Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník
24.8.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(video) Nechápu smysl koupě auta, které jako SUV jen vypadá. Pokud si ale 2008 koupit chcete, nenacházím faktický důvod vám to rozmlouvat.
Přehled kapitol
Jestli jsem něco ze současných automobilových trendů nepochopil, pak je to masové zalíbení publika v autech snažících se spojit několik různých koncepcí v jednu. Pokud by tu šlo o univerzalitu, docela bych tomu rozuměl. Je jistě pěkné mít za jedny peníze auto, se kterým ráno odvezete svých jedenáct dětí do školy, dopoledne si dáte pár rychlých kol na okruhu, odpoledne v něm zbouráte prase a večer s ním vyrazíte s manželkou do opery. A to všechno bez velkých kompromisů. Jenže naplnit podobné cíle se těmto koncepcím nejenže nedaří, ony se o to ani nesnaží.
Můžeme sáhnout skoro po jakémkoli z desítek, možná už stovek crossoverů, které se snaží přechylovat zažité pořádky a obvykle zjistíme, že nejenže nespojují výhody více tříd, ony spíše spojují jejich nevýhody. Pokud zvolím jako objekt lásky třeba mé oblíbené BMW X6, pak jde o mix SUV a kupé. Dobře, takže kupé je sice nepraktický vůz, nabízí ale více vizuální atraktivity, je lehčí, zpravidla má i nižší těžiště, disponuje též vyšší torzní tuhostí a tedy i vyplývajícími funkčními výhodami. Pak tu máme SUV (myslím ta skutečná), což jsou sice velká a těžká auta, která fungují hůře na silnici, nabízí ale více prostoru a schopnost poradit si i s těžším terénem. Tohle jsou jasná plus a minus, něco za něco, spojíme to u X6 v jedno a co nám vyjde? Velké a těžké auto s velmi omezeným vnitřní prostorem, které stahuje kalhoty, už když dalekohledem vidí slovo „brod” napsané na ceduli. Někdo by mohl říci, že alespoň té vizuální atraktivity přibylo, ale já si nemyslím ani to.
Průsečíkem obou množin je téměř bezvýhradně to špatné, nemáte ani pořádné kupé, ani pořádné SUV, máte jen něco hodně zvláštního. Jsem příliš racionální člověk, abych oblibu něčeho takového pochopil a nemusím nutně sahat po tom nejabsurdnějším příkladu. O co lepší je Range Rover Evoque, dvoutunové auto pro dva, nebo Renault Captur, nafouknuté Clio s tříválcem, které už o provozu mimo silnici ani neuvažuje? Asi není náhoda, že většina crossoverů si hraje nebo nějak vychází z SUV, popř. jde o spatlaniny navozující dojem kupé. Jde tu zkrátka o vzhled, velikostí či tvarem, a ani něco takového můj rozum nepřijímá jako významnou hodnotu. Rozhodně ne, pokud je získána výměnou za objektivní ztrátu funkčních předností.
Popište mi jakoukoli vaši faktickou potřebu a nebude potíž ji lépe uspokojit některým aut z klasických koncepcí. Všechny schopnosti BMW X6 zastane pětka s xDrivem, jistě efektivněji a v některých ohledech i lépe - tak dobře se na silnici nebude chovat ani to nejlepší SUV. A pokud chcete velký kufr, je k mání i jako kombi, jen v žádné z verzí nevypadá jako činžák na kolech. Nechci tu obšírně hledat náhradu všech podobných aut, nesporně bych ale našel hned několik klasicky střižených vozů, které by byly s to lépe zastat všechno z toho, co dovede Peugeot 2008.
Proč to vlastně říkám? Chci jen jasně říci, že všechna taková auta mi nikdy nedávala smysl. Na tom se nic nezměnilo a nedokážu si představit, že bych se někdy podobný vůz koupil. V žádném případě to ale neznamená, že budu komukoli zálibu v nich vyčítat, nebo že je budu automaticky označovat za špatné. Že mi auto nedává smysl z hlediska mého vnímání je věc jedna, jak funguje věc druhá. Zmíněná X6 je u mě opravdu na konci seznamu, přesto jsem kdysi konstatoval a kdykoli bez váhání znovu řeknu, že v ještě nesmyslnější verzi X6 M je nejlepším autem svého druhu. Sice podivného druhu, ale i tak. A rovnou mohu dodat, že také Peugeot 2008 mě pozitivně překvapil tím, jak se projevuje, navzdory tomu, že vypadá jako SUV, ale svými reálnými „crossovými” schopnostmi končí u přejíždění obrubníků v centru města. Jaký tedy je? Pojďme se na to mrknout, bez předsudků.
Větší, než si myslíte
Pokud přijde řeč na malý crossover, který je postavený na základech malého Peugeotu 208, k jehož názvu přidává nulu, tedy nic, asi vás nenapadne nic jiného, než že půjde o malý vůz. Úvaha je to logická, ale nesprávná - 2008 je totiž docela velkým autem, rozhodně větším, než jakým se jeví být z oficiálních fotek.
Když jsem 2008 prve hledal na parkovišti Peugeotu plném nejrůznějších modelů značky, můj zrak se stále přirozeně stáčel kamsi do řady zaparkovaných dvěstěosmiček, mezi nimiž se pokoušel uzřít něco, co bude trochu vystrkovat růžky. Jenže skutečná dvatisíceosmička stála úplně jinde a spíše zapadala do řady o třídu větších aut jako je model 3008. Rozměrově sice až tak velká není, na pohled by vás ale nenapadalo dávat tomuto modelu přívlastek „mini” nebo „malý”, jak se obvykle traduje. Pokud jsem tedy v úvodu řekl, že jednou z tradičních vlastností podobných falešných SUV je udělat dojem na pohled, a to nejlépe svou velikostí, pak to 2008 zvládá na jedničku - tohle je rázem kus auta.
Co design? Nevím, je to pěkné auto? Považte sami, za sebe bych řekl, že mi přinejmenším nepřijde být ošklivé, což je stav, do kterého se ne každému z Peugeotů posledních let podařilo dospět. Předek je jakožto obraz „vyvýšené” 208 snad i vcelku líbivý, třebaže si nejsem jist, zda výkusy v hlavních světlometech v tomto případě něčemu pomáhají. Vlastně si vůbec nejsem jist, jestli jakýkoli výkus na celém autě něčemu pomáhá, je jich totiž všude možně docela hodně.
V náznaku jsou vykousnuté i přední mlhovky, neskrývaně vykousnutý je jakýsi patvar do předního bočního skla poblíž sloupků A, pak je tu rozkousaná hrana střechy s náznakem zvýšení v oblasti zadních sedadel (samozřejmě falešným, samotnou střechu povětšinou nezvyšujícím) a zcela jednoznačně ohryzané koncové světlomety. Ty jako by celé chtěly zasahovat až do boků karoserie, jenže ouha, přišly zuby a půlka byla fuč. Samozřejmě chápu, že se designéři snažili jinak nutně krabicovitému autu dodat nějaký nápad a snad i uspěli, jen místy je těchto očividných kudrlinek po mém soudu příliš.
Jakožto správné falešné SUV musí 2008 vypadat nejen velké, musí vytvářet i náležitě „terénní dojem”, aby dalo okolí najevo, že majitel sice žije ve městě a obvykle se pohybuje na silnici mezi předměstím a Intersparem, nicméně v duši je to vlastně hotový cowboy. O to se zde, krom základního stavu karoserie, starají oba nárazníky s náznakem zakrytování spodní části vozu. Je pochopitelně falešné a končí dříve než začne, jedno mu ale musí přiznat - je to plech, skutečně železný, i když tenounký. Čekal jsem plast.
Ta trocha sarkasmu na předchozích řádkách vám asi neunikla, ale přes obvyklou přetvářku, faleš a některé kýčovité prvky jsem neměl pocit, že by to 2008 v těchto směrech přeháněla a její vzhled mě neurážel. Myslím, že tohle auto se vesměs bude líbit.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva