Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Škoda Octavia RS TDI 4x4: některá přání je lepší neplnit
26.2.2016 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Nejnovější verze Octavie RS připomíná, že napůl splněná přání bývají zdrojem rozpaků.
Přehled kapitol
Pakliže jste dětství netrávili nacvičováním chůze ve špercích po drahých kobercích, museli jste to zažít. Něco jste si přáli, něco, co tak úplně nebralo ohledy na reálné možnosti vašich rodičů či vás samotných. Mohlo to být něco zcela nového, výjimečného, obtížně dostupného, pořádně drahého nebo prostě jen nepříliš dětského. Rodiče vám i takové přání splnit chtěli, ale zkrátka nemohli - nebylo reálné to sehnat, nebylo v jejich finančních možnostech vám takovou věc pořídit nebo zkrátka nebylo v danou chvíli možné vám něco takového svěřit. Nechtěli vás ale zklamat, však vás milují, a tak vám darovali něco „trochu jiného”. Zrovna dostupnou verzi, levnější ekvivalent, „dětskou alternativu” nebo v nejhorším případě něco, co pro vás považovali za vhodnější.
Pokud jste jako děti nebyli zcela flegmatičtí, muselo vás to rmoutit. Vytoužená věc se zdála být tak na dosah, tak blízko, už jste měli pocit, že ji máte v rukou. Jenže výsledkem byl stav, ze kterého jste prostě nemohli být šťastní a ze slušnosti to museli dusit v sobě. Že je něco lepší než nic? A jste si jistí? Něco nedostat, to se může stát, ale vyrazit místo na střelnici se vzduchovkou do hudební školy se stojanem na noty, to není příliš pěkná vyhlídka.
Proč o těchto věcech mluvím, asi už tušíte. Přesně výše zmíněné pocity se mi vybavily, když jsem usedl za volant Octavie RS 4x4. Ano, toto auto mnozí chtěli a i když já jsem po něm nevolal, pohnutky dotyčných dokážu pochopit. Tak jej dostali, jenže jen s motorem TDI a automatem DSG a předem vám mohu říci, že výsledek má s tím, co očekávám od písmen RS, společného docela málo. Škoda zkrátka nadělovala a v první moment jsem měl pocit, že by bylo lepší, kdyby si to nechala pro sebe. Vypadalo to na tričko „Adidas” se čtyřmi pruhy, přesto jsem se pokusil podívat se na vůz podívat bez předsudků a zjistit, jaký je. Toto jsou mé závěry.



Zdánlivě RS, reálně ZC
S nikým jsem tuto teorii nekonzultoval, jsem ale přesvědčen, že RS TDI 4x4 vzniklo jako jediná schůdná reakce Škody na reálně existující poptávku po špičkové Octavii s pohonem všech kol. Pamatuji si, jak často probíraným tématem byla už na někdejším představení nového RS varianta 4x4 a jak tehdy lidé ze škodovky říkali, že takovou verzi vyvinuli, testují a že se možná dostane do prodeje. Dnes už víme, že se do prodeje nedostala a je docela pravděpodobné, že se do něj v této generaci Octavie ani nedostane.
Přijde vám to v testu RS TDI 4x4 jako protimluv? Ne, tehdy rozhodně nebyla řeč o dieselu s automatem, ten ke slovu musel přijít docela jinak. Předpokládám, že Škoda došla k závěru, že Octavii RS - tu „skutečnou”, klidně i s benzinovým motorem a manuálním řazením - má smysl vyrábět, z centrály mateřského koncernu ale přišlo prosté: „Nein.” Golf GTI takovou verzi nemá, Leon Cupra také ne a i když v rámci koncernu modely s touto technikou existují (VW Golf R, Audi S3), jsou situovány o něco výše a není důvod, aby něco takového nabízela i Škoda. Hotové, vyřízené.
V Mladé Boleslavi ale takové auto vyrábět chtěli, a tak jistě vyjednávali dále. „Standardní” Octavia RS 4x4 neprošla, někoho ale muselo napadnout, že do RS se montuje také motor 2,0 TDI s výkonem 135 kW a do jiných verzí Octavie se montuje rovněž 2,0 TDI s výkonem 135 kW, pohonem 4x4 a automatem DSG (Scout, později Laurin&Klement, dnes i pouhé vyšší výbavy). Tak co to spojit? Zda může Škoda nabízet „takovou Octavii RS”, už snad ani nebylo nutné se někoho ptát, automobilka na to nepotřebovala nic nového, stačilo „slepit” techniku Scoutu s designem RS a trochu doladit. A i když předpokládám, že se přece jen někdo zeptal, přesně výše naznačené se také stalo. Však proč Škodě nedovolit vyrábět jen další slepenec toho, co už beztak má v nabídce? To by nedávalo smysl.
Nechápejte mě špatně, nejsem z těch, kteří by vyprávěli pohádky o tom, jak geniální čeští konstruktéři pod bičem německého otrokáře sypou své fantastické vynálezy do skartovačky. Tak to není a je logické, že pokud jste součástí koncernu sdružujícího ještě několik dalších automobilek, musí v něm existovat lidé starající se o to, aby se nabídka celé mateřské firmy vhodně doplňovala. Musí zasahovat co nejširší spektrum zákazníků, není možné, aby se pět značek pralo o jedny a ty samé klienty podobným produktem. Nebylo by to efektivní a ačkoli od mládí z duše nesnáším tuto propagandistickou píseň, chce se mi zanotovat: Ten dělá to a ten zas tohle a všichni dohromady udělají moc.
Nic to ale nemění na tom, že právě díky tomuto jinak racionálnímu přístupu se v nabídce Škody objevila spíše Octavia ZC 4x4 (Z nouze Ctnost) než RS 4x4. Jediným technickým pojítkem mezi dosavadními verzemi RS a novým RS 4x4 je motor 2,0 TDI o stejném výkonu, nic více. Pohon 4x4 přibyl, protože mohl, automat DSG, protože kvůli Scoutu a spol. musel. To se mi zdá jako docela malé pojítko u auta, jehož dobré jméno a náplň oněch dvou písmen obstarává především motor 2,0 TSI s manuální převodovkou. Asi nemám nic proti tomu, aby Škoda nabízela klidně i RS s motorem TDI, pohonem 4x4 a automatickou převodovkou. Však pokud o to někdo stojí... Ale chce-li seriozně nabízet RS 4x4, musí začít u benzinu a manuálu a dnes jedinou dostupnou verzi přidat jako další alternativu, nikoli z tohoto pahýlu v nabídce udělat „RS 4x4” a tvářit se, že se nic zvláštního neděje. Tohle opravdu neberu. A nebo beru, ale vážně jen jako z nouze ctnost.
Na pohled RS, od sklepa až na půdu
Otočme list. Pozitivní na RS TDI 4x4 (tedy alespoň z jistého úhlu pohledu) je, že jako RS vypadá, a to do posledního detailu. Nemá smysl opakovat stokrát vyřčené, je tu všechno - specifické nárazníky, kola, spojler na víku pátých dveří, znáčky, černé detaily, uvnitř sedadla, nášlapy pedálů, přístrojová deska... Zkrátka všechno.
A ano, je tu i falešný pravý výfuk (pravý ve smyslu vpravo, jinak je opravdu falešný) verze RS TDI, který potěší hlavně mládež zapomenutou někdy v hloubi minulého století. Jednak si může zpívat: „Z nárazníku na mě zírá, po výfuku černá díra, poznám tedy bez nesnází, že tam nepochybně něco schází...” a když ji to bude málo, může si do pravého výfuku zasadit třeba květiny. Ne, vážně, těmito místy žádný výfuk ani zdaleka neprochází a zavlažování i výměnu zeminy už zajistí provoz - když se podíváte do oné díry, vždy je tam trochu „bordýlku” ze silnic včetně malé loužičky vody přiletivší zřejmě od zadních kol. Fotografie vám to dosvědčí.
Žerty stranou, přes jisté otazníky a laciné přetvářky je výsledkem, že toto auto je prostě hezké. Dle mého soudu není hezčí Octavie III než RS a těch pár vizuálních změn z ní činí výraznější, atraktivnější, přesto nevtíravé a elegantní auto. Je to tak zřejmě právě design, který dává existenci RS TDI 4x4 v této podobě největší smysl, ale k tomu se ještě dostaneme
Hledáte-li vizuální specifika tohoto provedení, z těch jasněji viditelných existuje zřejmě jediné. Nezkoumal jsem tedy, jestli tento vůz nemá o něco vyšší světlou výšku, trochu specifické brzdy či jiné drobnosti, toho si na první pohled stejně nikdo nevšimne. Zvláštností je - či může být - označení 4x4 na víku kufru, které na jiných RS pochopitelně neuzřete. Nepočítejte ale automaticky s tím, že vám zajistí respekt okolí. Jeden člověk se mě zeptal: „Tu nálepku 4x4 máte od pumpy?” Ten reprezentoval lidi nepostřenuvší, že se nějaká Octavie RS 4x4 vůbec vyrábí a tušil „nálepkový tuning” předokolky. Od těch znalých ale uznání také nečekejte - ti budou tušit, že nemáte tak úplně RS 4x4, ale spíše „Scout na okruh"...
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Ať se vám nový nejprodávanější kombík světa líbí nebo ne, máte to jedno, v Evropě ho kvůli místním výmyslům stejně nekoupíte
před 2 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď kope za Číňany a tohle je jeho prvotina v novém dresu
před 3 hodinamiNáhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
včeraNěmci teď poznávají to, co my známe z dob komunismu. V zemi chybí dobíjecí stanice, i když třetinu z nich nikdo nepoužívá
včeraMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 09:49 - Stepan
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 09:27 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle