Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Opel Astra OPC 2012: nepochopitelně dobrá, podobně rychlá
28.8.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Opel nikdy nedělal špatná auta, oproti špičkovým konkurentům jim ale obvykle něco chybělo. Nové Astře OPC nechybí nic.
Přehled kapitol
Sedím nad textovým editorem a pořád přemýšlím, jestli se mi to nezdálo. Ne snad, že bych dosud nepoznal dobrý Opel, třeba předchozí Astra GTC 2,0 turbo nebyla vůbec nezajímavá a i poslední Vectra po faceliftu s motorem V6 turbo měla něco do sebe. Jenže stvořit něco opravdu výjimečného s bleskem na kapotě se ne a nedařilo a pokusy takový vůz vyrobit dopadaly tím hůře, čím více se o to v Rüsselsheimu pokoušeli.
Ne náhodou přitom zmiňuji zrovna předchozí Astru GTC 2,0 turbo a Vectru V6 turbo. Tyto dva modely nabízely za svou cenu solidní svezení a klidně bych si některý z nich sám koupil, jenže oba se také staly základem vrcholných verzí OPC. A ty bych s odstupem času doporučil jen zatvrzelým příznivcům všeho s logem Opelu ve znaku. Astra OPC sice byla hodně rychlá, ale obětovala tomu snad úplně vše včetně své schopnosti pohybovat se po normálních silnicích a především dlouhodobě odolávat jejich nástrahám.
A Vectra OPC? Ta byla pojízdným výkladem slova „přetunit” - jestliže verze V6 turbo fungovala velice dobře, přidaných 50 koní, tvrdší podvozek a další modifikace vůz zlikvidovaly po stránce funkčnosti i trvanlivosti. Dodnes nechápu, jak jsem mohl být svědkem jejího nepřehlédnutelného částečného rozkladu během jediné cesty na Hockenheimring. Věřím, že při „běžném využití” by vydržela leccos, je ale dosti obtížné dívat se v Hockenheimu na reklamy OPC přes kouř z auta téže značky, které tam údajně bylo testováno.
Na novou Astru OPC jsem byl i tak hodně zvědavý. Od svého prvního představení slibovala nejen zajímavé výkony, ale i pozoruhodná technická řešení a v neposlední řadě hodně zajímavou cenu. Nečekal jsem nic vyloženě skvělého, ale po pozitivních odezvách na poslední Corsu OPC ani žádný další průšvih - předpokládaný výsledek testu ve smyslu „dokonalé to není, ale ukažte mi jiné 280koňové auto za 630 tisíc Kč” by asi málokoho urazil.



Jenže realita byla úplně jiná. Zapomeňte na špatné věci, které se o Opelech vypráví, tohle auto je jako z jiné planety. Jestliže lecjaká OPC dosud působila tak, jako byste dvousetkoňovému autu nadělili o sto koní více, což způsobovalo rozličné bizarní situace, u nové Astry je to naopak. Podvozek nebo diferenciál by snad zvládly dalších sto koní navrch a když se s tímto autem rozjedete až za hranici 260 km/h skutečné rychlosti, tváří se, jako by se vůbec nic zvláštního nedělo. Ale vezměme to po pořádku, těch až nepochopitelně dobrých věcí ja na nejnovějším OPC více.
Sexy květinka
Fráze „pěkné německé auto” je pomalu vhodná do slovníku zapomenutých slov. Tedy líbit se může každému co chce a něco vyloženě ošklivého Němci vyrobí zřídka, pod pojmem „pěkný” si ale v tomto případě představte atraktivní, hravý, působivý, odvážný, prostě nějak výjimečný a neotřelý design, nad kterým podstatná část auditoria jen zalapá po dechu. Něco, co dělají Italové, občas Francouzi, sem tam i Britové - něco, co aspoň chvíli, ale nejlépe celé dekády okouzluje své okolí.
Máte něco? Pominu-li pár historických exotů, pak mnoho podobných aut nenacházím. Na nápadu Ferdinanda Alxandra Porsche udělat z Brouka sporťák lze dodnes najít leccos působivého, sem tam něco zajímavého udělá i Audi (ale dnes vypadají všechny modely jako přes kopírák), jinak je to ale bída s nouzí. Až na jednu výjimku, novou třídvéřovou Astru.
Opel už se dříve rozhodl tří- a pětidvéřovou verzi Astry designově odlišit a byl to hned napoprvé dobrý nápad. Pětidvířku ponechal konzervativnější střih, na třídvéřovém modelu nechal designéry více vyřádit, však u něj může jít praktičnost a snaha neurazit stranou. Napodruhé jim popustil uzdu ještě více a nechal je stvořit vůz, který působí na německé poměry až neobyčejně dramaticky. A to může jít, považte, klidně o úplné obyčejné auto s motorem 1,4 pod kapotou.
To pochopitelně nebyl případ tohoto testu, ale Astra OPC se vlastně od výchozího GTC až tak neliší. Přední nárazník je sice nový, až na nahrazení mlhovek vstupy pro chladící vzduch ale zůstává téměř stejný. Na boku přibyly výraznější prahy, na zádi pak nový nárazník, nepřehlédnutelné koncovky výfuků a až trochu kýčovitě působící dvojité přítlačné křídlo na střeše. To je vše, přesto to v praxi vypadá neobyčejně - hlavně díky dramatickému tvarování základních částí karoserie.
Mám pocit, že relativně tmavý lak nechal některé výjimečnosti zbytečně zaniknout, vůz je ale tak fotogenický, že na snímcích vypadá přesto působivě. Podívejte se hlavně na ty divoké prolisy na boku, nízký profil, agresivní příď nebo velmi výrazně klesající záď. Nemohu si pomoci, ale design tohoto auta mě opravdu „bere”. Snad mu to vydrží déle než pár pátků.
Odvrácenou stranou mince je, že plechem překypující karoserie potřebuje pořádně velká kola, aby auto nevypadalo „trapně”. Disky na snímcích mají 19", asi byste to do nich od pohledu ani neřekli... Podvozek s nimi naštěstí umí pracovat, ale o tom až později.
Následující >1 / 6
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? včera 12:00
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
- Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl 15.4.2025
- Další těžké zranění Jorge Martina 14.4.2025
Nejnovější články
Nejprodávanější kombík světa se ukázal v novém, Škodě dává šanci vzít mu titul světové jedničky
před 50 minutamiPorsche skutečně vytáhlo na nejnáročnější okruh světa 911 s manuálem. A je rychlejší než doteď s automatem
před 2 hodinamiTechnik na okruhu postavil starou dieselovou ošklivku proti BMW M3 jen na jiných moderních pneu. A začaly se dít věci
včeraJaponské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
včeraPokud chce Kia s tímhle autem skutečně porazit Teslu Model 3 v její vlastní hře, může Elon Musk zůstat v klidu
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.17. 22:50 - HondaMan
- Onboard videa 04.17. 21:59 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.17. 21:09 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.17. 19:42 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.17. 19:10 - GeneHawkins
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom