - opak bývá častější - stále však existují výjimky potvrzující pravidlo. Třebaže Japonci ještě neudělali nikdy krásné auto, jejich kombíkový Civic se mi docela zamlouval a to podstatně více než hatchback. Je věčnou škodou, že totéž nemohu prohlásit o kabátu 308 SW. Nejde o onu příď s vykousnutými LED světlomety, ta ze své atraktivity a přitažlivosti bude žít i dál, jedná se mi o boční a zadní partie, kterým jsem po dobu testu na chuť přijít nemohl. A že jsem se o to usilovně snažil.
Příjemně baculatá záď se zajímavou linkou i výraznější boční kontury hatchbacku vyšuměly do ztracena. Pryč je i mohutný céčkový sloupek, který byl bezesporu originalitou. Cítit je snaha zachování svažující se linie střechy a touha odlehčit při bočním pohledu větším plechovým plochám zrcadlově překlopenými zadními světlomety. Nemohu si pomoci, ale ani jedno ani druhé francouzskému chalupáři na kráse nepřidává. Tenhle vůz ztratil mnohé detaily, pro něž byl právě hatchback dostatečně šik a odlišně tvarovanou zádí s nižší nakládací hranou ani jinou grafikou zadních svítilen reputaci podle mého spravit nedokáže. Evidentně zaplatil formou ve prospěch přepravních požadavků.
K tomu všemu chytil typickou nemoc kombíků, kterou je iluze malého zadního kola. Nebýt šestnáctipalcových ráfků a šedé metalízy, jistě by to bylo mnohem lepší. Abych však designovou stať nějak shrnul, dodám jen toto. SW v mně evokuje vzpomínky na nálepky jezevčíka s nápisem „Long Vehicle“. Je až moc dlouhé, s nápravami od sebe vzdálenějšími než jsou břehy suezského průplavu, přitom stále stejně široké jako hatchback, bez svalstva a přitažlivých segmentů. Kdybych tvrdil, že je to ošklivé auto, lhal bych, ale pěkné mi také nepřijde. Je to takový výlet německo-českou stezkou vstříc všem, co preferují zdrženlivost až nudnost před originalitou, kterou hatchback nepostrádal. Zároveň však jde stále o velký krok vpřed ve srovnání s barokním 307 SW, které nejen tvary karoserie částečně připomínalo vozy kategorie MPV.
Tohle by na druhou stranu mohla být i jeho výhoda. Kombi si přeci jen kupují konzervativněji založení zákazníci a pro ně bude jedině dobře, že jejich vůz z parkoviště nekřičí do okolí. Kombiverze pro své větší prosklení ostatně dávají zlodějům nápovědy o jednodušším přístupu dovnitř, což z nich dělá přitažlivější terč ke zločinům páchaných na cizím majetku. Další hodnocení designu už nechávám otevřené každému čtenáři. To podstatnější se přeci ukrývá uvnitř.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před hodinou - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 2 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva