Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu
2.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nový Focus s přídomkem globální udělal napoprvé poněkud nejistý dojem. Jak se jeví dieselové kombi s dvouspojkovou převodovkou?
Přehled kapitol
Za měsíc uplyne rok, co jsem měl možnost poprvé se svézt v aktuálním Fordu Focus. Na mezinárodních prezentacích program obvykle odsýpá příliš rychle, aby měl člověk jakou takous šanci na chvíli se zastavit a utřídit si myšlenky a nestydím se za to, že občas k tomu potřebuji tužku a kus papíru. Po dvou krátkých testovacích dnech v okolí španělského Jerezu ale nebyla externí paměť nutná. Na rozpačitě působící jízdní projev Focusu se rozhodně nezapomíná.
Zklamání z řeči těla novinky ale nebylo fatální. Jak se ukázalo, ovladatelnost benzínového hatchbacku byla více než solidní a připomínala původní sebejisté chování předchůdce. Asi jedinou vážnější chybou byla výměna hydraulického posilovače za elektrický. Protože ač jsem se za volantem docela bavil, zas tak moc komunikativní jako u minulé generace nebyl. Focus osazený dieselem se ale evidentně trápil. Přední náprava pod jeho váhou úpěla, řízení měl ještě tupější a v kombinaci s prodlevou a hlukem motoru byl zralý spíše na ránu z milosti než omluvné řeči o předsériovém kusu, které jsem později vyslechl od technika Fordu.
Mezičasem se poslední Focus zabydlel na trhu, ještě párkrát jsem ho vyzkoušel na známějších silnicích a ačkoli produkční naftový model opravdu poněkud zlepšil svůj předchozí neinspirativní kredit a z marnosti se stalo pouze slušné auto s vyhaslou jiskrou, o Focusu jako o řidičsky nejzajímavějším voze nižší střední třídy se dalo mluvit jen v souvislosti se zážehovým motorem. Od dieselu zabaleného v karoserii kombi, navíc spřaženého s dvouspojkovou převodovkou Getrag nevalné pověsti, jsem proto nečekal nic, co by mělo překvapit nebo alespoň překvapit příjemně. Měl to být prostý test praktičtějšího provedení doplněný o povinné nimrání se v číslech a srovnávacích tabulkách, zkrátka všechno, co u aut raději alibisticky přenechávám jiným.
Navenek vyváženější, uvnitř stále komplikovaný
Nejsem si zcela jist, zda má nějaký smysl opět se věnovat práci stylistického oddělení Fordu, ale myslím, že bych alespoň drobnou zmínkou neměl opomenout na Autoforum.cz premiérově testovaný typ karoserie Focusu (dosud jsme pořádné zkusili jen hatchback). Asi neřeknu nic objevného, když uvedu, že obecně vypadá z profilu hmota kombíku oproti hatchbacku vyváženěji. Nicméně ještě lépe působí, když je přední převis zásadně kratší než ten zadní, a když auto není ve všech směrech nafouklé natolik, aby k normálnímu vzhledu potřebovalo velká kola. Focus je právě tento případ, takže i sedmnáctky se zdají být malé. Příď by asi také vypadala upřímněji, kdyby neměla boční „nasávací otvory“ falešné jako protokolární úsměv, ale holt kinetický design asi nepustil. Naopak zadní světla protažená do blatníků zde tolik nekřičí, jelikož se snadněji ztrácejí ve větší boční ploše.
Pokud je exteriér Focusu experimentem pokoušejícím se zachytit pohyb (tedy kinetiku) do tvarů, pak jsou matematicko-fyzikální tabulky pouhým slabým odvarem komplikovanosti pracoviště řidiče. Kdokoli se z jakéhokoli důvodu považuje za obhájce a milovníka velkého počtu tlačítek na palubní desce, tenhle Ford jej spolehlivě vyléčí. Byl bych ochoten Focusu tolerovat strukturální i kvalitativní nesourodost materiálů a jejich povrchů v kabině. Možná bych zapomněl také na ten bezdůvodně široký středový tunel protivně omezující nejen řidiče ale i spolujezdce a nevadili by mi ani ty dva titěrné displeje místo jedné větší a nepochybně funkčnější obrazovky. Ale on patrně někdo moc dobře věděl, proč máte možnost nastavovat hlasovým ovládáním i takovou triviální věc jako je teplota klimatizace. Nemyslím si, že bych měl špatný smysl pro orientaci, ale tady zkrátka zabloudí i člověk s fotografickou pamětí a normální řidič bude muset skoro pokaždé odvrátit zrak od silnice a podívat se, co mačká.
Nepovedená kouzla s prostorem
Zbytku interiéru není moc co vyčítat. Naopak, díky prodloužené linii střechy je nad hlavami cestujících vzadu více místa než v hatchbacku. A přestože má zavazadlový prostor (navzdory protáhlému rozvoru i větší celkové délce) nepochopitelně menší objem v základním uspořádání a také po sklopení sedadel než předchozí Focus Kombi, více mi překážel způsob manipulace se zadní lavicí. Existuje dost aut, kde nemusíte kvůli rovné ložní ploše bez schodu komplikovaně sklápět nejdříve sedáky a pak opěradla. Focus k nim ale nepatří.
Takto potěší jen příjemně nízká nakládací hrana a chytře, i když ne zrovna elegantně prodloužená spodní nelakovaná část nárazníku zabraňující poškození dlouhých pátých dveří. Více finesy a vkusu by potřeboval rovněž koncept osvětlení kabiny. Chápu, že někdo možná má chuť hrát si se spektrálními barvami v prostoru pro nohy a pod stropní lampou, ale když budíky a displeje pořád svítí tyrkysově nebo modře, představu poetických nuancí vystřídá lehce pouťová atmosféra. Budíky jsou nicméně čitelné dobře a Ford zabral rovněž v logice menu displeje přístrojového panelu.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 11 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva