Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Audi A3 Sedan 1,8 TFSI: sestrovrah
16.12.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Sedan nepozbyl kvalit zbytku řady A3, přidává k nim ale v celosvětovém měřítku žádanou třetí dimenzi karoserie. V lecčems je schopen zastínit i dražší A4.
Přehled kapitol
České luhy a háje nejsou pro vozy s tříprostorovou karoserií územím zaslíbeným. Těžko budete našincům vysvětlovat, že ten prostor za zadními sedadly naplní do maximální míry možná tak jednou, maximálně dvakrát za (mimochodem stále se zkracující) život nových vozů a že to štědřejší prosklení umožní jen jednodušeji okouknout celý interiér a posléze se do něj těm otrlejším i snáze vloupat. Tím ale rozhodně nehodlám zpochybňovat u nás populární verze kombi, jen tím narážím na fakt, že sedany u nás nemají na růžích ustláno zrovna z racionálních důvodů, takové opovržení si po mém soudu nezasluhují.
Velké popularitě se naopak již bez překvapení těší na východních trzích v Asii a Číně, kde jejich kouzla objevili již před desítkami let. Kroku Audi nabízet v Evropě sedanovou á-trojku se přesto nelze divit, takhle lze ještě ulovit pár prodejních čárek navíc a věřím, že limuzína může jedině příjemně překvapit. Problémem by nakonec mohl být jen poměr ceny a užitné hodnoty, s tím se však perou prémiové vozy zcela obecně. Pamatuji si na před lety testovanou verzi A4 Allroad, která se cenovkou přiblížila na dostřel hranice 1,8 milionu Kč, u A3 tohle už dneska zřejmě těžko zažijete, třebaže u Audi nic není nemožné.
Pravda je taková, že do kufrů tříprostorových vozů nenacpete rozhodně snadno (a ani v nejmenším tolik) neforemných předmětů jako do kombíků a že nemůžete jen ladným pohybem ruky dostat vajíčka na zadní plato jako u liftbacků. Platí to i u A3, ale zmíněné zajímá snad jen starší generace chalupářů. Já nechám plato raději stranou a budu se věnovat zajímavějším věcem. Třeba roletkou zadního okna, kterou při jejím nepoužívání musíte vyjmou a nechat v garáži? Ale jděte, takových detailů je (v předposlední variantě, která na bázi A3 vznikne), mnohem více a rozhodně se k nim ještě dostanu.
Aby se koncern Volkswagen mohl do roku 2018 stát největším výrobcem vozů planety, musí se snažit vytěžit z minima ještě více než původně zamýšlené maximum, a tedy přihodit časem ještě kupé. Těžko soudit, co bude, s jistotou lze jen dodat, že BMW takový vůz už pár let prodává a Audi by nemuselo zůstat dlouho v pochybnostech o tom, kterou cestou se vydat za další výplní mezery na trhu. Na druhou stranu v Mnichově právě sedan na bázi jedničky zatím v nabídce nemají, a tak se téhle A3 může v segmentu prémiových konkurentů do cesty prozatím postavit jen Mercedes CLA. Z těch ostatních stojí za zmínku alespoň Honda Civic Sedan či Hyundai i40 v tomtéž provedení.
Předně připomenu, že jsme již na téma Audi A3 popsali pomyslné stohy papíru. Po testu třídveřového hatchbacku, o pár dveří bohatšího Sportbacku jste si mohli přečíst první jízdní dojmy ze sedanu ze zahraniční prezentace. Podrobnější test poslední verze je tedy jen logickým postupem, a tedy rozšířením dosavadních zkušeností. Ptáte se určitě v čem že je tahle Čechy nepříliš favorizovaná verze tak jiná a je vůbec výjimečná oproti těm zbývajícím? Závěr by mohl znít i v ničem a ničím, ale takový verdikt by zaprvé nikoho neuspokojil a zadruhé to není tak úplně pravda. Už jen z důvodu revíru, ve kterém sedan loví, je takový soud nepřípustný.
Zatím poslední varianta A3 je bez jakýchkoliv senzací stále technicky stejnou á-trojkou jako všechny ostatní. Používá tedy platformu MQB, stejné koncernové motory (i když ve značně omezeném rozsahu) a převodovky (jak prozradím, tak i bohužel stejně nastavené), u silnějších verzí také vyspělejší zavěšení zadní nápravy. Ještě se sluší zmínit, že jako jediná z volkswagenovské rodinky má i tahle verze A3 zcela deaktivovatelný stabilizační systém, čímž se chtě nechtě dostává na vyšší řidičskou úroveň. Zábavy si s ní užijete rozhodně více než se zcela nekonfliktním Golfem, na sportovní notu spíše na oko hrajícím Leonem, respektive se zcela univerzální a docela jinou Octavií.
Osobně pro mě tímhle, ale i celou řadou dalších věcí, představuje současná A3 tu „nejchlapáčtější“ volbu, přestože její starší generace vždycky dostávaly nálepky s nápisy dámský vůz či více stylová než užitečná. Stejně tak musí zaznít, že je její koncernová nadřazenost nad ostatními modely s MQB opravdu znát a není to rozhodně žádná náhoda. Z celé skupiny ji bylo věnováno citelně nejvíce pozornosti z hlediska celkového sladění všech stavebnicových komponentů. Poznat je to nejen na celkové kvalitě jízdy, ale také na vytříbenosti a zákazníkem vnímaných detailech. Ostatně se to také logicky musí promítnou v pořizovací ceně, proto jak známo A3 není ze zrovna levného kraje.
Batoh A3 neuškodil, právě naopak
Nelze začít jinak než stručnou sondou do zákoutí designu, protože ten přece u automobilky čtyř kruhů prodává. Kdo by se jí nechtěl zabývat (a že bych se mu upřímně ani nedivil), ten může skokem do další kapitoly své trápení ukončit. Pro ty ostatní musím o design alespoň pár větami zavadit. Že si s ním v Ingolstadtu asi nějakou dobu hráli je jasné jako polárka na noční vymetené obloze, jelikož premiérový sedan A3 prostě nevypadá jako nesourodý hatchback s naroubovaným batohem na zádech. A že už tady takových bylo, typickým příkladem za všechny budiž Opel Astra Sedan.
Delší karoserii s přírůstkem 15 centimetrů za zadní nápravou museli u Audi statečně opracovávat tak dlouho, až se jim podařilo kromě dosažení ladných křivek snížit také koeficient odporu čelního vzduchu na 0,29. To je u A3 historicky nejnižší hodnota, která se pozitivně podepíše i uvnitř při jízdě, ale to už trochu předbíhám. Že se sedan oproti hatchbacku také o něco rozšířil (o 11 milimetrů) a o stejnou hodnotu snížil, je už zcela logický postup. Nehodlám nějak vypichovat procesy tvorby sedanů, ale jen poukázat na fakt, že se podařilo udělat (alespoň v mých očích) až nečekaně pěkné auto, což u dodatečně vznikajících sedanů vzešlých z hatchbacků rozhodně nebývá pravidlem.
Celkem mě tedy udivilo, že přede mnou v den začátku testu nestál jezevčík, kterého by šlo počastovat přídomkem long vehicle, ani žádná pseoudomoderní slátanina z vozů různých kategorií. Audi svému sedanu zkrátka vnuklo sebevědomý postoj a to i na zřídka vídaných šestnáctipalcových kolech. Od zbytku modelové řady zároveň nijak nevyčnívá, ale ani neskrývá, že je nový. Opravdu to neříkám jen kvůli těm nápisům na boku.
Jak už musí být z mých slov patrné, sedan se mi zkrátka líbí s přehledem nejvíce ze všech á-trojek. Nepůsobí tak dětsky jako třídvířko, ani tak kombíkovsky jako pětidvířko, je to zkrátka opticky jednoznačně nejdospělejší vůz své velikosti, který si na nic nehraje. Mimochodem název Sportback by si asi zasloužil více než marketingově znějící Limuzína, protože dynamické tvary jsou podle mého výsadou sportovnějších aut a rozhodně jsou přirozenější sedanům než nuceně sportovním hatchbackům.
Tahle A3 se ale už podle úvodu článku nemůže vyhnout srovnání s o třídu větší á-čtyřkou a možná už s tím i v Ingolstadtu tak trochu počítají. Alespoň pro teď má značka se čtyřmi kruhy ve znaku tu smůlu, že jsem na parkovišti potkal stále aktuální S4 a při návratu k vozu se divil, proč ji proboha nemůžu odemknout, chyba - špatný vůz, navíc kombi. Ale bylo to zatraceně podobné, což dokládám fotkou, kterou najdete v poslední kapitole. Při pohledu na přídě je skutečně problémem bezpečně je od sebe odlišit. Lehké retuše nárazníku sedanu posunuly A3 opticky nebezpečně blízko k většímu sourozenci a s paketem S line bylo dílo už jen dokonáno. Teď to samozřejmě přeháním. Je jasné, že čtyřka je výrazně delší, širší však rozhodně ne - leda na papíře. Naoko nejsou rozdíly markantní. Jinakosti mi docházejí až pohledem na prolisy na bocích, které u A3 přecházejí do horní hrany koncových svítilen.
Když už stojím u přídi, oproti verzím z předchozí testů se tu přeci jen ještě něco změnilo. Testovaný vůz s LED předními světlomety se jevil o něco agresivněji než verze s čočkami bi-xenonů, byť v jejich svítivosti a schopnosti osvětlit vozovku jsem zásadní rozdíly od volantu nevnímal, ba dokonce jsem před prozkoumáním specifikace ani nezaznamenal, že jsou to LEDky. S ohledem na příplatek 47 tisíc mi jejich smysl tedy docela uniká, přesto Audi musí nabízet něco extra, aby bylo zač připlácet a aby udrželo krok s dobou. Vždyť i zcela nové Mini už takový příplatek nabízí.
Zmíněné se dá použít také na paket S line za velmi podobný obnos. Jenomže ten ve výsledku přidává jen starosti s obrubníky (nárazník testovaného kusu by mohl vyprávět), možná až nemístně působící prahy a nakonec i zadní parodii na difuzor. Že by s ním sedan vypadal o tolik lépe než bez něho, to mi nepřijde. Toužíte-li ale přesto za každou cenu po obdivu kamarádů u diskoték, pak vám nemůžu doporučit nic lepšího než výlet do vedlejšího showroomu Mercedesu, protože ono je CLA v tomto ohledu skutečně dál. A3 proti němu zkrátka vypadá jako nevinná beruška. Jinak nelze proti exteriéru říci křivého slova a můžeme se tak vrhnout na vstřebávání užitečnějších informací.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 10 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před hodinou - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 2 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 4 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 5 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva