Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mitsubishi ASX 1,8 DI-D Mivec: dobrá holka pro všechno
16.2.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Kdo jiný než Mitsubishi by měl přijít s autem schopným spojit vlohy pro silnici i terén. Je ASX vozem pro ty, kteří sní o praktickém Lanceru Evo?
Přehled kapitol
Dříve to byla tzv. třída Golf, kde se odehrávaly ty nejtužší boje a děly nejzajímavější věci. Dnes je tam pěkně teplo a smrádeček a jediní, kdo narušují zavedené pořádky, jsou Korejci. Nebude trvat dlouho a rozbijí je úplně, to se pak možná budou dít věci. Ale to je jiný příběh. My se dnes podíváme o kousek výš, tedy na segment, který ještě nedávno vůbec neexistoval a kam se přesunul nejeden dřívější uživatel auta nižší střední třídy. Hovořím o skupině kompaktních SUV, crossoverů, chcete-li, kde stále ještě je místo pro nově příchozí a „zlatý standard” se stále hledá. Celá tato třída je založena na kompromisech. Nikdo totiž pořádně zatím neví, nakolik mají být CUV orientovány na jízdu na silnici, nakolik pro jízdu v terénu, jak mají být velká či vybavená, a tak přicházejí různé mixy a všichni výrobci napjatě čekají, co na to zákazníci.
V České republice je absolutním vládcem Škoda Yeti (2 054 prodaných ks za rok 2011), za ním je pak s velkým odstupem následuje VW Tiguan (909 ks), Hyundai ix35 (682 ks), Kia Sportage (657 ks) a Mitsubishi ASX (511 ks) a další. Diskutovat o tom, proč vládne sněžný muž z Boleslavi, by bylo jen ztrátou času, pozice Tiguanu vyplývá jistě i z obecné obliby koncernu a v případě Sportage a ix35 zase obvykle vítězí poměr cena/výkon. Výsledek Mitsubishi ASX je ale zajímavý - není totiž obvyklé, abychom auta s třemi diamanty vídali v prodejních statistikách tak vysoko. Pojďme se tedy podívat, co stojí za úspěchem menšího sourozence Outlanderu.
Když říkám menšího sourozence, tak bych možná spíše měl říci menšího bratra. ASX a současný Outlander sdílí nejen shodný rozvor (2 670 mm), ale hlavně 70 % všech dílů. Mnohé z toho, co zaznělo v redakčním testu Outlanderu tak bude platit i zde. Samotná automobilka ASX charakterizuje jako křížence mezi větším SUV a Lancerem, kdy z prvního mělo podědit vyšší pozici a schopnosti v terénu a z druhého jistotu při pohybu po normálních silnicích. Zní to jako jako recept na dort pro pejska a kočičku, ale tentokráte to dopadlo „jedle”. Leckdo to dokonce bude považovat za automobilovou pochoutku, ale nepředbíhejme.
Pozn.: Fotografie doprovázející tento test vznikly při dvou příležitostech s jistým časovým odstupem, proto je vůz zachycen ve vícero zdánlivě nesourodých prostředích.
Poznávací znamení? „Jet-fighter gril”
Jako typický zástupce svého segmentu má ASX hrát úlohu alternativy k hatchbackům nižší střední třídy. Svými rozměry to přesně splňuje, při délce 4 295 mm a šířce 1 770 mm má menší půdorys, než leckterý z nich. Jen výškou 1 615 mm dohání, co mu jinde chybí. Naživo opravdu působí kompaktně a pokud nemáte rádi přerostlá auta současnosti, nebude vám svou velikosti ASX proti mysli. Kdyby by vás zajímalo srovnání s Outlanderem, vězte, že ten je o 350 mm delší a 65 mm vyšší.
ASX je po Lanceru, Coltu a Outlanderu dalším z modelů značky, jehož přídi dominuje tzv. „Jet-fighter gril”, který je připomínkou, že Mitsubishi Heavy Industries vyrábělo i stíhací letoun F-2. Jeho přímým linkám dělají společnost světlomety se sešikmenými horními hranami, což autu dodává mírně nasupený výraz. Přídě jeho konkurentů často hrají na velikášskou notu, jako by vám ve zpětném zrcátku říkaly, podívejte, já jsem tady a jsem kus auta, ASX se drží při zemi a zytečně se nenafukuje, skromně se přesto netváří.
Také při pohledu z boku zůstává ASX u umírněného dojmu. U většiny konkurentů jsou v módě kulaté tvary a obliny, které často vytvářejí dojem otylosti, Mitsubishi zůstává věrno jednoduchým rovným plochám bez výstřelků, které ozvláštňuje stoupající prolis v úrovni klik dveří a mírně zvýrazněné lemy blatníků. Testovaný kus byl postaven na 17" litých kolech obutých do pneu o rozměrech 215/60 a na rozdíl od mnoha aut dnešní doby u něj nevypadala nepatřičně malá. Ani záď nevybočuje z trendu jednoduše konzervativního ztvárnění. Celkově se dá tedy říct, že jediným výrazným, přesto jednoduchým a neurážejícím prvkem je onen předek ze stíhačky. Pro zhodnocení ASX lze použít použít ona slova o nadčasovosti, jejich pravdivost ale ukáže až čas.
Interiér tak akorát
Leckdo by z faktu, že ASX sdílí s Outlanderem stejný rozvor, mohl soudit, že bude v obou autech stejně místa pro posádku. Bohužel, v tomto ohledu si je třeba uvědomit, že ve srovnání s nižší střední třídou na tom ASX není o tolik lépe, rozvor nového Focusu je kratší jen o 2 cm. Ale abych vás neděsil, v ASX pasažéři rozhodně netrpí nedostatkem místa. Musí se jen spokojit s tím, že nebudou cestovat s nataženýma nohama. Jak už je u tohoto druhu aut obvyklé, sedí se na vysoko. To na druhou stranu přináší výhodu při nastupování a opuštění vozidla. Ne nadarmo jsou malá SUV v oblibě mezi starší generací, při nastupování se pasažéři jen pohodlně usadí, při vystupování se nemusí zvedat z hlubokých sedáků.
Design exteriéru jsem označil za jednoduchý a nejinak budu charakterizovat interiér. Palubní deska je tvarována účelně a nesnaží se za každou cenu ohromit. Je mohutná, přesto nemáte pocit, že vás chce každou chvíli zavalit. Středová konzole s vestavěným rádiem naštěstí je prostorově a materiálově oddělena od zbytku a tím narušuje velké plochy černých plastů. K tomu pomáhá i přítomnost několika málo dílů ze stříbřitého plastu. Pokud máte v oblibě záplavu tlačítek, v ASX se asi budete nudit, kromě ovládání rádia je k dispozici už jen jeden z poznávacích znaků japonských vozů, automatická klimatizace se třemi velkými otočnými ovladači. Vlastně ne, ještě je tu tlačítko Info, kterým se přepínají údaje zobrazované na displaji palubního počítače, tlačítko pro úplné vypnutí stabilizačního systému a také čudlík, kterým lze vypnout otravný systém start-stop. K tomu se ale ještě vrátím.
Řidičovo pracoviště nemůžu jinak než pochválit. Volant má vhodnou velikost i tloušťku umělou kůží potaženého věnce. Řadicí páka se, zvláště pokud nejste na řízení SUV zvyklí, v první moment zdá jak z autobusu, ale stačí se usadit a je přesně tam, kde byste ji čekali. Kolega si u Outlanderu stěžoval na její hlavici, ja s ní problém neměl. Asi proto, že ji používám jen pro řazení a pravou ruku si odkládám jinam. Hlavní, bíle podsvícené přístroje s jednoduchou a přehlednou grafikou jsou ukryty v samostatných tubusech, mezi kterými je displej palubního počítače. Najít si správnou polohu za volantem nečiní sebemenší problém a dobrému dojmu z řízení přidá body i umístění pedálů. Pravda, brzda a plyn by mohly být blíž, ale přece jen, nesedíme v Lanceru Evo.
Pohodu za volantem vydatně podporují sedadla. Jsou dostatečně široká, aby netlačila, přesto vás v zatáčkách podrží. Mají dostatečnou podporu jak stehen, tak bederní páteře, jejich čalounění je tvrdé tak akorát. Hned při první jízdě s ASX jsem ujel několik set kilometrů a přestože nevládlo zrovna ideální počasí, po dojetí do cíle jsem neměl pocit, že už to auto nechci ani vidět. Na prostornost interiéru už jsem narazil, řidič a jeho spolujezdec si rozhodně nebudou stěžovat. Dozadu se bez problému usadí tři dospělé osoby a jejich míra pohodlí bude záležet jen na nastavení předních sedadel a sklonu opěradla zadní lavice. Na fotce je řidičovo sedadlo nastaveno pro 180 cm vysokého jezdce a ani dvoumetrový dlouhán by se za ním příliš nemačkal. Spolujezdcovo sedadlo je zase v krajní poloze, přesto stále zbývá místo na průměrně vzrostlého Čecha.
Ja už jsem zmínil, opěradlo zadní lavice lze nastavit do dvou úhlů, 17 a 23 stupňů. Na tom také závisí velikost kufru. Minimum je 419 l, při svislejší poloze opěradla 442 l a pokud pojedou jen dva pasažéři, vleze se 1219 l. Základní objem zavazadelníků lze zakoupením sady pro zvětšení objemu nafouknout o 46 l.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 9 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 10 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel