Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mercedes A 250 Sport W176: model ano, atlet nikoli
20.9.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Nová třída A působí na pohled neskutečně dynamicky a i její technika vyvolává velká očekávání. Jízdní realita ale až tak žhavá není.
Přehled kapitol
Třída A má za sebou už patnáct let života ve třech generacích, za dobu své existence si ale minimálně z hlediska jízdního projevu nevydobyla zrovna nejlepší renomé. I kdyby se Mercedes rozkrájel, nikdy už nevyžene z hlavy všech informovaných motoristů fakt, že první generace selhala při losím testu a převrátila se na bok. S trochu nadsázky sice říkávám, že na bok lze při troše „šikovnosti” převrátit cokoli, jenže zrovna u Áčka to nebylo nemístné spojení. Auto bylo hodně úzké a vysoké a poněkud vrtkavě působilo i tehdy, když jste se s ním do žádných divokých manévrů nepouštěli.
Je to až s podivem, ale malý Mercedes to nejhorší možné entré na trh ustál a místo stažení z prodeje se dočkal slušných prodejních úspěchů. Závody Daimleru opustilo více než 1,5 milionu aut tohoto typu, a to je vzhledem k jeho cenám pozoruhodné číslo. Automobilka proto na první Áčko navázala velmi podobným způsobem, třebaže druhou generaci trochu snížila a rozšířila. Klasický kompakt to ale pořád zdaleka nebyl a jízda měla k přesvědčivé stabilitě stále daleko, třebaže převrácení na bok už za normálních okolností nehrozilo. Osobně mi vysoká a úzká auta byla vždy cizí, a tak mě ani druhá generace třídy A neoslovila, zákazníky přesto lovila úspěšně - posbírala více než jeden milion prodejních „zářezů”,
Zní to jako šťastný konec, pánům od třícípé hvězdy se ale zjevně nezdál dost dobrý. A tak letos příběh stuttgartského minivanu dokonale utnuli a pod stejným jménem začali prodávat vůz, který se tváří jako klasický kompakt, skutečný konkurent BMW 1 nebo Audi A3. Z tohoto pohledu dávala podobná změna zacílení smysl, zvlášť když Mercedesu v nabídce zůstala třída B, která je nadále víceméně klasickým MPV. Úplně jsem ale svého času nepochopil, proč se firma podržela označení „třída A”. Mezi zákazníky klasických hatchbacků má Áčko nulové renomé a pokud nějaké má, asi nebude nejlepší. Ať už kvůli onomu historickému selhání, nebo pro svou dřívější podstatu cílící na úplně jinou klientelu.
Označení aut Mercedesu navíc nedávají žádný velký smysl (C, E a S je jistota, zbytek se nesnažte pochopit), a tak mohl Mercedes zkusit začít od nuly s prakticky jakýmkoli novým jménem. Snad krom ADA nebo AH šlo použít skoro libovolná dvě nebo tři písmena začínající áčkem a původní třída A mohla upadnout v zapomnění. Mercedes měl ale jiný plán a v těchto dnech začíná prodávat zbrusu novou generaci „A-Klasse”, která se těm předchozím podobá leda jménem. Na pohled. Jenže když si s ní sjedete, zjistíte, že genový fond tohoto auta na minulost tak úplně nezapomíná a ponechání původního označení tím trochu i dává smysl. Co to znamená? Hlavně o tom vám povím více v následujících odstavcích.
Krása nesmírná
Zalíbil se vám nový Mercedes A už na zprvu uvolněných záběrech? Pak vám prozradím malé tajemství - tohle auto není fotogenické. Ano, dobře působí i na fotkách, jenže v reálu vypadá ještě o dost lépe.
Autosalony na stará kolena navštěvuji jen zřídka, a tak jsem nové Áčko viděl poprvé naživo až s tímto testem, dříve ne. A bylo to setkání, na které se hned tak nezapomíná. Vůz prošel za těch patnáct let pozoruhodnou proměnou připomínající pád krabičky od sirek - místo na boku teď sedí pevně v kramflecích na své nejširší straně. Ale to samo o sobě neohromí, o správný dojem se zde starají hlavně dramatické linie dále podtržené sportovním paketem AMG.
Řekl bych, že nové Áčko bude vypadat dobře v jakékoli verzi, ale teprve v té testované staví všechny své atraktivní rysy do správného světla. Ostře řezané přední světlomety zasazené do mohutnější masky nebo subtilnější koncová světla lépe zapadající do nižší zádě jsou fajn. Ale když se celé auto o něco sníží, přibudou mu výraznější nárazníky a prahy přibližující jej vizuálně dále k zemi, je to teprve to pravé ořechové. Zepředu je to nasupený kompaktní rváč, zezadu stabilní sportovní hatchback. A ani dlouhý a nízký profil se skromným prosklením nezklame. Je to takový tank Panther v lehkém silničním provedení - vypadá, že dá ránu a fofrem zmizí.
Také spousta detailů vypadá dobře - mnohapaprsková 18" kola vozu vyloženě seknou a už tak dramatickou záď dále zatraktivňují výdechy chladícího vzduchu po stranách nárazníku, dvě oválné koncovky výfuku nebo protáhlý střešní spojler.
Ve výsledku je nové Áčko pozoruhodně šik a snad až zkoumání fotek prozradí příliš vysokou příď a hodně mohutná vnější zpětná zrcátka nenápaditých tvarů (podobná montuje Mercedes snad na všechna svá auta). V reálu ale tyhle věci nevnímáte, věřte mi, natolik působivé je všechno kolem.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Neuvěřitelný obrat Porsche. S elektromobily narazilo tak moc, že slibuje vrátit spalovací motory i dřív jen elektrickým modelům
26.10.2024 - Číňané dokazují, že ať už dnes evropské automobilky přijdou skoro s čímkoli, oni to hned udělají lépe a levněji
26.10.2024 - O 14 let a tři generace novější Golf s motorem 2,0 turbo vyzval na souboj starého bijce s plnotučným V6, asi to neměl dělat
26.10.2024 - Porsche začalo nabízet vlastní kávovar za 160 tisíc, za pár hodin mělo vyprodáno
26.10.2024 - Číňané zaplavují Evropu svými auty, v září jich sem na lodích dovezli o 61 procent víc než loni
27.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva