Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil
30.12.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Originální Batmobil vyšel v aukci skoro na 90 milionů, novodobou kopii vám Mercedes prodá za milion. V případě CLA je to nejpádnější argument pro jeho koupi.
Přehled kapitol
Nemohu říci, že by ve mně Mercedes CLA vyvolával od doby svého představení jakékoli větší sympatie. Malý sedan od Mercedesu, který si hraje na kupé a disponuje primárně pohonem předních kol není zrovna autem, které by mě oslovovalo. Předpokládal jsem, že ne úplně nízkou cenu bude ospravedlňovat primárně svou věhlasnou značkou a z ní pramenícího image, a to nejsou hodnoty, které bych byl na autě schopen ocenit. Proto jsem také CLA původně vůbec testovat nechtěl, časem jsem ale názor změnil a vůz jsem naopak toužil poznat. Proč?
Důvod je prostý - nebývale velké množství novinářů na jej při různých příležitostech popsalo slovem začínajícím na písemo „s” a končícím písmenem „a”. Napovím: srnka to není, považuji ale za povinnost kavalíra vybraných mravů se původnímu označení vyhnout a použít místo něj třeba právě jména tohoto milého zvířátka. Jsem si celkem jist, že v testu CLA jako srnku zdaleka nepopsal jediný, to „hrdinové z tiskovek” nedělají, přesto tím vzbudili můj zájem.
Na jednu stranu mě takové hodnocení s ohledem na výše zmíněné a také ne zcela přesvědčivý jízdní projev výchozího hatchbacku třídy A až tak nepřekvapilo, na druhou stranu jsem toužil takovou srnku poznat. Co to může být za auto, které i jinak docela mírní recenzenti otevřeně haní? Tak jsem si jej alespoň na chvíli půjčil a mohu vám předem říci, že tak špatné to s CLA není. Ano, má své funkční limity, v některých ohledech se ale projevuje lépe než Áčko a jako celek mi alespoň optikou jisté části potenciální klientely dává větší smysl. O důvodech, které mě k tomu vedou, vám dnes povím.
Kára tak hustá, že by se dala krájet
Když jsem k testovanému CLA poprvé přišel a dodávám, že to bylo odzadu, alespoň minutu jsem udiveně kroutil hlavou. Zvlášť zkoušená verze vybavená sportovním designovým paketem, tmavě šedým lakem a černými koly je působila nesmírně drsným dojmem a podtrhovala beztak hodně křiklavý design samotného CLA. Podívejte se jen na tvarování a vnitřní grafiku koncových světel, vůbec pojetí zádě, nárazník s dvojicí výfuků, difuzorem, výdechy horkého vzduchu od brzd... A to se díváme na jednu izolovanou část karoserie, přesto je to pořádná rána do očí.
Snaha udělat vizuální dojem z takto vyvedeného provedení doslova stříká, respekt si ale u znalého automobilisty získá tak na maximálně na pár desítek sekund. Mnohé aspekty motivované touhou zapůsobit totiž nevypadají příliš věrohodně, snad se o to někdy ani pořádně nesnaží. Třeba ony výdechy chladícího vzduchu od brzd jsou kompletně falešné, difuzor je falešný, dvojice koncovek výfuků je snad skutečná, o jejich smyslu si ale u čtyřválcového dieselu udělá obrázek každý sám.
Podobné je to na boku i na přídi, některé prvky ale ani nemusí být falešné, aby budily rozpaky. Nevěřím tomu, že červená obroučka čoček xenonových světel vznikla náhodou, přesto nevím, k čemu je dobrá. Mřížku chladiče s jakýmisi šestiúhelníkovými chromovanými doplňky už ani nechci komentovat, přesto bych mohl touto cestou ještě chvíli pokračovat. Ale nebudu, ono ani není nutné zkoumat detaily, stačí se podívat na auto jako celek a všimnout si zádě jasně přetékající přes kola (třebaže neskromná, osmnáctipalcová, ve výrazném designu). Tohle je falešná zadokolka, auto vizuálně „posazené na zadek”, které má ale vepředu lautr všechno od motoru až po poloosy. A konec konců je to i falešné kupé, ta skutečná čtyři dveře nemají.
CLA je nesporně blýskavé, oslnivé auto, které dokáže udělat na pohled obrovský dojem - takový, které fotky nedokážou popsat. Vypadá jak Batmobil, který zrovna sjel z filmového plátna, něco docela neobvyklého. V obecné rovině proti tomu nic nemám, někteří lidé taková auta vyhledávají a i když se mezi ně neřadím, nemám proč je za to odsuzovat. Za způsob, který se CLA k tomuto výsledku dopracovalo, si ale můj respekt nezískalo. Je vážně „husté”, ale také falešné a místy kýčovité. Slintat hodinu nad přísně aerodynamickými, přesto nádhernými tvary některého Ferrari se všemi těmi záhyby, nádechy a výdechy lze, protože to všechno je hezké a také to k něčemu je. Slintat nad CLA vydržíte možná 30 sekund, většina jeho tvarů, záhybů, nádechů a výdechů je prostě k ničemu a opak často ani seriozně nepředstírá.
Interiér tentokrát odbudu jen stručně, neboť je přinejmenším v případě předních partií kompletně převzat z třídy A. V testované verzi se jen snažil více dojmout žluto-černým provedením, které znovu vizuálně zaujme, funkčně jej ale považuji za další omyl. Zejména světlé stehování jinak kvalitního koženého obšití palubní desky se velmi často leskne v čelním skle a ruší vás při sledování toho nejdůležitějšího - situace před autem. Jinak bych ale našel spíše přívětivá slova, většina prvků je buď dobrá (jako sportovní sedačky) nebo typicky „mercedesí” (jako ovladače). Zrovna v tomto případě může někoho zaskočit, že velká část ovladačů je stejná jako v modelech vyšších tříd, to by vám ale z pozice majitele nebo zájemce o jeden z těch nejlevnějších vadit nemělo.
A jak je na tom vnitřní prostor? Kupodivu ne až tak marně, o očekávatelné kupé 2+2 se v tomto případě nejedná. Prostor vepředu je ve všech ohledech solidní a když se přední cestující alespoň trochu uskromní, „plnotučný” dospělý se celkem rozumně vměstná i dozadu. Tady jsem čekal hlavně problémy v oblasti hlavy, ale 190centimetrový pasažér si za průměrně vzrostlým spolujezdcem nestěžoval ani při delší cestě, i když nadšením nehýkal. Tohle ale tak jako tak nemohlo být lepší, vlastně ani není důvod, aby to lepší bylo - pro rodinné cestování si tohle auto koupí leda někdo ze synů Bruce Wayna.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva