Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test VW Golf Variant R, GTD a Alltrack: tři nové tváře všeuměla
3.5.2015 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ videa) Jsou jako bratři v triku. Sdílejí stejný základ, každý má ale v rukávu docela jiné trumfy.
Přehled kapitol
Když jsem se nedávno zamýšlel nad tím, jaké možnosti mají dnes rodiny při nákupu kompaktních kombíků, soustředil jsem se jen na jednu malou skupinu, která chce jezdit rychle. Na tu dojde i tentokrát, na své si ale přijdou takée dobrodruzi a cestovatelé.
Volkswagen uvádí na trh tři modifikace Golfu Variant a s každou z nich cílí na jiného zákazníka. Alltrack už není jen oplastovanou čtyřkolkou se zvýšeným podvozkem, aplikací elektronických systémů známých z firemních SUV se výrazně zlepšily jeho schopnosti v terénu, přitom se na silnici stále chová jako normální auto. GTD dostalo velmi schopný podvozek, který funguje na dálnici a potěší na zakroucené okresce a přestože jeho motor není bez chyb, zatratit ho lze jen stěží. A Variant R je porcí dobrot pro fajnšmekry.
O tom všem, a samozřejmě mnohem podrobněji, se dočtete v následujících kapitolách, všechny nové varianty (nebo Varianty?) „dlouhého” Golfu jsem vyzkoušel jak v běžném provozu, tak v jejich revírech. Alltrack si zahrabal v prachu polních cest, GTD žehlilo úzké horské cesty a eRko vrtělo pozadím v šikanách okruhu Ascari. Mimochodem, už se nedivím, že tam Stig jezdí na dovolenou. Kde jinde se dá od bazénu vyrazit přímo na okruh nebo na úžasné horské silnice?
Golf Alltrack - nastavte si prosím Offroad
Třetím nejprodávanějším modelem BMW je dnes X5. Tak se projevuje jeden z nejvýznamnějších trendů poslední doby - stále rostoucí obliba SUV. Co na tom, že jsou jejich jízdní vlastnosti často diskutabilní, že zabírají spoustu místa a přitom se nezřídka uvnitř pohodlně neusadíte a jak se ukazuje, ani v terénu to s nimi nebývá úplná hitparáda. Lidi je stále kupují bez ohledu na to, že toho hodně obětují a málo získávají. Co ale doporučit těm, co chtějí opravdový prostor, slušné jízdní vlastnosti na silnici a přitom potřebují auto, které se nezalekne jen tak nějakého hrbolu a tím nemyslím polní cestu s pár výmoly?
Jednou z možností může být Golf Alltrack. Na první pohled zapadá mezi všechny ostatní Alltracky, Allroady a Scouty jak je známe z minulosti. Dostal o 20 mm vyšší světlou výšku a spoustu přídavků na spodek karoserie. Ten celý obíhá černý plast na prazích a náraznících doplněný stříbřitými, opět plastovými díly. O těch sice Volkswagen tvrdí, že tam jsou kvůli zvýšené ochraně, rozumně uvažujícímu člověku je ale zřejmé, že jsou jen pro parádu. Schopnosti jsou důležité, image dnes ale vítězí.
Potud tedy nic nového, se stejnými atributy terénně se tvářících kombíků se setkáváme již dlouho, všechny jsou střiženy podle stejného receptu. Zvýšená světlost podvozku, plasty, pohon všech kol a nějaký ten elektronický asistent mají být zárukou, že ze silnic lze sjet na louky a pole a po nich pokračovat možná až do Dakaru. V tomto jsou ve společném pytli s mnoha SUV, ta se od nich odlišují jen jiným tvarem karoserie. Reálné zkušenosti ovšem ukazují, že s ježděním mimo zpevněné cesty nebo dokonce jen na nepravidelně zledovatělém povrchu je to bída. To potvrdil i test švédského magazínu Technický svět - s Hondou CR-V opravdu raději zůstaňte na silnici. Na videu ale vidíme i Tiguan, od kterého Alltrack zdědil techniku. Ani jeho výkon ovšem není bezchybný.
Zdá se ale, že od dob vzniku menšího z firemních SUV se schopnosti elektronických asistentů přece jen zlepšily. Alltrack jsme měli možnost vyzkoušet v lehčím terénu a ukázalo se, že toho svede překvapivě hodně. Stačí v nabídce jízdních režimů vybrat Offroad a lze vyrazit. Prvním testem bylo sjíždění prudkého svahu. Zastavit na hraně, za kterou nebylo vidět, na pokyn instruktora ji přejet, dát nohy z pedálů a jen volantem lehce korigovat směr. Bez pořádných bot byste do toho svahu vybíhali docela těžko, Golf ho sjel bez uzardění. Následoval nájezd na val, při kterém se plně nadzdvihlo jedno ze zadních kol. Trvalo okamžik, než si elektronický mozek uvědomil, že mu někudy „utíká” výkon, kolo přibrzdil a auto se opět rozjelo. Jedno kolo bez trakce tedy není problém, co dvě? Následoval boulovatý úsek, na kterém se auta střídavě stavěla na protilehlá dvě kola. Místy to nebylo bez zaváhání, ale i zde si elektronický mozek auta vždy nakonec uvědomil, že bez zablokování volně visících kol to nepůjde a bylo možno pokračovat.
Posledním testem byl výjezd prudkého kopce, kde se zase projevil speciální mód DSG. Ten imituje redukci převodovky a přes prokluz spojky na jedné straně udržuje vysoké otáčky motoru a na straně druhé velmi nízkou rychlost. Každého napadne, že něco takového asi nebude bez vlivu na životnost spojky a převodovky, to ostatně potvrdili i zástupci Volkswagenu. Na druhou stranu, toto asi nebude nejčastější způsob použití tohoto auta. Podmínky byly ztíženy tím, že byly na autech obuty silniční pneumatiky a velmi prašným povrchem. Přesto dokázal Alltrack věci terénním kombíkům dříve zapovězené a nepřímo porazil i řadu SUV.
Na silnici to občas vázne
Mimo silnice se tedy Alltrack neztratí, jak je to ale na nich? Zvýšené podvozky u aut tohoto typu velmi často vedou k „parníkovitému” chování. Karoserie se všelijak naklánějí, houpají, nadskakují a mnohé pasažéry v nich při rychlejší jízdě přepadávají záchvaty mořské nemoci. Ani zde jsem nečekal odlišný projev, ovšem už po prvních kilometrech ve městě a na dálnici jsem si v duchu říkal, že ve srovnání se standardní verzí vlastně velké rozdíly necítím. To přetrvalo i poté, co se cesta začala vinout mezi kopci a objevily se na ní i pěkné zatáčky. Žádné velké náklony či nejistota se nekonaly ani v rychlostech přesahujících české dálniční maximum.
Jako obvykle to ovšem má háček. Ten se jmenuje DCC. Tím byla vybavena všechna testovaná auta a dovolím si tvrdit, že zcela záměrně. Soudě z předchozích zkušeností, kdy jsem měl možnost vystřídat koncernové vozy lišící se právě jen přítomností tohoto systému, lze u Alltracku vybaveném standardním podvozkem očekávat výrazně horší projev. Přesto ani DCC neřeší vše a nejzřetelnější to bylo ve srovnání s později testovaným GTD. Ani v režimu Comfort u Alltracku nemizí jistá prkennost projevující se neschopností vyžehlit hrubý povrch popř. drobnější příčné nerovnosti. Na nich obzvláště přední náprava poskakuje a pokud se hrboly opakují, dokáže se celá příď komplet rozvibrovat. Pravý pruh D1 asi bude utrpení. Otázkou je, jak velký vliv na toto chování bude mít zvolený profil pneumatik.
Větší díry Alltrack naopak polyká daleko lépe. S tímto Alltrackem se dá velmi dobře jezdit i na silnicích, co ale opravdu odmítá, je opravdu aktivní a rychlá jízda. Založením je to takový pán středních let, který už se nikam moc nehoní a nerad se nechává vyrušovat z klidu. Takže pokud byste si mysleli, že stačí na DCC navolit Sport a jít si zařádit na známou okresku, moc radosti se nedočkáte. Vedle zvýšeného podvozku vás bude brzdit i nadváha. Přestože měl Alltrack i GTD stejný motor, jejich dynamický projev byl citelně jiný a svou roli v tom zajisté hraje pohon všech kol a 100 kilo nadváhy. V pohorkách a s batohem na zádech se sprintuje špatně.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 7 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před hodinou - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 3 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 4 hodinami - Jaguar poprvé ukázal své přelomové auto a fanoušci běsní. Šéfdesignér přísahá, že vedení nejede na drogách
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva