Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů
2.4.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) Silnější motor, civilnější výbava, to liší tento Leon od dříve testované verze. Co to znamená pro jeho chování?
Přehled kapitol
Když jsem si domlouval zapůjčení Leonu 1,4 TSI, vůbec jsem neuvažoval o tom, že by z toho vznikl další test tohoto ražení. O rodině MQB už jste se toho na stránkách Autoforum.cz dočetli tolik, že jsem nechtěl plýtvat prostorem na opakování již vyřčených poznatků. Mou hlavní motivací bylo rozšířit si obzory, nastudovat chování koncernové techniky zabalené do španělského kabátu a případně se pustit do srovnání s některým z konkurentů.
Jenže když jsme pak mé zkušenosti diskutovali v redakci, bylo čím dál tím zřetelnější, že v určitých aspektech se testovaný exemplář liší od všeho, co jsme testovali dříve. I když slovo liší se sem zrovna nehodí, neobjevil jsem u něj nic, co by nebylo známo už z dřívějška. Spíše byly známé ingredience namíchány trochu jiným, novým způsobem. A znáte to, můžete dát dvěma barmanům stejné suroviny a dokonce i zadání, co chcete pít, výsledný mix nikdy nebude chutnat úplně stejně. Proto jsem se nakonec rozhodl, že vám tento koktejl přece jen trochu přiblížím.



Nebude to ale standardní test v takové podobě, na jakou jste si u nás už mohli zvyknout. Soustředím se na rozdíly oproti prvně testovanému Leonu 1,4TSI FR a pak se pokusím o něco, na co obvykle nezbude čas. Chtěl bych se podrobněji věnovat srovnání Leonu s autem, o němž se domnívám, že by mohlo být jeho přímým konkurentem. Mám na mysli poslední generaci Hondy Civic 1,8i. Technicky vzato mají dost společného, budou se i stejně projevovat?
Je nový vzhled opravu výhrou?
V našem prvním testu padala na adresu vzhledu třetí generace Leonu v podstatě jen pochvalná slova. Prý je hezčí, než si myslíte. Já si tím nejsem až tak jist. Možná to vychází z toho, že minulá generace mně opravdu chytla za srdce. Nízká silueta téměř jednoprostorového vozu s velmi skloněným čelním sklem, krátkou přídí a výrazně se svažující střechou mi vždy připadala atraktivní a nemuselo se vždy jednat jen sportovně zaměřené varianty FR či Cupra. Nová generace mi vedle ní, a podařilo se mi to srovnání udělat na živo, přijde jako docela obyčejný hatchbak, který se nedostatek charismatu snaží dohnat high-tech-světly.
Pokud je nedostane, nemá to své mávátko, kvůli kterému si ho každý všimne. Nechci říci, že si pak Leon s něčím spletete nebo že je bez nich snad škaredý, to vůbec ne, jen nemá ten přirozený šarm štíhlé zrzky se zelenýma očima, za kterou se každý otočí bez ohledu na to, jestli má na sobě zrovna teplákovou soupravu nebo model od Prady. Jsem zvědav, kolik Leonů s nimi nakonec bude jezdit. Obávám se ale, že v konečném důsledku velmi málo.
Docela mě mrzí, že mnou testovaný vůz nebyl vybaven standardní světelnou technikou, mohl bych posoudit, nakolik mu opravdu uškodí. Takto jen vím, že jestliže je to ve verzi FR alespoň něčím zajímavé auto, v případě civilnějšího Style mu, pominu-li ona světla, chybí výraznější prvek, kvůli kterému si ho budeme ještě dlouho pamatovat. „Ef-erko” je zkrátka atraktivnější.
Vevnitř najdete co venku chybí
Zatím je to v mých očích 1:0 pro starší Leon, nováček se ale právě napřáhl k úderu a staršího bratra trefil přímo mezi oči. Možná to u Seatu udělali schválně. Však proč se piplat s exteriérem, když řidič a pasažéři stejně většinu času tráví uvnitř? Ať už to bylo jak chtělo, tohle se povedlo. Už při prvním usednutí jsem se ohromeně rozhlédl a řekl si, tohle je Leon? A dobrý dojem přetrvával i nadále.
Grafické ztvárnění přístrojů naznačuje, že sedíte tak trochu v Audi, středová konzole natočená k řidiči zase říká, kdo je ve středu zájmu. Už to prostě není ta skulptura z kelímků od jogurtu, jejíž dominantou byla podivná plastová plocha o rozměrech papírové mapy světa, na které bylo sem tam nějaké to titěrné tlačítko. Tohle je jiný vesmír. Ale ani zde není vše bez chyby. Již v prvním testu bylo naznačeno, že plastů je v kabině přece jen více, než by nutně muselo být. Palubní deska před posádkou vytváří vysokou hradbu, přes kterou vidí jen ti vzrostlejší. Pokud má řidič(ka) pod 160 cm, nutně si musí řádně zvednout sedadlo, jinak uvidí maximálně oblohu. Designéry navíc někdo musel poslat na dovolenou dříve, než byli hotovi. Jak si jinak vysvětlit nedodělky v podobě nehezkých výdechů ventilace či fádního vzhledu spodní části středové konzole.
Sedadla byla i v tomto případě čalouněna příjemnou kombinací umělé alcantary a kůže. Chybělo jen prošití červenou nití. Kolega je pochválil, já se připojuji. Jen mi nedá nepodivit se nad měkkostí bočních polštářů opěradel. Byly ve FR tvrdší? Možná, v mnou testovaném voze jsem u nich moc podpory nenašel. Jak už bylo řečeno dříve, celkově je v interiéru vzhledem k velikosti auta dostatek místa nejen vepředu, ale i vzadu. Ani kufr se neztratí a jak vidíte z fotografie, obstál i v kočárkovém testu. Z praktického hlediska je tak škoda jen to, že sedák zadních sedadel je nepohyblivý a sklápí se jen opěradlo.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 6 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 8 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 9 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 11 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
dnes
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11