Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Kia Optima 1,7 CRDi AT 2014: optimum jak pro koho
21.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Z hlediska designu se inovovaná Optima ve střední třídě optimálně vyjímá. Ve zbytku ohledů by ale měla své jméno raději jen šeptat.
Přehled kapitol
Jihokorejské výrobce nelze v posledních letech přehlížet a už vůbec ne stavět do role outsiderů. Od počátku nového tisíciletí udělali takový pokrok, o jakém se mnohdy daleko vyspělejším a zaběhnutějším značkám přes veškerou snahu ani nesnilo. Z vlastních zkušeností soudím, že v mnohých případech nestavějí zrovna perfektní auta, ale vkusu Evropanům se v mnohých případech dokázali dobře přizpůsobit, což byl podstatný krůček směrem k oslnivějším evropským prodejům. Dle mého názoru by už k dalšímu skoku výše stačilo jen větší množství silnější motorů, trocha důmyslnějšího doladění a hlavně více zákaznické důvěry, kterou by kouzelným heslem „sedm!“ nedokázal vyčarovat ani David Coperfield.
Korejská auta déle nevypadají tak, že byste se jich museli bát, nerozpadnou se po prvním vzetí za kliku, jezdí ve většině případů slušně a při pořízení neodsají z konta tolik jako německá konkurence. Zřejmě je to dáno designem a celkově méně usedlým charakterem, ale bližší mi je ze známé korejské dvojky prostě Kia. V její nabídce mě zaujalo hned několik modelů, které si dovedu bez přivírání očí představit v roli auta na každý den, za které by se nemusel nikdo stydět - ani ten, kdo její vozy odsoudil bez bližšího prozkoumání. Příkladem za všechny je Cee'd. Slušné jízdní vlastnosti a prostor má spolu se solidní výbavou v základu a nějakou dobu už lze koupit i jeho rychlejší verzi GT. Třebaže nejde tak úplně o hot-hatch, dle naší recenze je dost možná nejlepší Kiou všech dob.
V mainstreamu kompaktních hatchbacků tedy Kia silného zástupce rozhodně má. Dále láká zákazníky zástupcem stále populárnějších crossoverů na model Sportage, pro rodinné typy nabízí celkově pohodlné MPV Carens, do města zase Rio, které je trochu na pomezí tříd. Ti nejsilnější na trhu ovšem mají zbraní podstatně víc, neboť umějí zaujmout i další hlavní proudy. Aby dnes byla ta či ona automobilka opravdu silná, neobejde se bez slušného sedanu střední třídy. Těm nejsilnějším nechybí a najdeme ho i v portfoliu Kie. Jen si na něj v té záplavě skoro nikdo nevzpomene. Řeknete rozhodně Passat a Superb, snad Mondeo a Mazda 6, ale Optima na mysl zřejmě jen tak nevytane, spíše vzpomenete reklamou intenzivněji tlačené (a také na silnicích snadněji spatřitelné) Hyundai i40.
Poněkud přehlíženou Optimu přesto znají v různých částech světa poměrně dobře (včetně ČR) jako Magentis, v Koreji dokonce už od roku 2000. Podle výjimečnosti setkání s ní na českých silnicích lze usuzovat, že u nás nikdy neměla na růžích ustláno, ovšem to v globálním kontextu nemusí o jejích kvalitách napovídat vůbec nic. Poslední, v pořadí už třetí generace, je v Jižní Koreji - kde jí nabízejí pod názvem K5 - bestsellerem. Že bychom byli tak jiní? Nemyslím si, svůj podíl na nevalných prodejích nese fakt, že do Evropy se kvůli tamní obrovské poptávce dostala až s dvouletým zpožděním (2012), což je dost dlouhá doba na to, aby i sebelepšímu vozu lehce ujel vlak.
Přesto, oproti předchozímu Magentisu je asi o milion let vyspělejším autem a může za to opět technika od partnerského Hyundai - tentokrát z „í-čtyřicítky“. Proč jí tolik nevídáme v provozu, když používá stejné ingredience jako ostatní modely, potažmo když přičteme, že i40 není vůbec k zahození? Předem mohu říci, a je to pozoruhodné, že v provedení s naftovým motorem a automatickou převodovkou měla Optima před recenzí spoustu předpokladů k úspěchu. Přesto ve výsledku až tak optimální volbou střední třídy není. Čím to?
Korejská krasavice pokukuje po vyšší třídě
Pokud je v nějakém ohledu Optima skutečně optimální, pak předně hlasuji (tak jako porotci ankety Red Dot Design) pro vzhled karoserie. Párkrát jsem jí už viděl na silnicích a do bližšího styku s ní přišel v minulých letech minimálně jednou, nepřišlo mi ale tehdy, že by byla tak zajímavým autem, jakým na silnici je. A to se nebavíme o žádné radikální revoluční proměně, jelikož rukopis faceliftovaného Magentisu z jejího těla při troše pozornosti vyzkoumat lze. Designové oddělení pod vedením Petera Schreyera se evidentně snažilo o něco zajímavějšího, neobvyklejšího než Kia sochá, a tak se zcela nekonfekční karoserie střední třídy může pochlubit hned několika experimenty, které většinou končívají pouť na konceptech.
Řeč je v první řadě o úzké linii oken, kterou u C-sloupku zalomili jako hokejku u BMW. Ještě předtím ji ale zrcadlově překlopili a nadzdvihli. Výsledně přechází nejzadnější sloupek do zadních dveří, což jednak opticky protahuje záď a druhak zmenšuje zasklenou plochu. Nevypadají, ale zadní dveře přesto patří v této třídě k těm největším. Mezi dalšími zvláštnostmi trkne do očí třeba chromový dekor ohraničující boční okna svrchu, který však neskončí spolu se sklem jak bývá obvyklé, ale táhne se až k víku zavazadelníku. Trochu dramatičnosti dodávají falešné výdechy nad předními blatníky nebo tvar zadního okna potlačující střechu, která se na opačné straně zakusuje do čelního skla.
Nemůžu říci, že by se mi Optima bůh ví jak líbila, ale kombinace všech těch neobvyklých prvků nevyvolává vzpomínky na pejska a kočičku, v celkovém kontextu totiž svojí decentností zaujme. Z Optimy čiší odvaha, elegance, dynamika i luxus. Nevzpomínám si, že by jiná Kia působila na první pohled tak honosně, sportovně a zároveň stále tak „kiácky“. Vždyť onu „tygří“ masku chladiče jakoby od začátku navrhovali právě tomuto modelu. Na zavalité skořápce s velkými převisy a ostrými hranami mi osobně chyběla jen druhá koncovka výfuku a pro potřeby focení snad jiný metalický lak, v němž by se nezrcadlilo vše z nejbližšího okolí.
Ostřejší než dříve je vůz díky loňskému faceliftu. Pokud si vzpomínáte na jeho předchůdce, který byl na trhu teprve dva roky, největší viditelnou a prakticky uplatnitelnou změnou jsou LED na denní svícení implantované do horní hrany předních světlometů. Spolu s původními mlhovkami přenechali prostor pro nová diodová světla do mlhy. Agresivity Cee'du GT nedosahují, ale přesto je Optima o něco půvabnější a tak trochu ucelenější než si jí pamatuji.
Aby byla renovace kompletní, pozornosti neunikla ani grafika koncových svítilen (ve vyšších výbavách LED), nárazníky či nabídka kol, kterou na testovacím voze reprezentovaly lehce vypadající osmnáctky z paketu Sport. Jeho zásluhou se po zaplacení skromných 10 tisíc najde i jistý náznak difuzoru, větší brzdy s černými třmeny se 17palcovými kotouči, údajně vysokovýkonné tlumiče (?) a sportovnější maska chladiče. Že by tohle napovídalo o zajímavém svezení? Samozřejmě ještě zjistíme.
Málokdo by při prvním kontaktu řekl, že tohle je technicky příbuzný vůz s i40. Místo štiky máme před sebou ramenaté auto, kterému změříte do délky dokonce o 10,5 centimetru více než „hjondé“, z toho 2,5 centimetru připá na delší rozvor náprav. Nezdá se to, ale Optima na délku dokonce přesahuje nedávno testované Infiniti Q50, které se už samo o sobě jeví jako pořádný kus auta. Půvabná Korejka s evropským pasem zkrátka jakoby pokukovala nikoli po střední, ale vyšší střední třídě - vždyť s délkou 4,85 metru překonává i Superb s Passatem a na BMW řady 5 chybí už jen nějakých pět centimetrů. Bude ale zmíněné hrát ve prospěch cestujících?
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 53 minutami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 2 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 4 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva