Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Audi R8 5,2 FSI V10: desetinásobný orgasmus
30.11.2009 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Audi svůj supersportovní dvousedadlový model R8 představilo v kombinaci s desetiválcovým motorem o výkonu 525 koní. Proto jsme ani chvilku neváhali vyzkoušet jej.
Dostali jsme jako prakticky jediná redakce v Čechách možnost vyzkoušet jízdní vlastnosti Audi R8 se zážehovým desetiválcem o objemu 5,2 litru uloženým před zadní nápravou. Ten najdeme i pod kapotou současné generace Lamborghini Gallardo 560-4. A jaké jsou tedy dojmy z jízdy tímto „kočkolapem“? To se dozvíte až po krátké genezi vzniku nejnovějšího provedení, jenž v příštím roce vyjede i v otevřeném provedení Spider.
Supersportovní model Audi R8 je na automobilovém trhu již nějaký čas a těší se velké oblibě. Tuto skutečnost dokládá i fakt, že výrobní kapacity osmiválcové varianty byly rozprodány, ještě než automobilka oficiálně stačila zahájit prodej. Spekulace ohledně desetiválcové varianty se objevily prakticky ve stejnou dobu, kdy se na silnicích objevily první kusy, které pohání zážehový osmiválec o objemu 4,2 l. Ještě větší zmatek rozpoutal prototyp s turbodieselovým dvanáctiválcem. Ten se ale nesetkal s takovým ohlasem, který by případně pomohl k sériové výrobě. Postupem času se objevilo sesterské Lamborghini Gallardo LP 560-4 a tedy i zbrusu nový desetiválec. To znamenalo i druhou šanci pro Audi.
Uložení motoru do relativně menšího prostoru ovšem přineslo technické potíže s chlazením, které vyústily velkým požárem, jenž zachvátil několik vozů. Jeden dokonce do základu shořel přímo na závodním okruhu Nurburgring. Naštěstí veškeré technické problémy se však podařilo překonat a z modelu R8 se tak stal opravdový čistokrevný supersport s naprosto brilantním desetiválcem, který burácí jen deset centimetrů od vašich uší. Jeho největší výkon 525 koní a 530 N.m točivého momentu umožní díky pohonu všech kol quattro i za ztížených adhezních podmínek katapultovat desetiválcové Audi R8 z klidového stavu na stokilometrovou rychlost za dechberoucí čas 3,7 sekundy. Zrychlení z 0 na 200 km/h zabere jen 12 sekund a podle výrobce činí nejvyšší rychlost 316 km/h. To můžeme zběžně potvrdit, protože na šestý převodový stupeň jsme mohli jet kvůli omezujícímu zimnímu obutí pouze 280 km/h a do začátku červeného pole na otáčkoměru nám zbývalo nějakých dva tisíce otáček.
I tak byla jízda s tímto vozem zážitkem do slova adrenalinovým a to nejen vyváženým jízdním vlastnostem, účinným brzdám a neskutečně pružnému pohonnému agregátu, ale také naprosto skvělou a neskutečně přesnou manuální šestistupňovou převodovkou, jejíž kovová řadicí páka skvěle padne do ruky. Navíc největší slastí pro uši posádky tohoto supersportu, samozřejmě až po burácení desetiválce za zády, je bezpochyby dokonalé mechanické cvaknutí, které zazní při každé změně převodového stupně. Proto ten, kdo by chtěl zvolit samočinnou šestistupňovou převodovku R-tronic s řazením pod volantem, by si podle nás měl desetiválcovou verzi nejdříve vyzkoušet a k „automatu“ si raději vzít daleko lépe sladěný osmiválcový motor.
Překvapením je u „er-osmičky“ dobře přístupný dvousedadlový interiér, který se kvalitou zpracování a ergonomií blíží ostatním modelovým řadám ingolstadtské značky. Zde si také uvědomuji asi jednu z největších deviz Audi R8. I při dlouhých jízdách vysokými rychlostními průměry po německých dálnicích nabídne svému majiteli prostorový a ovládací komfort srovnatelný s třeba limuzínami A4 a A6.
A co kromě již zmiňovaného desetiválce a skoro o milion korun vyšší pořizovací ceny má špičková R8 odlišné od „základní“ osmiválcové verze? I když jsou oba sportovní vozy na první pohled prakticky identické, při bližším pohledu najdeme několik drobných, ale zásadních odlišností. V první řadě je silnější varianta vybavena jinou mřížkou před chladičem a jiným chromovaným obložením, ke kterým patří i velké množství označení V10. Hlavní světlomety jsou tvořeny plnohodnotnými LED diodami ve všech úrovních svícení. Otvory pro přívod vzduchu k motorovému prostoru jsou výrazně větší, zadní difusor byl přepracován kvůli lepší aerodynamice a proudění vzduchu pod vozem, standardně je také vyveden v černé lesklé barvě. Větší je i zadní přítlačné křídlo, které se vysune v případě potřeby, razantního brzdění, či dle libosti majitele, který si jej může aktivovat pomocí tlačítka vedle řadicí páky.
V interiéru najdeme přepracovaný multimediální systém s navigací a trojrozměrnou grafikou. Audiosousta značky Bang & Olufsen produkuje výkon 465 Wattů a CD měničem na 6 disků. Zároveň systém disponuje podporou připojení mobilního telefonu pomocí Bluetooth rozhraní. Stálý přísun dopravních informací zajišťuje satelitní rádio Sirius Satellite. Testovaný vůz byl vybaven anatomicky tvarovanými sedadly s vyhříváním, jenž byly čalouněny příplatkovou kůží Alcantara rudé barvy. I zde ale platí, že na přání zákazníka je možné zvolit jiné barevné schéma z velmi tlustého katalogu možných modifikací, pochopitelně podle náročnosti výběru roste i výsledná cena.
Z pohledu zvukového projevu je bez debat nejvýraznějším detailem dvojice oválných koncovek výfukového potrubí, která nejen že působí celistvějším dojmem, ale vydávají naprosto dokonale opojný zvuk, který, jak můžeme všichni v redakci svorné potvrdit, postupně prostoupí každou buňkou řidičovy i spolujezdcovy tělesné schránky. Ten navíc musí být vybaven velikou důvěrou v řidiče a silným žaludkem. V případě ostře projížděných zatáček, prudké akceleraci či extrémního brzdění v tomto voze totiž na sedadle vedle volantu nikomu rozhodně do smíchu není.
Audi R8 5,2 FSI quattro má podle nás smysl i v rámci koncernu Volkswagen, který nabízí technicky stejně vybavené Lamborghini Gallardo. Kromě nižší ceny je totiž ve srovnání s Gallardem je v Audi nesrovnatelně více prostoru ve všech směrech. Tvary tohoto kupé nám přijdou také daleko atraktivnější než ty u „osekané italské placky“. Jízdně si ale myslíme, že testovaný vůz patří ke špice segmentu supersportovních automobilů a je jen tedy na řidiči, jak jeho potenciál dovede využít.


























Technické údaje
Motor
Před zadní nápravou podélně uložený zážehový desetiválec s přímým vstřikováním
Zdvihový objem: 5204 cm3
Největší výkon: 386 kW (525 k) při 8000 1/min
Největší točivý moment: 530 N.m při 6800 1/min
Přenos výkonu: Ručně řazená šestistupňová převodovka. Stálý pohon všech kol.
Karoserie
Dvoumístné sportovní kupé
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4435 mm
Šířka: 2029 mm
Výška: 1252 mm
Rozvor: 2650 mm
Objem palivové nádrže: 70 l
Objem zavazadlového prostoru: 0,100 m3
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1620/240 kg
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost: 316 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombinace): 22,6/10,2/14,7 l/100 km
Cena základního provedení vč. DPH: 3 746 500 Kč
Hodnocení
+ Charakter motoru
+ Výrazný vzhled
+ Téměř neutrální jízdní vlastnosti
+ Nabídka komfortu uvnitř
- Nezaznamenali jsme
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 6 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 8 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 9 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
před 11 hodinamiTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva