Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD: pan Nesmrtelný
13.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Říká se, že po nukleární apokalypse zůstanou na světě jen švábi a Mercedes G. Jeep Wrangler se hlásí, že k tomu má také co říci.
Přehled kapitol
Jeep Wrangler je jednoduchý a upřímný jako dětská kresbička. Prostá hranatá krabice s kruhovými světly, sedmi otvory v masce chladiče, vystouplými předními blatníky a schopností valit se vpřed s neústupností horského ledovce. Jen trochu rychleji. A dokáže věci, které jinak umí snad jen auta stvořená fantazií dítěte. Většina z nás ovšem vyrostla. A zapomněla...
Promiňte ten patetický úvod jako z pohádky o stárnoucím Petru Panovi, ale mám zato, že pokud chceme soudit vůz založený na sedmdesát let staré koncepci, dost dobře to nejde podle dnešních měřítek. Skončili bychom slovy hlučný, těžký a neohrabaný dříve, než bychom začali.
Auto stojící v přímé rodové linii původního Jeepu Willys si něco takového opravdu nezaslouží. Ne snad proto, že by se tady a teď měly záměrně přehlížet nesporné nedostatky Wrangleru, ale z toho důvodu, že to, co je častokrát považováno za chybu, je ve skutečnosti jeho přirozenost a vlastnost.
Pojďme proto od sebe odlišit ony přehmaty a charakter v testu pětidveřového Wrangleru Unlimited s dieselovým čtyřválcem 2,8 CRD.
Originál je pouze jeden
Jeep ve své nejklasičtější podobě je skoro jako AK-47 konstruktéra Kalašnikova. Byl stvořen pro vytvoření nadvlády na bojišti a nesčetněkrát kopírován. Originál ale může být jen jeden.
Jeho tvary nejsou líbivé ale spíše prosté a majestátní. Tak to ovšem chodí, když forma následuje funkci. Při zdolávání bahenního příkopu, pouštní duny nebo ostrých kamenů nepotřebujete hladké aerodynamické tvary a spoilery. Co se skutečně počítá, je světlá výška, nájezdové a přejezdové úhly, výhled do stran a odolnost podvozku vyrobeného z poctivé šedé litiny a kované ocele.
To všechno dokáže Wrangler v dostatečné míře nabídnout. Má zvednutý žebřinový rám a tuhé nápravy zavěšené na ramenech, které by se daly použít k tažení lokomotiv. Zároveň to ale znamená, že může být jen tak dobrý, jak hodně nebo málo bude využíván zamýšleným způsobem, protože kdekoli jinde než v terénu začne být jeho specifická konstrukce dříve nebo později obtěžující.
Kde je Wrangler fakticky dokonalý, je jeho design budící záviděníhodnou pozornost. Po různých experimentech použít hranatá světla nebo chromovanou masku to definitivně pochopila i automobilka a nakonec se vrátila tam, odkud vyšla. Tento vůz se prostě stal sám sobě ochrannou známkou, něčím jako devětsetjedenáctka do terénu - jen staršího původu a bez nutnosti alespoň z principu měnit s novou generací své křivky.
Pokud o otci všech offroadů skutečně přemýšlíte a máte k tomu pádné důvody, na jeho vzhledu bych doporučoval změnit jednu věc. Rozhodně jděte do bočních prahů. V terénu budou chránit boky auta před blátem a mnohem snadněji se bude vám i posádce nastupovat.
Co naopak nezměníte, je poněkud nedomyšlený přístup do zavazadelníku, který by ovlivněn jistou konstrukční zvláštností. Wrangler Unlimited je ve skutečnosti kabriolet vybavený plátěnou střechou anebo - jako v našem případě - hard-topem dodávaným za příplatek 47 až 62 tisíc (podle použitého laku). Dolní díl zadních dveří se otevírá do strany, horní skleněná část nahoru. Že nejde sklo odklopit samostatně kvůli překážející rezervě nakonec až tak nevadí. Spodní hrana okna je hodně vysoko, takže by to asi nebylo příliš praktické, navíc pořádné kolo na zádi má hlavně svůj účel. Dveře se ale otevírají doprava a při stání u krajnice vám odříznou cestu od chodníku. Možná někdo ví, proč tomu tak je, ale mimo výhody pro státy s levostranným provozem mi jaksi uniká důvod.
Retro v kabině nevadí, horší sedačky ano
Jestliže vám vyhovuje „oldschoolový” zevnějšek Wrangleru, v kabině na vás nečeká žádné velké překvapení. Jednoduché čtyři budíky a účelně nahoře umístěný panel rádia s CD mechanikou doplňují digitálkově zelené displeje s velkými pixely. Tlačítka a ovladače jsou dostatečně velké, aby se daly používat i v rukavicích a celý interiér působí dojmem, že jej v případě nutnosti můžete prostě vzít hadicí a hadrem. To je v pořádku.
Co mi ale skutečně pilo krev po litrech, byly ploché sedačky s krátkými sedáky. Kdo jednou visel na volantu při větším bočním nebo podélném náklonu a musel se zapírat koleny o tvrdé plasty, pochopí. Mít ve Wrangleru hezký tříramenný volant z Grand Cherokee je milé, hodí se tam, ale namontovat do relativně prostorné kabiny čalouněné židle, to se příliš nepovedlo.
Při offroadu si dávejte pozor ještě na jednu drobnost. Wrangleru jdou při přestavbě na kabrio vysadit dveře. Aby to bylo možné, panty nemají aretaci a krajní polohu zajištují jen popruhy. V příčném náklonu proto není zcela nezvyklé, když mají dveře přehnanou potřebu omlátit se o okolní podklad nebo se nepředvídaně vrátit a trefit vás třeba do holeně.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 5 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 8 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva