Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí
3.8.2015 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Alfa 4C je pekelně rychlé, poutavé, emocemi kypící auto. I tak je živoucím důkazem, že ideály Colina Chapmana mají své limity.
Přehled kapitol
Alfa Romeo 4C se poprvé ukázala světu už v roce 2011, přesto se nám do rukou do letoška nedostala. Jistě, Italům trvalo ještě několik let, než z původního konceptu stvořili sériovou verzi, přesto má tohle auto už skoro dva roky českou cenu a stejně dlouho si jej můžete objednat u kteréhokoli z dealerů. Pár kusů 4C se dokonce objevilo v českých prodejních statistikách, ani tak ale není snadné ji spatřit na vlastní oči, natož se k ní dostat.
Možná si říkáte, jestli to není takový automobilový Petr Kellner - všichni o něm mluví, nikdo ho neviděl, světem koluje pár fotek. Však není obvyklé, aby bylo složité dostat se k autu s cenou začínající na 1,3 milionu Kč, které se vyrábí už léta. Ptáte se na důvod? Poptávka po autě prý stále převyšuje to, co je Alfa schopna vyrobit a pokud dnes o 4C projevíte zájem u dealera, slíbí vám dodání do 14 měsíců. To je jistě pozoruhodné, nakonec i proto jsme ale byli stiženi touhou zjistit, jak se věci s tímto autem mají - jestli nějaká Alfa 4C vůbec existuje a pokud ano, tak jaká je.
Odpověď na první otázku mohu vysypat ihned: Alfa 4C existuje a dokonce i jezdí, jen jsme se za jedním z existujících exemplářů museli vypravit až do jeho rodné Itálie. Právě tam jsme hledali odpověď na druhou otázku, kterou budiž - tušíte správně - celý tento test. S ohledem na omezenou dostupnost 4C asi nepůjde o typické vodítko pro to, co si máte jít koupit, v případě neuspokojivého hodnocení se ale může stát útěchou pro ty, kteří ji mít chtěli, ale nemohli. A nebo jej lze vnímat jako prostou odpověď na otázku, zda Alfa jednou nevyvinula opravdu dobré auto... jen ho zrovna nedokáže vyrobit dostatečné množství.
Sexy, uvnitř až moc
Co je malé, to je milé, praví obvykle ženy s drobným poprsím. Nevím, do jaké míry to platí v případě těchto nebo jiných tělesných partií, u Alfy 4C ale není důvod protestovat. Pokud podobně jako já nepadáte na znak ohromeni monstrózností dvouapůltunových SUV, ale spíše vás uchvacuje jistý druh automobilového minimalismu, budete z této Alfy unešeni už napohled. Ačkoli na fotkách vypadá tak nějak normálně, ve skutečnosti je opravdu prťavá, malinkatá - je tak drobná, že vedle ní jako automobilový kolohnát vypadá i nevelký subkompakt.
Design vozu musí zhodnotit každý sám, já bych jej počastoval poněkud otřepaným slovem „sexy”. Je to takové malé Ferrari, jehož podmanivé linky vás nutí přemýšlet nejen nad tím, co budete dělat za pět minut za jeho volantem, ale i o pár hodin později po boku vaší milé. Pohled na 4C prostě umí rozproudit krev - musíte být z ledu, gumy nebo hory automobilové ignorace, aby vás nevzala u srdce. A ta přední světla? Ne, ta se vážně moc nepovedla, nemám ale pocit, že by z krásného auta dělala ošklivé. A kdyby vás příliš trápila, za příplatek mohou být jiná.
Interiér této italské fešandy už je bohužel trochu jiná pohádka. Ne, nezbláznil jsem se a nebudu hořekovat nad tím, že v něm „skoro nic není”, to se u superlehkého sportovního auta dá tak nějak očekávat. Znovu minimalistický interiér prostě nekypí nejen plasty, nekypí ani věcmi, které jsme si v autě zvykli vnímat jako standard. Výplně dveří postrádají i klasická madla, ovladačů je na celé palubce asi pět, přístrojová deska ve formě displeje má rozměry přibližně 7x4 centimetry a ovládání ventilace je vyvedeno ve stylu Škody Favorit (podobně lehké auto, že...). Dále už bych to vzal jako Svěrák s Uhlířem: autorádio s navigací jak z vietnamské tržnice? Nevadí. Takřka nulový počet odkládacích prostor omezený na pár klokaních váčků? Nevadí. A co ten volant? Jó, ten vadí, ten vadí.
Podobnému autu odpustím v interiéru jakékoli ústupky z komfortu, ty jdoucí proti „řidičské logice” ale nikoli. Začít bych mohl už u tlačítkového ovládání automatické převodovky. Nemluvím teď o pádlech, ale tlačítkách, kterými zapínáte jízdu dopředu, dozadu, neutrál, manuální režim... Řeknete si: Hm, Aston! Já říkám: Hm, nesmysl, navíc na takovém místě. Můžete protestovat, ale vzpomeňte si na mě, až budete kdesi na úzké silnici otáčet vůz několika pohyby vpřed a vzad a lidé okolo na vás budou hledět jak na přízrak z Bohnic. Na toto se nedá zvyknout, je to prostě hloupé. Jakýkoli normální „tyčový volič” by to řešil a pochybuji, že by autu přidal byť jen gram hmotnosti nebo jiného problému.
Tohle vás ale naštve zřídka, volant vás bude iritovat neustále. Kolega pravil, že jde o vrchol designu. Já pravím, že jde o vrchol demence. Můžete stokrát říci, že tohle už je přece „to sportovní auto”, nízké, kde je když už ne potřebné, tak alespoň možné a smysluplné udělat dole ve volantu výkus pro kolena. Zní to logicky, jenže v tomto autě to jednak není potřebné (více za chvíli) a především to není možné. Řízení nemá posilovač a otáček mezi dorazy tak z podstaty nemůže být málo. Volant vám tak přijde jako prima kus Formule 1, ale jen do chvíle, než se rozhodnete dát si první nájezd na dálnici bokem. Jde to, auto tomu fandí vším, krom volantu. Neříkám, že to s ním nejde vůbec, ale je to tak zbytečná komplikace... A není to zdaleka jediná chvíle, kdy musíte přehmatávat, stačí i podstatně banálnější operace jako ostrá zatáčka ve městě - volant, který nelze držet na jediném místě, tvar rybníku Brčálníku po výlovu prostě mít nemůže. Ten v Alfě 4C ho má a je to naprosto nesmyslná oběť absolutně prázdné show.
Ono totiž tohle auto, jak je malé zvenku, není vůbec malé zevnitř. Mám dva metry a kil tolik, že vahám pode mnou praskají pérka. Přesto se do ní vejdu velice dobře a i když nastupování ani vystupování přes vysoký a široký práh není jednoduché, je v autě více místa než třeba obdobně velkých Lotusech, BMW Z4 Coupe první generace a dokonce i Lamborghini Gallardo. A platí to také o sedadlech. Tím neříkám, ze si v autě můžete bůhvíjak hovět, trpět v jakémsi karbonovém závalu ale nebudete, zvlášť pokud nejste přerostlí jako já. Najde se dokonce i nějaký prostor pro zavazadla za motorem (ten je uprostřed, kdyby snad někdo nevěděl) a říkáte si, že nějaký musí být i vepředu. Možná je, ale přední kapota je k autu přišroubovaná, takže pokud nejezdíte nakupovat se sadou elektrických šroubováků a dílenskou příručkou...
Ale nechme už statiky, tohle auto chce jet.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 6 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před hodinou - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 3 hodinami - Jaguar poprvé ukázal své přelomové auto a fanoušci běsní. Šéfdesignér přísahá, že vedení nejede na drogách
před 4 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 6 hodinami - Potvrzeno: Nejnovější Mercedes skutečně dostal motory z Číny, žádné jiné. A další novinky na tom budou stejně
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva