Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Dacia Lodgy 1,5 dCi: kouzelně nedokonalá
28.7.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Otestovali jsme nejdůležitější letošní novinku Dacie, velkoprostorové Lodgy. Je to dost nedokonalé auto, všude mu něco chybí, ale vadí to?
Přehled kapitol
Když jsem si na začátku července dělal pořádek v diáři, neplánovaně se mi tam objevil čas na test nějakého auta. Zavolal jsem tedy patřičné osobě a zeptal jsem se, co tam má „na skladě”. „Nového brouka,” povídá a... Skočil jsem mu do řeči a říkám: „To by šlo”. „Ty jsi takový vyzobávač, že,” dozvěděl jsem se. Prý si vždy vyberu něco extra a konfekci se vyhýbám. „Tak já tu Dacii dám někomu jinému”, dopověděl náš přidělovač aut a s tím jsme se rozloučili. V tu chvíli jsem to pustil z hlavy, ale za nějaký moment se mi to rozleželo. Dacie říkal? To musí být Lodgy .
Vzpomněl jsem si na mou první zkušenost s Daciemi. V širší rodině se kdysi vyskytoval jeden červený exemplář. Jako malému klukovi se mi přesednutí do licenčního Renaultu docela líbilo, ve srovnání s naším licenčním Fiatem to přece jen vypadalo lépe. Jenže na rozdíl od ruského výrobku, který rezavěl tak nějak normálně, si rumunský produkt velmi liboval v redukčních dietách a ve chvilkách ticha bylo slyšet, jak ho okusuje rez. Jeho konec byl ale vpravdě zářivý, jednoho dne prostě spáchal při stání na parkovišti sebevraždu sebeupálením. Nutno podotknout, že dopis na rozloučenou se nenašel, takže to asi nebyla úplně plánovaná akce.
Před pár lety, když Dacii plně převzal Renault a rozjel produkci Loganu, nemohla být pověst Dacií o mnoho horší než v té době byla. Ani Logan ji z počátku příliš nevylepšoval. Byl levný, ale ne zrovna kvalitní a hlavně si ponechal zvyk svých předchůdců rezavět. To se ale postupně vylepšilo a přestože ani dnes nemluvíme o Dacii jako o nějakém zázraku, obvykle je vnímána jako producent levných, ale funkčních aut. Důkazem je třeba SUV Duster, o který je až překvapivě velký zájem.
Právě Duster ukázal, že pokud chce Dacia oslovit širší publikum, nemůže stavět jen na bezpohlavních autech v podobě Sandera, naopak musí přijít s levnou alternativou v populárních segmentech trhu. Tím, vedle SUV, jsou MPV schopná uvézt více než standardních pět pasažérů. Prvním pokusem Dacie byl Logan MCV, který ale až příliš dával najevo svůj zastaralý původ. Letos ho ale začal nahrazovat zcela nový model. Už z prvních fotek bylo zřejmé, že švec se podržel svého kopyta a na trh přichází auto, které početnějším, ale ne zrovna majetným rodinám umožní zapomenout na ojeté Grand Espacy a Transportery a pořídit si nový vůz.
Rozhodl jsem se tedy, že ideového následníka páně Ledwinkova nápadu přenechám někomu jinému a na test si vezmu Dacii. Byť nový model, bude to stále auto, které po týdnu vrátím a už nikdy o něm nebudu chtít slyšet? Očekávání jsem měl velmi nízká a o to raději musím říct, že mě Lodgy nezklamal. Naopak, příjemně překvapil.
Krasavec ani náhodou
Dacie rostou v kvalitě a používané technice, jejich design ale zůstává velmi přízemní. Za celou dobu testu jsem nepotkal nikoho, kdo by se u Lodgy zastavil a začal si ho prohlížet. A že by se snad někdo ohlédl? No to už vůbec ne. V tomto autě jste nenápadní jako ohvězdičkovaná princezna v myším kožíšku. Obejdete-li ho kolem dokola, a budete ho důkladně prohlížet, na konci už vlastně nebudete vědět, co jste viděli na začátku. Na karoserii je velmi málo prvků, o které by se oko nějak zachytilo. V konečném důsledku si řeknete, že jste viděli něco, co Angličané označí stručným „a car”, nějaké auto. Má to své důvody, jakékoliv vybočení od základních linií zvyšuje cenu. To je v případě Dacie silně nežádoucí, ona nechce dělat líbivá auta, jejím hlavním (a zatím asi jediným) trumfem je cena.
Obestavěným prostorem je to dodávka, karoserie se ale drží tvaru nafouknutého kombi s jasně odděleným prostorem pro motor. Ten se přitom pod kapotou téměř ztrácí. Že by si Dacia ponechávala prostor pro zástavbu něčeho většího? Asi ne. Důvodem bude vytvoření dostatečně objemné deformační zóny a zástavba malého motoru. Paradoxní je mírně se svažující střecha, což v konečném důsledku omezuje prostor ve třetí řadě sedadel.
Více se o exteriéru Lodgy napsat nedá. Snad už jen to, že karoserie není tak pevná ve zkrutu jak jsme zvyklí u moderních vozů. Stačí pomalu najet na výraznou nerovnost a ze všech rohů se začne ozývat popraskávání. Někde se ta nízká cena projevit musela.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nový Ford Mustang vyzval na souboj ve sprintu ošklivé a otylé BMW M2, asi to ale neměl dělat
včera - Mercedes si patentoval nové jméno modelu, které už ale pár dnů zdobí čínskou napodobeninu jeho vlastního auta
1.12.2024 - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
29.11.2024
Nejčtenější články
- Šéf Fordu je pod palbou kritiky za otevřené obdivování čínských aut, i když je sám označuje za „existenční hrozbu”
3.11.2024 - Mazda letos v prodává v USA rekordní počet aut, i když tam nenabízí ani jeden elektromobil
3.11.2024 - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024 - Dnes nepochopitelný symbol lidového luxusu 90. let se dá koupit pořád sotva jetý po 1. majiteli, všechny ostatní sežrala rez
3.11.2024 - Automobilka, která chtěla rychle přejít jen na elektromobily, teď investuje 20 miliard do vývoje nového motoru V8
3.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.03. 18:03 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.03. 18:02 - řidičBOB
- Toyota obecně 12.03. 17:10 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.03. 16:34 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 12.03. 14:23 - pavproch
- Cyklistické vlákno 12.03. 14:12 - pavproch
- Detektory policejních radarů 12.02. 18:32 - řidičBOB
- Pneu koutek 12.02. 16:30 - jerry