Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu

Nový Focus s přídomkem globální udělal napoprvé poněkud nejistý dojem. Jak se jeví dieselové kombi s dvouspojkovou převodovkou?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu

2.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nový Focus s přídomkem globální udělal napoprvé poněkud nejistý dojem. Jak se jeví dieselové kombi s dvouspojkovou převodovkou?

Za měsíc uplyne rok, co jsem měl možnost poprvé se svézt v aktuálním Fordu Focus. Na mezinárodních prezentacích program obvykle odsýpá příliš rychle, aby měl člověk jakou takous šanci na chvíli se zastavit a utřídit si myšlenky a nestydím se za to, že občas k tomu potřebuji tužku a kus papíru. Po dvou krátkých testovacích dnech v okolí španělského Jerezu ale nebyla externí paměť nutná. Na rozpačitě působící jízdní projev Focusu se rozhodně nezapomíná.

Zklamání z řeči těla novinky ale nebylo fatální. Jak se ukázalo, ovladatelnost benzínového hatchbacku byla více než solidní a připomínala původní sebejisté chování předchůdce. Asi jedinou vážnější chybou byla výměna hydraulického posilovače za elektrický. Protože ač jsem se za volantem docela bavil, zas tak moc komunikativní jako u minulé generace nebyl. Focus osazený dieselem se ale evidentně trápil. Přední náprava pod jeho váhou úpěla, řízení měl ještě tupější a v kombinaci s prodlevou a hlukem motoru byl zralý spíše na ránu z milosti než omluvné řeči o předsériovém kusu, které jsem později vyslechl od technika Fordu.

Mezičasem se poslední Focus zabydlel na trhu, ještě párkrát jsem ho vyzkoušel na známějších silnicích a ačkoli produkční naftový model opravdu poněkud zlepšil svůj předchozí neinspirativní kredit a z marnosti se stalo pouze slušné auto s vyhaslou jiskrou, o Focusu jako o řidičsky nejzajímavějším voze nižší střední třídy se dalo mluvit jen v souvislosti se zážehovým motorem. Od dieselu zabaleného v karoserii kombi, navíc spřaženého s dvouspojkovou převodovkou Getrag nevalné pověsti, jsem proto nečekal nic, co by mělo překvapit nebo alespoň překvapit příjemně. Měl to být prostý test praktičtějšího provedení doplněný o povinné nimrání se v číslech a srovnávacích tabulkách, zkrátka všechno, co u aut raději alibisticky přenechávám jiným.


Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu - 1 - Ford Focus Kombi diesel test 02Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu - 2 - Ford Focus Kombi diesel test 09Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu - 3 - Ford Focus Kombi diesel test 06

Navenek vyváženější, uvnitř stále komplikovaný

Nejsem si zcela jist, zda má nějaký smysl opět se věnovat práci stylistického oddělení Fordu, ale myslím, že bych alespoň drobnou zmínkou neměl opomenout na Autoforum.cz premiérově testovaný typ karoserie Focusu (dosud jsme pořádné zkusili jen hatchback). Asi neřeknu nic objevného, když uvedu, že obecně vypadá z profilu hmota kombíku oproti hatchbacku vyváženěji. Nicméně ještě lépe působí, když je přední převis zásadně kratší než ten zadní, a když auto není ve všech směrech nafouklé natolik, aby k normálnímu vzhledu potřebovalo velká kola. Focus je právě tento případ, takže i sedmnáctky se zdají být malé. Příď by asi také vypadala upřímněji, kdyby neměla boční „nasávací otvory“ falešné jako protokolární úsměv, ale holt kinetický design asi nepustil. Naopak zadní světla protažená do blatníků zde tolik nekřičí, jelikož se snadněji ztrácejí ve větší boční ploše.

Pokud je exteriér Focusu experimentem pokoušejícím se zachytit pohyb (tedy kinetiku) do tvarů, pak jsou matematicko-fyzikální tabulky pouhým slabým odvarem komplikovanosti pracoviště řidiče. Kdokoli se z jakéhokoli důvodu považuje za obhájce a milovníka velkého počtu tlačítek na palubní desce, tenhle Ford jej spolehlivě vyléčí. Byl bych ochoten Focusu tolerovat strukturální i kvalitativní nesourodost materiálů a jejich povrchů v kabině. Možná bych zapomněl také na ten bezdůvodně široký středový tunel protivně omezující nejen řidiče ale i spolujezdce a nevadili by mi ani ty dva titěrné displeje místo jedné větší a nepochybně funkčnější obrazovky. Ale on patrně někdo moc dobře věděl, proč máte možnost nastavovat hlasovým ovládáním i takovou triviální věc jako je teplota klimatizace. Nemyslím si, že bych měl špatný smysl pro orientaci, ale tady zkrátka zabloudí i člověk s fotografickou pamětí a normální řidič bude muset skoro pokaždé odvrátit zrak od silnice a podívat se, co mačká.

Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu - 4 - Ford Focus Kombi diesel test 18Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu - 5 - Ford Focus Kombi diesel test 21Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu - 6 - Ford Focus Kombi diesel test 27

Nepovedená kouzla s prostorem

Zbytku interiéru není moc co vyčítat. Naopak, díky prodloužené linii střechy je nad hlavami cestujících vzadu více místa než v hatchbacku. A přestože má zavazadlový prostor (navzdory protáhlému rozvoru i větší celkové délce) nepochopitelně menší objem v základním uspořádání a také po sklopení sedadel než předchozí Focus Kombi, více mi překážel způsob manipulace se zadní lavicí. Existuje dost aut, kde nemusíte kvůli rovné ložní ploše bez schodu komplikovaně sklápět nejdříve sedáky a pak opěradla. Focus k nim ale nepatří.

Takto potěší jen příjemně nízká nakládací hrana a chytře, i když ne zrovna elegantně prodloužená spodní nelakovaná část nárazníku zabraňující poškození dlouhých pátých dveří. Více finesy a vkusu by potřeboval rovněž koncept osvětlení kabiny. Chápu, že někdo možná má chuť hrát si se spektrálními barvami v prostoru pro nohy a pod stropní lampou, ale když budíky a displeje pořád svítí tyrkysově nebo modře, představu poetických nuancí vystřídá lehce pouťová atmosféra. Budíky jsou nicméně čitelné dobře a Ford zabral rovněž v logice menu displeje přístrojového panelu.

Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu - 7 - Ford Focus Kombi diesel test 32Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu - 8 - Ford Focus Kombi diesel test 33Test Ford Focus 2,0 TDCi Powershift: lepší tvář dieselu - 9 - Ford Focus Combi diesel test 37

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.