Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma”
9.3.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek
BMW 5 Gran Turismo je vskutku netypické auto. V Mnichově spojili řadu segmentů a výsledek je řekněme zvláštní. Změní na tom něco přítomnost systému xDrive?
Přehled kapitol
Vzpomínáte na ohlasy, které vzbudilo představení modelu X6? Všichni se divili, k čemu by někdo potřeboval kupé křížené s kategorií SUV. U BMW zvolili taktiku vyplňovat i tu nejmenší mezeru na trhu a nutno podotknout, že s ní slaví úspěch, ať se vám to líbí, nebo ne. Právě X6 je toho dobrým příkladem.
Také při představování BMW 5 Gran Turismo panovaly menší (místy i větší...) rozpaky nad tím, k čemu takové auto vlastně je. Vůz v sobě kombinuje spoustu známých segmentů a výsledkem je mix, který nemá téměř žádnou konkurenci. Kdybych chtěl jmenovat, co všechno v Mnichově smíchali dohromady, nebyl by to krátký seznam. Automobil totiž nabízí něco z kategorie SUV, přidává tvary kupé, uvnitř to je trochu luxusní limuzína, ale zároveň také MPV. Výsledek mi přijde poněkud zvláštní, respektive mi zvláštní přišel před tímto testem. Nebojím se ale, že zde vedení automobilky experimentuje, naopak zcela jistě ví, co dělá.
Novinkou a zároveň důvodem, proč jsem jsme vzali model 535d Gran Tursimo do testu, je přítomnost pohonu všech kol. Zpočátku se zájemci museli spokojit pouze se zadní hnanou nápravou, v červnu loňského roku pak byla nabídka poprvé rozšířena o xDrive určený pro verze 550i GT a 530d GT. V průběhu podzimu se nakonec dostalo také na nejsilnější naftové provedení 535d GT. Skoro by se chtělo říci: „no konečně“. Jak známo z jiných segmentů, kombinace dieselu a pohonu všech kol je pro Evropany lákavá a platí to prakticky pro všechny kategorie od rodinných sedanů až po vrcholné limuzíny. Gran Turismo lze s trochou nadsázky označit za zvýšenou sedmičku, která se s příchodem systému xDrive změnila na sedmičku pro volný čas. I když se vůz hlásí svým názvem k menší pětkové řadě, technicky vychází z vlajkové lodi této automobilky. Oproti ní je ale 535d GT vyšší a těžší. Tabulkové rozdíly sice nejsou nijak zásadní, v praxi se ale projevují nečekaně výrazně. K těmto faktům se ale dostaneme později.
Zvláštní už na pohled
Přiznám se, že mě pětka Gran Tursimo svým vzhledem příliš neoslovuje. Přední část je téměř totožná s řadou sedm, na rozdíl od sedanu má ale celkově vyšší stavbu karoserie a hlavně mohutnou záď. Myslím, že v tomto případě zde není nutné vypisovat lecjaká přirovnání - všem zřejmě bude jasné, že se nejedná zrovna o sexy zadeček. Tedy alespoň podle mého názoru. Jak se ale říká, proti gustu, žádný dišputát a pokud se vám zrovna tento styl líbí...
Aby toho nebylo málo, automobil se zboku tváří jako „čtyřdveřové kupé“. Střecha se plynule svažuje od B-sloupku až k zadním svítilnám. Problémem ovšem zůstává, že je vyšší než by bylo žádoucí a že je záď mohutnější, než bych si přál. Výsledek působí slušně řečeno netradičně. Když jsem si auto prohlížel, říkal jsem si, že má nějaká malá kola. Omyl, jsou to „devatenáctky“, které ale v porovnání s celkovým profilem příliš nevyniknou.
Gran Turismo stojí na podvozku řady sedm. Oproti ní je o 74 mm kratší, o jeden milimetr užší a o 80 mm vyšší. Rozvor náprav mají oba modely naprosto totožný, přičemž hodnota 3070 mm dává tušit, že o místo v interiéru nouze nebude.
Luxusní uvnitř
Jakkoli zvenku vypadá GT zvláštně, uvnitř to je o něčem jiném. Zde se projevuje příbuznost s nejvyšší řadou sedm na sto procent. Interiér je precizně zpracovaný, využívá kvalitní materiály a nabídne naprosto stejnou úroveň luxusu, jako kabina vlajkové lodi značky.
Uvnitř se totiž míchá luxus řady sedm s praktickými vlastnostmi, které nabízejí automobily kategorie MPV. Konkrétně to znamená posuvná, samostatně sklopná zadní sedadla s možností vytvoření zcela rovné plochy nemalých rozměrů. V základním uspořádání pojme zavazadelník 440 litrů, po sklopení zadních sedadel se dostanete až na 1 700 litrů, i když cesta k rovné ploše a maximálnímu objemu zavazadelníku není tak jednoduchá. Nejprve musíte sklopit opěradla zadních sedaček, poté je nutné ještě odklopit jakousi přepážku, která po uvedení do vodorovné polohy překryje mezeru mezi zadními opěradly a dnem zavazadelníku. Výsledek je nadmíru praktický, zvlášť když si uvědomíme, že se zde cestuje s komfortem limuzíny.
Otázkou k zamyšlení zůstává, zda zákazníci toužící po cestovním pohodlí na úrovni luxusních sedanů zároveň využijí praktické schopnosti auta. U BMW jsou přesvědčeni, že ano, já osobně bych upřednostnil před Gran Turismem řadu sedm, a to z jednoho prostého důvodu. Je sice krásné, že se nám uvnitř automobilu po sklopení sedaček nabízí solidně využitelná a zcela rovná plocha, ale cpát kdejaké „krámy“ do luxusního interiéru není to pravé. Nějak mi nesedí kombinace drahého vnitřku s potřebami, které bych od běžného prakticky zaměřeného auta očekával. Pravdou ale zůstává, že například pro potřeby hostů dražších hotelů je to dobrá volba.
Obdobně, jako tomu je u Škody Superb lze zadní víko otevřít dvěma způsoby. Buď vyklopíte pouze jeho kolmou část, a nebo kompletně celou zadní stěnu. Samozřejmě to nebudete dělat ručně, ale pouze zmáčknete příslušné tlačítko. Navíc si můžete nastavit, do jaké výšky se zadní stěna vyklopí. Nedovedu si sice představit situaci, kdy bych tuto funkci využil (ve stísněných garážích přece nebudu nic riskovat a radši si otevřu pouze spodní díl), ale budiž.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 9 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 10 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel